!!HELP saab slaat soms af en start pas na afkoelen opgelost
-
SebastiaanEnfield
- Geregistreerd lid
!!HELP saab slaat soms af en start pas na afkoelen opgelost
Beste allen,
Ik rij nu al twee maanden rond met hetzelfde probleem. Soms valt de saab zonder voortekeningen uit en wilt daarna pas weer starten als deze is afgekoeld.
Het betreft een saab 93 2.0 lpt met vialle gasinstallatie bouwjaar 2001. Dit probleem is vorig jaar voor het eerst voorgekomen. Toen was het verholpen met het vervangen van de BDP sensor.
Dat deze maal wederom gedaan. Probleem blijft.
Soms gaat het honderden kilometers goed. Nu vind het probleem steeds sneller plaats.
Bij uitlezen geeft deze soms een foutcode. Deze is van de bdp sensor en code 1300.
Vorig jaar is DI cassette vervangen en brandstofpomp.
BDP sensor is vervangen. Gisteren voor de tweede keer. Dit maal de originele geplaatst. Ook gelijk de olie ververst en oliefilter vervangen.
De saab is dus erg onbetrouwbaar
Daarstraks wederom stil gestaan. Gelijk mijn uitleesapparaat eraan gehangen en geen foutcodes. Bij het starten geeft de bdp sensor wel zijn signaal door. Draait dan 230 rpm. Geeft soms een korte roffel maar slaat gelijk weer af.
Bij het omdraaien van het contact hoor ik ook de brandstofpomp.
Wederom ongeveer een half uur gewacht en kon toen weer naar huis rijden.
Heeft iemand een idee waar dit probleem zijn oorzaak heeft??
Weet zelf niet meer goed in welke hoek ik moet gaan zoeken.
Sebastiaan
Ik rij nu al twee maanden rond met hetzelfde probleem. Soms valt de saab zonder voortekeningen uit en wilt daarna pas weer starten als deze is afgekoeld.
Het betreft een saab 93 2.0 lpt met vialle gasinstallatie bouwjaar 2001. Dit probleem is vorig jaar voor het eerst voorgekomen. Toen was het verholpen met het vervangen van de BDP sensor.
Dat deze maal wederom gedaan. Probleem blijft.
Soms gaat het honderden kilometers goed. Nu vind het probleem steeds sneller plaats.
Bij uitlezen geeft deze soms een foutcode. Deze is van de bdp sensor en code 1300.
Vorig jaar is DI cassette vervangen en brandstofpomp.
BDP sensor is vervangen. Gisteren voor de tweede keer. Dit maal de originele geplaatst. Ook gelijk de olie ververst en oliefilter vervangen.
De saab is dus erg onbetrouwbaar
Daarstraks wederom stil gestaan. Gelijk mijn uitleesapparaat eraan gehangen en geen foutcodes. Bij het starten geeft de bdp sensor wel zijn signaal door. Draait dan 230 rpm. Geeft soms een korte roffel maar slaat gelijk weer af.
Bij het omdraaien van het contact hoor ik ook de brandstofpomp.
Wederom ongeveer een half uur gewacht en kon toen weer naar huis rijden.
Heeft iemand een idee waar dit probleem zijn oorzaak heeft??
Weet zelf niet meer goed in welke hoek ik moet gaan zoeken.
Sebastiaan
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: !!HELP saab slaat soms af en start pas na afkoelen!!
je hebt het meest voor de hand liggende gedaan en dan blijft denk ik alleen nog de langzaam overlijdende brandstofpomp over.
Maar ook dat is niet zeker. De bdp stekker is wel lekker fris?
Maar ook dat is niet zeker. De bdp stekker is wel lekker fris?
-
SebastiaanEnfield
- Geregistreerd lid
De stekker ziet er op het oog schoon uit en heb ik bij elke wissel van de bdp sensor ingespoten met contact spray.
Alle bedrading lijkt ook goed in de stekker bevestigt te zitten. Verwacht hier zelf het probleem niet. Dit vooral omdat het pas na het warm worden van de motor voorkomt.
Alle bedrading lijkt ook goed in de stekker bevestigt te zitten. Verwacht hier zelf het probleem niet. Dit vooral omdat het pas na het warm worden van de motor voorkomt.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
da's nou net de situatie dat de BDP-sensor het laat afweten: als het blok warm is. een ander symptoom van een gare BDP-sensor is dat-ie het weer doet als de motor afgekoeld is, na een minuut of 20. en daar helpt geen ingespoten stekkerverbinding aan, als de sensor aan het blok kaduuk is.
ergo: nieuwe sensor en kijken wat er gebeurt.
ergo: nieuwe sensor en kijken wat er gebeurt.
-
ReinO
- Donateur (2x)

of zo n spuitbus met 'koudspray' - co 2?- er op spuiten en te koelen daardoor.
Dan zou ie het even moeten doen en dan toch weer een nieuwe bdp sensor. Heb je wel de goede geplaatst?
Uiteindelijk is het gewoon een magneet en de kunnen snel kapot cq erg lang meegaan.
Dan zou ie het even moeten doen en dan toch weer een nieuwe bdp sensor. Heb je wel de goede geplaatst?
Uiteindelijk is het gewoon een magneet en de kunnen snel kapot cq erg lang meegaan.
-
millerman
- Donateur (3x)

Als je probeert te starten en het lukt niet, komt de wijzer van de toerenteller toch heel lichtjes uit de hoek. Als de BDP het niet doet, blijft ie volledig dood in de hoek liggen. Dat is altijd een makkelijke check om te zien of het aan de BDP ligt of niet.
-
SebastiaanEnfield
- Geregistreerd lid
zie mijn introductie van het probleem.
BDP sensor gisteren voor de tweede keer vervangen. Probleem blijft. Sensor geeft wel signaal 230 rpm op de startmotor maar slaat niet aan. Soms heel kort en slaat gelijk weer af. Ook bij volgas.
Na ongeveer een half uur start de auto altijd gelijk weer.
BDP sensor gisteren voor de tweede keer vervangen. Probleem blijft. Sensor geeft wel signaal 230 rpm op de startmotor maar slaat niet aan. Soms heel kort en slaat gelijk weer af. Ook bij volgas.
Na ongeveer een half uur start de auto altijd gelijk weer.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Dit probleem is hier al eens eerder besproken:
viewtopic.php?f=7&t=100199
Zag dat je een Vialle LPG-installatie hebt. Een veel voorkomend probleem is lekkende gasinjectoren.
De gasinjectoren druppelen dan na als de motor is afgezet.
Bij een warme start krijgt de motor dan kort na het afzetten een veel te rijk mengsel.
Een half uur later is de gelekte LPG verdampt en start de motor weer.
viewtopic.php?f=7&t=100199
Zag dat je een Vialle LPG-installatie hebt. Een veel voorkomend probleem is lekkende gasinjectoren.
De gasinjectoren druppelen dan na als de motor is afgezet.
Bij een warme start krijgt de motor dan kort na het afzetten een veel te rijk mengsel.
Een half uur later is de gelekte LPG verdampt en start de motor weer.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Gezocht op web: "P1300 saab obd". Lijkt met brandstof/lucht mengsel te maken te hebben.
"Torque limitation signal low".
Kennelijk is de verbranding zo slecht, dat veel koppel leveren niet goed is voor het blazertje.
Algemeen bekend: bij problemen met het gas/lucht mengsel houd je 'm op LPG moeilijk op gang.
Kan iets simpels zijn, bij deze was het een losse slang:
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=250820" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: o ja, vergeten, mijn anekdotische bijdarge.
Ik heb een periode eenzelfde verschijnsel gekend. Geen code uitgelezen.
Oorzaak: gare slangen, slechte onststeking, loszittende LPG injectorhouders, van alles wat maar met slechte verbranding te maken heeft.
De druppel is dan dat een slang zo warm wordt, dat een scheurtje wijd open gaat staan. Na afkoelen is ie weer aardig dicht.
"Torque limitation signal low".
Kennelijk is de verbranding zo slecht, dat veel koppel leveren niet goed is voor het blazertje.
Algemeen bekend: bij problemen met het gas/lucht mengsel houd je 'm op LPG moeilijk op gang.
Kan iets simpels zijn, bij deze was het een losse slang:
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=250820" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: o ja, vergeten, mijn anekdotische bijdarge.
Ik heb een periode eenzelfde verschijnsel gekend. Geen code uitgelezen.
Oorzaak: gare slangen, slechte onststeking, loszittende LPG injectorhouders, van alles wat maar met slechte verbranding te maken heeft.
De druppel is dan dat een slang zo warm wordt, dat een scheurtje wijd open gaat staan. Na afkoelen is ie weer aardig dicht.
-
SebastiaanEnfield
- Geregistreerd lid
Hetgeen wat ik zelf dus niet begrijp is dat het telkens tijdens het rijden gebeurt. Auto stopt ermee en is niet meer aan de praat te krijgen. De ene keer na 2 minuten de andere keer na een uur doet de saab het weer.
Hoe lang ik kan rijden is ook telkens anders. Soms honderden kilometers zonder problemen. Dan weer een paar km van mijn huis stilstaan.
Het is nog niet voorgevallen dat de saab bij vertrek niet wilde aanslaan. Ook al is de auto warm weggezet en vertrek ik na 5 minuten weer.
Gebeurt dus echt tijdens rijden.
Ik weet dat mijn gasinjectoren iets lekken. Merk dit vooral met de warme dagen en auto laten uitrollen in zijn versnelling. Saab gaat dan horten en stoten en ce lampje gaat knipperen. Een minuutje op benzine overschakelen en dan weer terug naar gas en probleem is verholpen.
Verwacht zelf dus niet dat ik in deze hoek moet gaan zoeken. Symptomen zijn totaal anders.
Ik zit nu zelf inderdaad in de richting van mijn DI cassette te denken. Deze is dan wel pas zo'n 25.000km oud maar het zal niet de eerste keer zijn dat het minder lang meegaat als verwacht.
Denk zelf dat ik nu stap voor stap alles wat met de ontsteking te maken heeft moet gaan doorlopen.
In hoeverre kan een DI klachten geven bij alleen een warme motor en dit ook niet elke keer doen??
Heb zelf nog een half defecte DI liggen. Deze geeft soms missfires. Morgen zal ik hem is monteren en kijken of ik daar mee kan blijven rijden.
Voor alle suggesties sta ik open. Voelt nu echt als zoeken naar een speld in een hooiberg.
Hoe lang ik kan rijden is ook telkens anders. Soms honderden kilometers zonder problemen. Dan weer een paar km van mijn huis stilstaan.
Het is nog niet voorgevallen dat de saab bij vertrek niet wilde aanslaan. Ook al is de auto warm weggezet en vertrek ik na 5 minuten weer.
Gebeurt dus echt tijdens rijden.
Ik weet dat mijn gasinjectoren iets lekken. Merk dit vooral met de warme dagen en auto laten uitrollen in zijn versnelling. Saab gaat dan horten en stoten en ce lampje gaat knipperen. Een minuutje op benzine overschakelen en dan weer terug naar gas en probleem is verholpen.
Verwacht zelf dus niet dat ik in deze hoek moet gaan zoeken. Symptomen zijn totaal anders.
Ik zit nu zelf inderdaad in de richting van mijn DI cassette te denken. Deze is dan wel pas zo'n 25.000km oud maar het zal niet de eerste keer zijn dat het minder lang meegaat als verwacht.
Denk zelf dat ik nu stap voor stap alles wat met de ontsteking te maken heeft moet gaan doorlopen.
In hoeverre kan een DI klachten geven bij alleen een warme motor en dit ook niet elke keer doen??
Heb zelf nog een half defecte DI liggen. Deze geeft soms missfires. Morgen zal ik hem is monteren en kijken of ik daar mee kan blijven rijden.
Voor alle suggesties sta ik open. Voelt nu echt als zoeken naar een speld in een hooiberg.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Je schreef: ".......Gelijk mijn uitleesapparaat eraan gehangen en geen foutcodes.....".
Bij een defecte DI-Cassette krijg je twee foutcodes. Dus lijkt me niet dat dit de oorzaak is.
Bij een defecte DI-Cassette krijg je twee foutcodes. Dus lijkt me niet dat dit de oorzaak is.
-
op
- Donateur (4x)

Heb je een nieuwe originele BDP en een nieuwe originele DI gebruikt?
Is het probleem er ook als je op benzine rijdt? Dé manier om te kijken of er een probleem in het gassysteem (het gasstel
) zit, is om eens een tijdje alleen op benzine te rijden.
Ik rij al jaren op gas en dat gaatgoed omdat ik altijd alles tiptop wil, dus bijvoorbeeld poreuze slangen en dubieus spul wordt vervangen voor nieuw. Nieuw-nieuw en geen tweedehandsjes dus.
Hoeveel heeft je auto gereden eigenlijk?
Is het probleem er ook als je op benzine rijdt? Dé manier om te kijken of er een probleem in het gassysteem (het gasstel
Ik rij al jaren op gas en dat gaatgoed omdat ik altijd alles tiptop wil, dus bijvoorbeeld poreuze slangen en dubieus spul wordt vervangen voor nieuw. Nieuw-nieuw en geen tweedehandsjes dus.
Hoeveel heeft je auto gereden eigenlijk?
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Heel herkenbaar. Ook dat ie op benzine nog wel redelijk loopt.Merk dit vooral met de warme dagen en auto laten uitrollen in zijn versnelling. Saab gaat dan horten en stoten en ce lampje gaat knipperen.
Een minuutje op benzine overschakelen en dan weer terug naar gas en probleem is verholpen.
Valse lucht en een deel ijs dat losschiet. Hiervoor onder andere injectorhouders en -mondjes vervangen. Vacuumslangen vervangen.
Kan een hele lijst zijn, die afgewerkt moet worden.
Matig functionerende lambda kan een rol spelen. Nog wel goed genoeg voor benzine, maar niet voor gas.
LPG luistert zo nauw. Net deze week had ik nog een issue over CO bij de APK. Bleek een vuile connector van de ECU en het benzine/gas schakelaartje te zijn.
Pakt ie bij gasgeven in vrij vanuit stationair wel goed op bij warme motor? Of rommelt ie eerst wat aan en komt ie dan pas op toeren?
-
ReinO
- Donateur (2x)

volgens mij zit de goede tip er tussen.
- afsluitrelais van de benzine werkt goed, cq hij gebruikt geen benzine tijdens het rijden op lpg?
- gaspomp fris?
- afsluitrelais van de benzine werkt goed, cq hij gebruikt geen benzine tijdens het rijden op lpg?
- gaspomp fris?
-
SebastiaanEnfield
- Geregistreerd lid
BDP was eerst niet origineel. Twee dagen geleden originele BDP geplaatst om dit uit te sluiten.
DI is vorig jaar vervangen. Maar er zit nu een aftermarket op. Daarom wil ik deze vandaag door de DI die foutmeldingen gaf vervangen en kijken of de auto dan ook weer afslaat. Met de defecte DI kon ik namelijk wel rijden maar gaf enkel foutcodes.
Na het afslaan wilt de auto niet starten op benzine. Kan dit dan nog steeds door probleem ontstaan met lpg injecoren?? of ander component van gasinstallatie?
Ga testen wat er gebeurt als ik enkel op benzine rijd. Kom hier later op terug.
Gasgeven in vrij met warme motor ga ik straks testen hoe hij oppakt. Kom hier later op terug.
bijna alle vaccuum slangen zijn vervangen en de evap klepjes zijn vernieuwd vorig jaar.
DI is vorig jaar vervangen. Maar er zit nu een aftermarket op. Daarom wil ik deze vandaag door de DI die foutmeldingen gaf vervangen en kijken of de auto dan ook weer afslaat. Met de defecte DI kon ik namelijk wel rijden maar gaf enkel foutcodes.
Na het afslaan wilt de auto niet starten op benzine. Kan dit dan nog steeds door probleem ontstaan met lpg injecoren?? of ander component van gasinstallatie?
Ga testen wat er gebeurt als ik enkel op benzine rijd. Kom hier later op terug.
Gasgeven in vrij met warme motor ga ik straks testen hoe hij oppakt. Kom hier later op terug.
bijna alle vaccuum slangen zijn vervangen en de evap klepjes zijn vernieuwd vorig jaar.