Bumper demonteren 9-3 en carterventilatie

1993-2002
BartB.
Geregistreerd lid

Bumper demonteren 9-3 en carterventilatie

Bericht door BartB. » di 01 nov, 2011 20:26

ik vermoed dat mijn auto een tikje heeft gehad op de achterbumper... aan beide kanten sluit hij niet mooi meer aan:

Afbeelding

Heb al even zitten kijken, maar zie ook zo 1 2 3 geen ophangpunten, alleen 2 pluggen links en rechts in het spatbord zelf maar die zitten ook al los...Tis net alsof de hele bumper zon 3cm verplaatst is...

Iemand die even duidelijk kan uitleggen hoe je hem er helemaal af kunt halen?

en dan nog een dingetje, ik kwam dit tegen:

probleem of niet?

Afbeelding

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Bumper demonteren 9-3 en carterventilatie

Bericht door ReinO » di 01 nov, 2011 21:11

slangetje: ontluchting waardoor de emissie waarde beter is

die bumper: binnenin die dikke bouten loshalen. 16mm volgens mij met een verlengde knikdop. zijkantboutjes losdraaien en klaar is ie
hopelijk kun je het onderliggende zijplaat - waar dat ijzer op zit - bijbuigen zodat je de buitenkant recht kunt monteren. ik moet ff nadenken wat daar nu onder zit dat is zo scheef zit.
lijkt me een lastige klus. is die bumper al vernieuwd of zo? want anders was ie helemaal kaduuk geweest.
laat het weten hier; ik ben benieuwd
succes
rein

BartB.
Geregistreerd lid

Bericht door BartB. » di 01 nov, 2011 21:24

ik zal morgen eens kijken, tis nu te donker...

Maar hij heeft rechts achter een paalje gevat denk ik... iig niet achterop want daar zit nog een trekhaak voor.

royw
Geregistreerd lid

Bericht door royw » di 01 nov, 2011 21:48

Hiero is je slang ,al eens gekeken na bs schade en mod 6 ?
http://www.elferink.nl/artikel.php?Alin ... rtNr=12581" onclick="window.open(this.href);return false;

BartB.
Geregistreerd lid

Bericht door BartB. » di 01 nov, 2011 21:53

[]ja, hij moet zeer binnenkort toch naar de garage voor een lekkage... kunnen ze daar gelijk even kijken of er bs in de motor zit. Heb helaas zelf niet de middelen om het carter eronderheen te halen. Met een krikje op de oprit prutsen is ook zowat :mrgreen:
Reden: Quote verwijderd

bbep
Geregistreerd lid

Bericht door bbep » wo 02 nov, 2011 9:47

Slangetje kan geen kwaad, gewoon vernieuwen.
De bumper zit aan beide zijkanten vastgeschoven in een houder.
Het lijkt me dat daar iets fout zit.
In het ergste geval moet je ergens een andere achterbumper vinden en laat zwart nou net de meest voorkomende kleur zijn.
Een achterbumper demonteren is 5 minuten werk, stelt helemaal niets voor.

Groet, Ben

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 02 nov, 2011 10:02

bbep schreef:Slangetje kan geen kwaad, gewoon vernieuwen.
Ben ik het niet geheel mee eens. Een goed functionerende carterontluchting is wel degelijk belangrijk (oorzaak BS...?)! Anders had SAAB ook niet mod, na mod uitgebracht!

Mijn advies... fixen! Maar dat was je al van plan. Ik zie gewoon teveel BS blokken de laatste tijd...

Succes!

bbep
Geregistreerd lid

Bericht door bbep » wo 02 nov, 2011 11:07

Evo heeft volkomen gelijk, ik bedoelde alleen dat het kapotte slangetje van de carterontluchting weinig kwaad kan.
Natuurlijk kun je die beter meteen vervangen door mod6, die is er niet voor niets!

Groet, Ben

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 02 nov, 2011 13:19

:offtopic:

ik snap het belang van die ontluchting niet eigenlijk.
verbandje ducktape erom en klaar is ie weer zou ik zeggen
de carteroverdruk gaat toch richting het carter weer om de emissie te verbeteren toch?
wellicht zie ik een ander topic over het hoofd.
starter: succes nav de tips is verzekerd lijkt me:)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 02 nov, 2011 23:45

...zo simpel ligt het jammergenoeg niet...

Er is ergens (extern) een heel mooi stukje over geschreven. Beschrijft kort de evolutie van de B2x4 naar B2x5 en wat er oa. fout ging... Kan het jammergenoeg nu niet vinden. Wellicht dat iemand de link wel nog ergens heeft?

Hier wel een "leuke" opsomming wat betreft carterventilatie mods voor de B2x5 motor :(
http://www.jamesglass.org/JGA/2labor/00 ... meline.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar... die ontluchting is van levensbelang voor je motor. "Overdruk"/gassen wordt afgezogen door de inlaat (meerdere/verscheidene routes...in verschillende mods...) en condensaat/druppels lopen terug in het carter.. Is het niet goed geregeld verbruikt ie olie (en/)of krijg je BS... ;-(+

Bij vele B2x5 zijn de carterontliuchting slangen inmiddels helemaal vergaan. Zie je niet altijd aan de buitenkant maar als je ze in knijpt voelen ze helemaal week, als een spons. Meteen vervangen!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 03 nov, 2011 17:08

He Evo,
beetje :offtopic:
duidelijke uitleg. maar hebben dan alle auto's -niet alleen saab's - carterontluchting?
groet
rein

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 03 nov, 2011 17:11

Ik heb een 9-5 staan waarbij die bewuste cartervent slang is dichtgesmeerd met kit (omdat deze blijkbaar gescheurd was). Motor is vastgelopen vanwege black sludge.

Ik zou het ONMIDDELLIJK laten repareren en een black sludge CONTROLE uit laten voeren. Je kunt het nu nog voor zijn...!!!!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 03 nov, 2011 18:47

geloof mij maar je kan het niet voor zijn het ding zit al lang vol

ik heb de een na de ander die vol met black-sludge zit carter schoon maken is alleen uitstel stuk gaat die toch wel!
alleen een handje vol lpg wagens lijkt deze dans te ontspringen
de enigste goede oplossingen zijn blokje reviseren of vervangen door een t5 blok!

die t7 dingen is gewoon een regelrechte rampenslag ;-(+

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 03 nov, 2011 21:00

Gevonden... thanks Maarten!

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe goed is jullie svenska? :wink:

Enne, Tanisha... kom, kom niet zo dramatisch meid! Indien goed verzorgt kan het best goed gaan. Zeker by de MY04 en later motoren. Er zijn echter gewoon een aantal zaken waar je scherp op moet zijn... oa:
1. Staat carterontluchting en type mod.
2. type olie (altijd een volsyntheet van de juiste kwaliteit en viscositeit)
3. nooooooit te laat voor een beurt gaan. Liever een paar keer een duizend km te vroeg dan een keertje te laat... (en nee, ik heb geen garage bedrijf...)
en zo zullen er nog wel een paar zijn... vul maar aan...

BartB.
Geregistreerd lid

Bericht door BartB. » do 03 nov, 2011 23:09

tanisha schreef:geloof mij maar je kan het niet voor zijn het ding zit al lang vol

ik heb de een na de ander die vol met black-sludge zit carter schoon maken is alleen uitstel stuk gaat die toch wel!
alleen een handje vol lpg wagens lijkt deze dans te ontspringen
de enigste goede oplossingen zijn blokje reviseren of vervangen door een t5 blok!

die t7 dingen is gewoon een regelrechte rampenslag ;-(+
eeeh ik had al een @#$ dag, kom jij ook nog ff :mrgreen:

Maargoed, hij heeft het al 285dkm vol gehouden dus die paar 1000 die ik erbij ga zetten moet ook wel lukken... en als ie stuk loopt..tsja, genoeg andere blokken te vinden voor redelijk geld. :mrgreen:

Plaats reactie