ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabrio !
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6664
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
ben je van plan een 900ng of een 9-3 te kopen ? ook cabrio !
heey
een paar aandachtspunten die je best even naloopt als je naar zulk een auto gaat zien
- toplagers veerpoten (scheuren uit; kosten vooral in werkuren )
- servo leiding onder de pomp naast de radiator lekt gegarandeerd
- het bekende zweten van de motor (links voor ) kopbouten aantrekken kan helpen (B204)
- spiegels koplampen worden dof (begint bovenaan )
- achterste dempers worden "fiets pompkes" wrijf met je vlakke hand over de band op cuppen te voelen
- bus van de bak korte aandrijfas slijt en dichting zal gaan lekken (kostelijk reparatie voor wat het is )
- middelste bus van de rechte draagarmen vooraan scheuren (veel werk beter vervangen door nieuw )
- achterste uitlaat pot "roest door " (pff )
- roest boven de achter veer schotels ; let op dit is aan de chassis balk
- verlichting teller plaat
- midden flex van de uitlaat nazien (2de stuk uitlaat )
- knippers condens
- werking van de airco (geluid bij werking )
- als je de cabrio kap opent zitten in de zijpanelen (naast de zijruit )klepjes die mee dicht gaan deze blijven meestal hangen zodat je "gaten "blijft zien met gesloten kap (en dat is een klote jobke )
- cabrio pompen nazien bij half open kap op lekkage (heel duur )
- sid
- roest bij het a wiel op 15 uur rechts en links op 9 uur net aan deur - sierstrip
als je dit allemaal vindt heb je een normale 9.3
ik benadruk dat dit niet bij allemaal te vinden is dit is louter ter hulp bij het bekijken van je vermoedelijk aankoop
- bouwjaar 2000 is een overgangs- jaar ivm motoren < de 6 de maand heb je een t5 nadien de t7
- controleer vooral bij de t7 motoren (oliedop uit het midden) of de modificatie 6 geplaatst is
- mod 6 op de T7: op de motor loopt aan de bijrijderskant een metalen pijpje dat aan de achterkant overgaat in rubber op dit rubber staan witte letters gedrukt en gaat na een 10 tal cm over in een T spitsing
- black sludge komt voor bij deze modellen en menige motor is aan dit probleem in de vernieling gegaan dit hoeft echter niet zo te zijn je kan dit voorkomen laat bij elke aankoop auto je carter reinigen (ja dat kost ook wat) en doe dit met een interval tussen de 70 a 100dkm afhankelijk van wat je rijdt
interval controle lpg 100 dkm automaat en korte stukjes zeker om de 70 dkm
mvg werner
een paar aandachtspunten die je best even naloopt als je naar zulk een auto gaat zien
- toplagers veerpoten (scheuren uit; kosten vooral in werkuren )
- servo leiding onder de pomp naast de radiator lekt gegarandeerd
- het bekende zweten van de motor (links voor ) kopbouten aantrekken kan helpen (B204)
- spiegels koplampen worden dof (begint bovenaan )
- achterste dempers worden "fiets pompkes" wrijf met je vlakke hand over de band op cuppen te voelen
- bus van de bak korte aandrijfas slijt en dichting zal gaan lekken (kostelijk reparatie voor wat het is )
- middelste bus van de rechte draagarmen vooraan scheuren (veel werk beter vervangen door nieuw )
- achterste uitlaat pot "roest door " (pff )
- roest boven de achter veer schotels ; let op dit is aan de chassis balk
- verlichting teller plaat
- midden flex van de uitlaat nazien (2de stuk uitlaat )
- knippers condens
- werking van de airco (geluid bij werking )
- als je de cabrio kap opent zitten in de zijpanelen (naast de zijruit )klepjes die mee dicht gaan deze blijven meestal hangen zodat je "gaten "blijft zien met gesloten kap (en dat is een klote jobke )
- cabrio pompen nazien bij half open kap op lekkage (heel duur )
- sid
- roest bij het a wiel op 15 uur rechts en links op 9 uur net aan deur - sierstrip
als je dit allemaal vindt heb je een normale 9.3
ik benadruk dat dit niet bij allemaal te vinden is dit is louter ter hulp bij het bekijken van je vermoedelijk aankoop
- bouwjaar 2000 is een overgangs- jaar ivm motoren < de 6 de maand heb je een t5 nadien de t7
- controleer vooral bij de t7 motoren (oliedop uit het midden) of de modificatie 6 geplaatst is
- mod 6 op de T7: op de motor loopt aan de bijrijderskant een metalen pijpje dat aan de achterkant overgaat in rubber op dit rubber staan witte letters gedrukt en gaat na een 10 tal cm over in een T spitsing
- black sludge komt voor bij deze modellen en menige motor is aan dit probleem in de vernieling gegaan dit hoeft echter niet zo te zijn je kan dit voorkomen laat bij elke aankoop auto je carter reinigen (ja dat kost ook wat) en doe dit met een interval tussen de 70 a 100dkm afhankelijk van wat je rijdt
interval controle lpg 100 dkm automaat en korte stukjes zeker om de 70 dkm
mvg werner
Laatst gewijzigd door werli op zo 23 jun, 2019 7:48, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
goed topic werner! mooie aanvulling op de 900 classic aankooptips van oa. een zekerr R.W.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: zo 23 okt, 2011 19:04
- Regio: - kies een regio
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
Bedankt voor de info.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: di 25 okt, 2011 19:32
- Regio: - kies een regio
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
duidelijk verhaal, bedankt! ik neem het mee morgen bij wat hopelijk gaat uitdraaien op de aankoop van mijn eerste Saab 9-3.
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6664
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
Onderwerp: aankoop 900 cabriolet
jansen schreef:Zou ik wel doen tenslotte is ie ook al ruim 16jaar jong, roest kan optreden bij de voorste veerpoten, remslangen voor , achterwiel ophanging boven achtervering, schokdemperbevestegingen bovenaan achter, en gewoon goed kijken voorkomt ergenis later.moet ik naar roest zoeken?
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
nieuwe puntjes roest! (soms zelfs gaten)
veer schotels voor (soms gaten soms beginnend roest)
in de wiel kasten voor achter het voor wiel waar je met je voeten zit
bodemplaat als je er onder kijkt de lagen stukken van de plaat (gaten door waterlekkage)
dit geld voor de 900ng en 9-3!
veer schotels voor (soms gaten soms beginnend roest)
in de wiel kasten voor achter het voor wiel waar je met je voeten zit
bodemplaat als je er onder kijkt de lagen stukken van de plaat (gaten door waterlekkage)
dit geld voor de 900ng en 9-3!
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- davidjoost
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
Handig topic!
2011 Saab 9-5NG 2.8T V6
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
2008 Saab 9-3 Cabrio 2.8T V6
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT) - verkocht
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht
- Renkhuis
- Donateur
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 15:29
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
Als ik dit zo lees zijn ze slechter dan een 96.
- werli
- Donateur (2x)
- Berichten: 6664
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
[q]
als je nu alle gebreken opsomt van wat een mens kan hebben .buikgriep,hartkwaal,pangrias,impotentie,maagzweer,ingegroeide teen nagels ,kalknagels,reuma,miniscus ,hernia,suiker,soa's..,..........dan kom je die symtonen ook niet tegen bij iedere mens
dus het zijn aandachtspunten ,het is niet gezegd dat ze dat allemaal hebben
mvg werner
als je nu alle gebreken opsomt van wat een mens kan hebben .buikgriep,hartkwaal,pangrias,impotentie,maagzweer,ingegroeide teen nagels ,kalknagels,reuma,miniscus ,hernia,suiker,soa's..,..........dan kom je die symtonen ook niet tegen bij iedere mens
dus het zijn aandachtspunten ,het is niet gezegd dat ze dat allemaal hebben
mvg werner
Laatst gewijzigd door Vyv op vr 27 jan, 2023 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote
Reden: onnodige quote
- Renkhuis
- Donateur
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: ma 13 nov, 2006 15:29
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
Dat wist k wel hoor het was ook maar een grapje mijn eerste saab was een 900 NG drie jaar met veel plezier in gereden en van je lijst komen me maar een paar dingen bekend voor.
Groet Rob
Groet Rob
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 10 dec, 2012 20:46
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
Handig, zal ik zeker aandacht aan schenken als ik van de week ga kijken bij Creusen te Heerlen.
Mvg Willem.
Mvg Willem.
- jor
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: wo 29 feb, 2012 12:53
- Regio: - kies een regio
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
Wat kan de oorzaak zijn van de roest en wat kan je er aan doen?Komt het van binnenuit oid?
Het komt altijd goed behalve de laatste keer.
caab9-3 /1999
caab9-3 /1999
- carlsson
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9630
- Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
B.v. beschadiging van coating door steenslag, Saab heeft wel een roest garantie maar afgestempelde controles van de carrosserie in het serviceboekje, die zie je bijna nooit.
Ergo, er wordt verder niet op gelet, omdat voor de onderkant bij veel eigenaren niet zo veel interesse bestaat.
Trouwens vaak al 20 jaar of ouder, dan is het nieuwe er wel vanaf
Ergo, er wordt verder niet op gelet, omdat voor de onderkant bij veel eigenaren niet zo veel interesse bestaat.
Trouwens vaak al 20 jaar of ouder, dan is het nieuwe er wel vanaf
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis
- ivanzon
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: di 02 sep, 2008 22:05
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: ben je van plan een ng of een 9.3 te kopen ?ook cabrio !
Heb er nog wat
- Stuurbekrachtiging leiding als sleepoog gebruikt (dan lekt ie in de bumper, leiding is dan stuk, kost 400 euro)
- Lekkende koperen ringen onder de banjobouten (koelwater verbruik)
- Lekkende koelwater leidingen naar turbo (ruik je niet, beslaat wel). Het gaat hier om die twee metalen pijpen die je nauwelijks ziet
- Water in achterlichten als het schuim uitgedroogd is
- Stuurbekrachtiging leiding als sleepoog gebruikt (dan lekt ie in de bumper, leiding is dan stuk, kost 400 euro)
- Lekkende koperen ringen onder de banjobouten (koelwater verbruik)
- Lekkende koelwater leidingen naar turbo (ruik je niet, beslaat wel). Het gaat hier om die twee metalen pijpen die je nauwelijks ziet
- Water in achterlichten als het schuim uitgedroogd is
De auto: 2002 Saab 9-3...
Todo:
Nog een paar rondjes autodemontage en dan is het echt af...
Todo:
Nog een paar rondjes autodemontage en dan is het echt af...