klapperen onderstel

1993-2002
pieter!
Geregistreerd lid

klapperen onderstel

Bericht door pieter! » wo 28 sep, 2011 9:43

Na het vervangen van mijn schokdempers (door Bilstein B6, top aankoop!) is het onderstel wat aan het klapperen op klinkerwegen. Waarschijnlijk was dat voorheen ook al, maar door de strakkere demping valt het plotseling erg op. Voor mijn gevoel komt het vooral bij de linker kant vandaan. Ik heb de auto opgekrikt en wat aan de wielen lopen sjorren, maar ik heb geen rare speling kunnen ontdekken. Wat zou het kunnen zijn? Als ik ga beginnen met het vervangen van delen, waarmee kan ik het beste beginnen? Draagarmen of iets anders?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: klapperen onderstel

Bericht door ReinO » wo 28 sep, 2011 19:26

eerst even checken of de spiralen precies tegen die nokjes in de schaal aanschuiven, of heb je dat al gedaan?

pieter!
Geregistreerd lid

klapperen onderstel

Bericht door pieter! » wo 28 sep, 2011 19:41

Nee, heb ik niet gecheckt. Hoe kan ik dat het makkelijkst doen? Met inveren en sturen heb ik nergens last van overigens.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 28 sep, 2011 20:28

het wiel er af, goede lamp erbij
en een kleine spiegel wil helpen om het nokje te vinden en te checken of het uiteinde van de spiraal keurig tegen de nok zit; opstaand randje vanuit de schaal

pieter!
Geregistreerd lid

Bericht door pieter! » wo 28 sep, 2011 20:39

Bedankt, zal dat binnenkort is gaan checken. Ga er wel vanuit dat de veer goed zit maar een garage kan ook fouten maken dus je weet maar nooit.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 28 sep, 2011 20:44

Je zou het subframe een kunnen nalopen/ nadraaien.
Zijn de toplagers van de beide veerpoten ook vernieuwd, dat is bij het demonteren van de McPhersons makkelijk mee te nemen.

pieter!
Geregistreerd lid

Bericht door pieter! » wo 28 sep, 2011 20:49

Ja, de toplagers zijn ook vernieuwd (door origineel saab) dus ik ga er vanuit dat die goed zijn. Nogmaals: het gerammel zat er volgens mij al een beetje, dus ik denk niet dat het met de dempers te maken heeft, het wordt er alleen door versterkt volgens mij. Kan natuurlijk zijn dat mijn analyse niet klopt natuurlijk

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 28 sep, 2011 22:19

bij mijn vorige saab heb ik er meer dan 400.000 km last van gehad zonder dat het opgelost is.
ik wil je niet ontmoedigen ....... (doe dat dan ook niet)
maar stel je voor dat jij de oplossing kunt vinden zou mooi zijn
maar dat van die verdraaide spiralen kan het zijn hoor
suc6 en laat het weten

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 29 sep, 2011 6:15

Schokbreker niet goed vastgezet. die grote moer waarmee het patroon in de poot vastzit.

pieter!
Geregistreerd lid

klapperen onderstel

Bericht door pieter! » do 29 sep, 2011 9:06

Bedankt Injectie!
Is dat zelf te checken en na te trekken met een momentsleutel of moet de veerpoot er daarvoor onderuit?

pieter!
Geregistreerd lid

Bericht door pieter! » do 29 sep, 2011 9:26

Is dat deze moer?

Afbeelding
(plaatje geleend van platonoff)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 29 sep, 2011 9:38

nee, ik neem aan dat getoonde moer goed vast zit.
injectie bedoelt de grote moer waarmee de schokbreker in de poot zit; de maat weet ik even niet maar het is erg grote moer voor en grote sleutel dus ook: zo 'n draai-ding-geval..... :?

lijkt mij stug dat die niet vastzit maar injectie is wel een echte deskundige en ik niet. we gaan het horen van je hopelijk:)

pieter!
Geregistreerd lid

Bericht door pieter! » do 29 sep, 2011 9:46

Oké, dus niet deze. Waar kan ik die moer dan vinden? Is mij niet helemaal duidelijk, ook niet na het bekijken van de foto's op http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... nsion/?all" onclick="window.open(this.href);return false; of zit het bij een 9-3 compleet anders?

Caspar

Bericht door Caspar » do 29 sep, 2011 10:06

check je stabi's even. zie : viewtopic.php?f=7&t=105550" onclick="window.open(this.href);return false;

pieter!
Geregistreerd lid

Bericht door pieter! » do 29 sep, 2011 10:24

Aan de stabi's is niets bijzonders te zien, die zitten er allemaal op en vast.

Plaats reactie