Water op de vloerplaat. Kleddernat binnenin

1993-2002
Plaats reactie
biep99
Geregistreerd lid

Water op de vloerplaat. Kleddernat binnenin

Bericht door biep99 » vr 02 feb, 2018 8:00

Sedert enkele weken staat mijn auto binnenin gewoon blank. De vloerplaat aan de passagiers zijde en achteraan achter de bestuurders plaats staat gewoon zompig nat. Vorige week is hij binnen geweest in de garage en ze hebben niks gevonden.... Ze hebben hier en daar met siliconen wat dichtgekit en de deuren wat strakker aangespannen. Kostte mij 200 euro. Maandag en dinsdag was het droog weer een het leek droger te worden. Hij staat nu al een ganse week stil op de oprit en met het extreem regenweer merk ik terug dat de vloer weer kleddernat is terwijl hij niet gereden heeft. Het betreft hier een Saab 9.3 cabrio van 12 jaar oud. Net iets meer dan 100000 km op de teller. Net gekeurd en perfect in orde. Ik ben ten einde raad want wil hem nog niet echt weg doen maar als dit zo blijft zal ik niet anders kunnen. Ik zoek dringend hulp door iemand met kennis van zaken. Omgeving Gent.

patking
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Water op de vloerplaat. Kleddernat binnenin

Bericht door patking » vr 02 feb, 2018 8:51

Wat je zou kunnen doen is een rookmachine in de auto plaatsen. Dan kun je zien waar mogelijk water binnen zou kunnen komen (in geval van niet goed sluitend dak)

nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door nastydrive » vr 02 feb, 2018 13:58

afvoeren van de dak in de A stijlen verstopt misschien :D

rvdb
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rvdb » vr 02 feb, 2018 15:20

Tijdens een flinke bui in de auto gaan zitten, dan merk je het meestal gauw genoeg... Het dak zelf, de aansluiting op de voorruit of de genoemde afvoeren bij de a-stijlen zijn waarschijnlijke verdachten.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 03 feb, 2018 13:38

Als je je vraag zou stellen in het juiste subforum (cabrio), heb je veel meer kans op een gepast antwoord. Dit subforum is bedoeld voor clubaangelegenheden van Saabclub België. :wink:

aeejnprt
Geregistreerd lid

Bericht door aeejnprt » za 03 feb, 2018 22:39

Hopelijk (!) heb je iets aan mijn antwoord: ik heb iets dergelijks gehad met mijn 900NG Cabrio (1994).

Waarschijnlijk kwam het water bij mij binnen via het interieur-filter.
Voor de 9-3 schijnt er een gewijzigde parafan te zijn, die inwateren via die luchtinlaat voorkomt.
Voor de 900NG bestaat deze echter niet, maar met een plaatje (doorzichtige) kunsstof én wat uitstekende lijm is het prima zelf op te lossen.
Op de foto die je het schutbord met nog nèt de rechter ruitenwisser.

Afbeelding

Tevens heb ik mijn interieur-filter dat daar achter / onder zit vervangen.
Het schijnt zo te zijn dat de pakking van dat filter bij de 9-3 problemen kan geven.
Verbeter mij als dat niet zo is: ik heb een 900NG.

Tevens heb ik het voorruit-rubber afgekit met doorzichtige siliconen kit.

De wagen heb ik gedroogd met oude kranten, handdoeken én "oude sokken gevuld met kattenbak-grit".
Er zijn silicagel-patronen te koop, maar als die omvallen in de nattigheid ben je verder van huis.
Kattenbak-grit geeft alleen maar rotzooi.
Die droog-korrels geven óók nog roest erbij: bende én roest.

Hopelijk heb je iets aan mijn suggesties. Ik ben aardig lang aan het zoeken geweest. Bovendien staat mijn cabrio eigenlijk altijd onder een deken om dit soort problemen te voorkomen. De zoektocht duurt dan langer ....

delano.888
Geregistreerd lid

Bericht door delano.888 » zo 04 feb, 2018 3:03

Als hij 12 jaar oud is (en je foto klopt) zit je wel een beetje in het verkeerde forum. Ik zou het hier: of hier: proberen.

Overigens had ik het ook in een cabrio van 2001, en bij mij lag het aan de rand aansluiting tussen dak / raam rechtsvoor. Maar aangezien je een heel ander type 9-3 hebt vermoed ik dat het bij jou wel eens iets heel anders kan zijn.

ST
Donateur
Donateur

Bericht door ST » vr 05 feb, 2021 17:18

Ik bump dit topic graag even vanwege een vergelijkbaar probleem bij mijn cabriolet 2002. Heb deze recent gekocht en erg tevreden ermee, totdat ik na de hevige regen van de laatste dagen (weken? :? ) merkte dat de vloerbedekking vochtig was. Toch een eronder gekeken waarbij bleek dat de schuimrubber matten eronder volledig doorweekt waren.
Vandaag de vloerbedekking verwijderd en de matten eruit gehaald. Die laatste krijg ik er trouwens niet in 1 stuk uit en overweeg om hiervoor rubber matten in de plaats te leggen zoals ik in een ander topic hier heb gezien (kan 'm alleen niet meer vinden?).
Anyway, waar het water vandaan komt wordt steeds duidelijker: achter de middenconsole zit een schuimrubber "spons" en die is volkomen doorweekt. Ik heb gelezen dat bij verstopte afwateringsgaten rondom het interieurfilter dit probleem kan ontstaan, dus ik heb al een nieuw filter dat ik ga plaatsen en ik ga die afwateringsgaten inspecteren. Overigens is het 7 (!) jaar geleden dat deze vervangen is als ik de onderhoudshistorie van de auto erop nasla. Zal wel een spatbril op doen.
Nu mijn vraag: moet ik nog op zoek naar andere oorzaken nu ik tapijt en matten er toch uit heb?

Afbeelding

Afbeelding

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » vr 05 feb, 2021 19:08

Ja, condenswater van de airco. Maar ik zit met hetzelfde probleem en het vervangen van de pakking van het kachelhuis heeft nog niet geholpen... Ik verdenk ook de deuren, omdat het folie daar niet helemaal goed meer zit.

ST
Donateur
Donateur

Bericht door ST » vr 05 feb, 2021 21:26

Hoe check ik of de airco condens niet goed wordt afgevoerd?

Ben wel iets verder inmiddels. Net het interieurfilter verwijderd. Inderdaad veel troep hieromheen en het filter was slecht. Maar geen nattigheid onder het filter. Er zit een afwateringsgat direct voor de behuizing van het filter/ventilatieunit. Daar heb ik met een gietertje wat water voor gelegd en dit liep helemaal niet weg. Het slangetje dat het water naar de motorruimte dient te geleiden bleek totaal verstopt met bladeren. De pakking waarmee de interieurfilterbak vastzit aan de ventilatieunit is denk ik niet opgewassen tegen dit water en ik kan me voorstellen dat het water langs de ventilatieunit de cabine inloopt.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » vr 05 feb, 2021 22:20

Ik denk dat je hem hier wel te pakken hebt, verstopte afvoer... Aan de zijkant zitten ook nog gootjes, die kun je ook nog inspecteren. Airco is lastig vast te stellen. Ik herken wel die natte klomp schuim, die zit tegen het kachelhuis. Ik heb de pakking preventief vervangen.

Plaats reactie