afgebroken tapeind spruitstuk 9-3 2.0T B204
-
Arjan09
- Geregistreerd lid
afgebroken tapeind spruitstuk 9-3 2.0T B204
Ik heb een afgebroken tapeind op het uitlaatspruitstuk, rechts onder (als je voor de motor staat).
Nou is hij hier op afgekeurd voor de APK - was nooit eerder een probleem maar nu wel - het is er ook wel zwart en vet dus er komt best wat rommel uit. Met rijden nooit een probleem en ook geen herrie, dus ik heb me er nooit zo druk om gemaakt.
Maar goed, ik wil deze oude dame uit 1999 nog door de APK krijgen. Ik zie er tegenop om het hele spruitstuk te lossen, omdat de andere tapeinden dan vast ook afbreken en waarschijnlijk moet de turbo er dan uit. Ik heb een setje linksdraaiende uithalers en nieuwe tapeinden plus spacers. Mijn doel is om er 1 nieuw tapeind in te zetten en te hopen dat het spruitstuk dan afdoende sluit voor de APK.
Ik heb al wat posts gelezen over hetzelfde probleem maar heb nog een paar vragen:
1. er is niet veel ruimte voor een accuboormachine - hoe kan ik een gaatje boren in het afgebroken tapeind?
2. kan ik het afgebroken tapeind ook uithalen (en een nieuwe plaatsen) zonder het spruitstuk te verwijderen?
3. er zit in het spruitstuk ook een gat rechts boven (weliswaar kleiner) - maar het lijkt er niet op dat daar een bout/tapeind zat. Klopt dat?
Alvast dank
Arjan
Nou is hij hier op afgekeurd voor de APK - was nooit eerder een probleem maar nu wel - het is er ook wel zwart en vet dus er komt best wat rommel uit. Met rijden nooit een probleem en ook geen herrie, dus ik heb me er nooit zo druk om gemaakt.
Maar goed, ik wil deze oude dame uit 1999 nog door de APK krijgen. Ik zie er tegenop om het hele spruitstuk te lossen, omdat de andere tapeinden dan vast ook afbreken en waarschijnlijk moet de turbo er dan uit. Ik heb een setje linksdraaiende uithalers en nieuwe tapeinden plus spacers. Mijn doel is om er 1 nieuw tapeind in te zetten en te hopen dat het spruitstuk dan afdoende sluit voor de APK.
Ik heb al wat posts gelezen over hetzelfde probleem maar heb nog een paar vragen:
1. er is niet veel ruimte voor een accuboormachine - hoe kan ik een gaatje boren in het afgebroken tapeind?
2. kan ik het afgebroken tapeind ook uithalen (en een nieuwe plaatsen) zonder het spruitstuk te verwijderen?
3. er zit in het spruitstuk ook een gat rechts boven (weliswaar kleiner) - maar het lijkt er niet op dat daar een bout/tapeind zat. Klopt dat?
Alvast dank
Arjan
-
brinky
- Donateur

Re: afgebroken tapeind spruitstuk 9-3 2.0T B204
Om maar meteen met het slechte nieuws te beginnen en antwoord te geven op je vraag 2: ja, het spruitstuk moet eraf. Het goede nieuws is dat je turbo wel kan blijven zitten. Wil je gaan boren (antwoord vraag 1) dan zul je een haakse boormachine moeten gebruiken, zodat je voldoende ruimte hebt om recht voor het gat te komen.
Het spruitstuk zit met 7 tapeinden vast, waarvan 4 langere (met afstandsbussen) welke op de buitenste gaten zitten, en 3 kortere (zonder afstandsbussen).
Het spruitstuk zit met 7 tapeinden vast, waarvan 4 langere (met afstandsbussen) welke op de buitenste gaten zitten, en 3 kortere (zonder afstandsbussen).
-
AlexJ
- Donateur

Ik heb destijds m'n kop er af gehaald...
-
maikel2.0t
- Geregistreerd lid
Spruitstuk eraf halen nieuwe pakkingen ertussen nieuwe tapeinden en die afgebroken tapeind(en) oplassen met een moer en eruit draaien linkse tap breekt nog weleens af......
-
Arjan09
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties. Helemaal duidelijk. Nieuwe pakking is waarschijnlijk ook nodig. Ga er dit weekend mee bezig.
-
RSbn
- Geregistreerd lid
Laatst was ik bij JeroenGSI, hij heeft speciaal een haakse boormachine aangeschaft om afgebroken tapeinden uit te boren. Zodat hij niet het hele front van de auto of de kop eraf hoeft te halen. 
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ik heb zelf een haakse boorkopadapter die op elke boormachine gezet kan worden.
-
jor
- Geregistreerd lid
Een haakse boortol is best duur.Er zijn ook haakse voorzet accessoires.Die kosten nog geen tientje en dan kan je ook om een hoekje boren
.
-
stefanR
- Donateur (2x)

Met een kleine accutol wil het ook wel lukken. Zo heb ik t gedaan.
-
Arjan09
- Geregistreerd lid
Een halve dag bezig geweest en het spruitstuk is eraf en het tapeind is eruit.
Turbo kon blijven zitten, maar daarvoor moeten idd wel de tapeinden van spruitstuk op motorblok eruit. De turbo kun je een beetje naar voren trekken (bevestiging onderop motorblok losmaken) en dan krijg je het spruitstuk er wel tussenuit. Bevestigingsbracket van de stuurpomp wel ook eraf gehaald om wat meer ruimte te hebben.
Gelukkig kwamen alle bouten makkelijk los van de tapeinden en de tapeinden zelf gingen er soepel uit met dubbele moer erop. Had ik mazzel mee denk ik.
De tapeinden van spruitstuk op turbo wilden niet los maar was gelukkig ook niet nodig (was wel makkelijker geweest als die wel loskwamen). Waarom zitten daar eigenlijk geen bouten in maar tapeinden? Het is zo onhandig met losmaken.
In het gebroken tapeind een gaatje geboord van 3.5mm en er een torx bitje in geslagen, die vervolgens met ratel eruit gedraaid, ging soepel.
Haaks boor opzetstuk gebruik van nog geen 10 euro, op een accuboor, ging prima.
Die linkse taps zijn onhandige dingen, ze zijn dun en ze hebben een vierkant geslepen uiteinde - waar past dat in? Die torx truuk werkt prachtig, de afdruk ziet er ook mooi uit in het afgebroken stuk, heel strak. Bedankt voor de tip.
Nu het schoonmaken van het spruitstuk en het blokvlak voordat ik de nieuwe pakking plaats.
Er zit behoorlijk wat aangekoekte rommel en oude pakking op. Vraag: hoe maak ik dat weer mooi schoon en vlak? Tips welkom!

Turbo kon blijven zitten, maar daarvoor moeten idd wel de tapeinden van spruitstuk op motorblok eruit. De turbo kun je een beetje naar voren trekken (bevestiging onderop motorblok losmaken) en dan krijg je het spruitstuk er wel tussenuit. Bevestigingsbracket van de stuurpomp wel ook eraf gehaald om wat meer ruimte te hebben.
Gelukkig kwamen alle bouten makkelijk los van de tapeinden en de tapeinden zelf gingen er soepel uit met dubbele moer erop. Had ik mazzel mee denk ik.
De tapeinden van spruitstuk op turbo wilden niet los maar was gelukkig ook niet nodig (was wel makkelijker geweest als die wel loskwamen). Waarom zitten daar eigenlijk geen bouten in maar tapeinden? Het is zo onhandig met losmaken.
In het gebroken tapeind een gaatje geboord van 3.5mm en er een torx bitje in geslagen, die vervolgens met ratel eruit gedraaid, ging soepel.
Haaks boor opzetstuk gebruik van nog geen 10 euro, op een accuboor, ging prima.
Die linkse taps zijn onhandige dingen, ze zijn dun en ze hebben een vierkant geslepen uiteinde - waar past dat in? Die torx truuk werkt prachtig, de afdruk ziet er ook mooi uit in het afgebroken stuk, heel strak. Bedankt voor de tip.
Nu het schoonmaken van het spruitstuk en het blokvlak voordat ik de nieuwe pakking plaats.
Er zit behoorlijk wat aangekoekte rommel en oude pakking op. Vraag: hoe maak ik dat weer mooi schoon en vlak? Tips welkom!

-
johnb52
- Donateur (7x)

Om pakkingen schoon te maken heb je speciale krabbers, of een plamuurmes werkt meestal ook wel.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Niet schrapen dat krast!
Beter gebruik je een messing borstel op je boormachine of toerental instelbare slijptol
Beter gebruik je een messing borstel op je boormachine of toerental instelbare slijptol
-
brinky
- Donateur

't Mooiste is een bristle disc op een luchttol.

-
Arjan09
- Geregistreerd lid
Alles zit er weer op. Allen dank voor de tips.
-
akker
- Geregistreerd lid
ik zou alles even laten zitten koop een klein las spiegeltje 5 by 7 cm [kun je haaks mee kyken] veel verlichting terplaatse kyk hoe het draad eind is afgebroken met een links tap. hele maal boren tot het draad gedeelte halve cm in het huis gedeelte veel wd 40 kan ook een met een warmte bron verwarmen maar niet forceren tyd nemen kan ook boeren met een haakse boor machine en opnieuw de tab er in PS eerst met een kleine boor 3 mm en daarna groter als de tab 8 mm is dan te boren 0.8 maal 8 = 6.4 mm te boren gat of 6 mm maal 0.8 =4.8 boren succes