LPG injector inspuitmondjes (vialle) vervangen!

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ReneEhv
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: do 12 aug, 2010 9:28
Locatie: Eindhoven

LPG injector inspuitmondjes (vialle) vervangen!

Bericht door ReneEhv » wo 08 jun, 2011 13:47

Het bekende op LPG de snelweg afkomen
bij wisselend optrekken/af remmen op de motor:
CE lampje gaat knipperen motor gaat horten en stoten.

Schakelen naar benzine en het probleem is weg (ligt dus echt bij lpg, DI is voorlopig nog goed)
(koud) Starten gaat altijd in 1 keer (dus geen lekkende injectoren... yet... ze gaan al 225K km's mee..)

Het fixen zou slecht het plaatsen van nieuwe 'inspuitmondjes' van slechts 20,- inhouden, in totaal 80,- materiaal kosten. in totaal 150,- kwijt bij een lokale gasboer nieuwe rubbertjes en een nieuw inlaatspruitstuk zijn ook een must.
Echters dat is exclusief 4 klusuren a zo'n 200,- dat is vooral jammer geld omdat 'men' stelt dat de injectoren schijnbaar binnen niet al te lange tijd ook kunnen overlijden..
Het preventief vervangen van de injectoren zal ook nog eens 400,- extra kosten, dat zit er sowieso niet in.

Gezien ik dit jaar -wel- op vakantie wil gaan en dit ook met deze auto zal moeten zoek ik een sleutelmaatje die met mij deze ringetjes wil en kan plaatsen (voor een zachtprijsje en/of een lekker kratje bier) in een weekendje.

iemand?..
Een handleiding met wat foto's zou ook kunnen helpen dan moet ik maar wat moed indrinken en maar gewoon beginnen.

Verder nog een vraagje: waardoor gaan lpg injectoren eigenlijk kapot? 'men' stelt een levensduur rondom de 200K maar wat gaat er dan eigenlijk kapot en zou ik dat kunnen verhelpen als ik daar toch bezig ben?
Laatst gewijzigd door ReneEhv op do 30 jun, 2011 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 2.0 t 150Pk
uit 2001 met ~225K km's op LPG Vialle

Inmiddels vervangen: Turbo(nov2010), Koppakking(dec2010), Distributie ketting(dec2010), koppen&kleppen(dec2010), dynamo(jan2011), LPG injectoren(jun2011), lambda sonde(jun2011)

Gebruikersavatar
ReneEhv
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: do 12 aug, 2010 9:28
Locatie: Eindhoven

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door ReneEhv » wo 08 jun, 2011 13:50

Ow! en waar koop ik de juiste spuitmondjes? :P ook wel handig.
Of is dit zo'n "eerst de injectoren zien en dan weet je wat je moet hebben" ?
Saab 9-3 2.0 t 150Pk
uit 2001 met ~225K km's op LPG Vialle

Inmiddels vervangen: Turbo(nov2010), Koppakking(dec2010), Distributie ketting(dec2010), koppen&kleppen(dec2010), dynamo(jan2011), LPG injectoren(jun2011), lambda sonde(jun2011)

Gebruikersavatar
royw
Geregistreerd lid
Berichten: 783
Lid geworden op: zo 04 jul, 2010 16:22
Locatie: Maastricht

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door royw » wo 08 jun, 2011 14:21

Heb je hier wat aan ,verkopen ze vialle spul.

http://www.lpginbouw.nl/ond.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg Roy
Svenska Aeroplan AktieBolaget


Range Rover V8 4,6 1997

Gebruikersavatar
patp
Geregistreerd lid
Berichten: 149
Lid geworden op: do 01 jan, 2009 21:28
Locatie: Haarlem

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door patp » wo 08 jun, 2011 15:54

En ...hoe zeker ben je ervan dat je injectoren de boosdoeners zijn...het euvel lijkt exact wat ik gehad heb met mijn ( ook ) Vialle G-3 installatie..en ook mij werd vertelt dat het eventueel aan mijn injectoren zouden kunnen liggen..het was uiteindelijk mijn gas pomp..die kort daarvoor was doorgemeten maar niet op de juiste manier ;-|+ hierna werd ik geconfronteerd met een ellenlange rekening aan diagnose kosten en onnodige vervangings kosten van onderdelen die nog niet aan vervanging toe waren...uiteindelijk heb ik dit neer gelegt ( Saab extra, LPG ) en daar ben ik puik geholpen door mede Saab forummers die hier vaker kaas van hebben gegeten :computer1: ..hier ben ik door verwezen naar een LPG specialist met kennis van o.a Saab... in de buurt van Rotterdam..de naam ben ik ff kwijt, hier kom ik nog op terug..de diagnose werd vrij gesteld.. en tot op heden rij ik probleemloos rond in mijn Saabje 9-3 LPT..eerst zeker weten dat dit het probleem is anders.. met een beetje pech kun je ook niet eens op winter sport ;-(+ vriendelijke groet Patrick
9-3 lpt, 2001
steering rack brace
subframe brace

Gebruikersavatar
patp
Geregistreerd lid
Berichten: 149
Lid geworden op: do 01 jan, 2009 21:28
Locatie: Haarlem

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door patp » wo 08 jun, 2011 16:08

Gevonden...het is Allround LPG in Spijkenisse...vaklui zijn het daar..succes Patrick :D
9-3 lpt, 2001
steering rack brace
subframe brace

Gebruikersavatar
ReneEhv
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: do 12 aug, 2010 9:28
Locatie: Eindhoven

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door ReneEhv » wo 08 jun, 2011 16:42

Ik ben heel zeker dat het dit is; 75% zeker :-)

De gas pomp gaat ook al 225K mee maar dat zou een consequentere fout moeten geven, en vaker, en de storing/het stotteren is schijnbaar 'weg' te krijgen door flink gas tegeven (en druk op te bouwen)
Plus in theorie valt dit op te lossen voor een paar euro's vs een potentiele flinke kostenpost voor een pomp.
Ik heb toch zeker een paar berichten gelezen op dit forum waarbij mensen de pomp vervangen waarna het nog niet is opgelost...
En daarbij is het 130 km rijden naar jouw LPG station :) er zitten er vast nog wat dichter in de buurt van Eindhoven.

royw alvast bedankt.
Wat heb ik nodig als ik het over de inspuitmondjes heb?
http://www.mijnwinkel.nl/shop20855/productlist5/" onclick="window.open(this.href);return false;
- rubbertjes (1 t/m 3)
of de:
- Lpi injector nozzle

Ik durf best dingen uit elkaar te draaien zonder eerdere ervaring maar dan moet ik wel weten wat ik moet vervangen.. :P
Saab 9-3 2.0 t 150Pk
uit 2001 met ~225K km's op LPG Vialle

Inmiddels vervangen: Turbo(nov2010), Koppakking(dec2010), Distributie ketting(dec2010), koppen&kleppen(dec2010), dynamo(jan2011), LPG injectoren(jun2011), lambda sonde(jun2011)

Gebruikersavatar
millerman
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 12046
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Locatie: Eindhoven

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door millerman » wo 08 jun, 2011 16:59

Voor Vialle in Eindhoven kun je kijken bij Mesman of Wallinga, allebei ervaring met Saabs.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
ReneEhv
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: do 12 aug, 2010 9:28
Locatie: Eindhoven

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door ReneEhv » do 09 jun, 2011 12:23

merci, gehoord dat dit inderdaad de betere LPG kenners zijn.

Verder niemand tips?
Ik heb op het handleidingen forum de 9-5 spruitstuk erop/eraf gevonden, komt dit een beetje overeen met de 9-3?

Grten,
Rene
Saab 9-3 2.0 t 150Pk
uit 2001 met ~225K km's op LPG Vialle

Inmiddels vervangen: Turbo(nov2010), Koppakking(dec2010), Distributie ketting(dec2010), koppen&kleppen(dec2010), dynamo(jan2011), LPG injectoren(jun2011), lambda sonde(jun2011)

Gebruikersavatar
Julius C.
Geregistreerd lid
Berichten: 749
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 0:27
Locatie: Arnhem

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door Julius C. » do 09 jun, 2011 13:18

Had ik ook. Bevriezing of nadruppelen van de benzine door de injectoren kàn dit beeld geven.
Mede oorzaak kan de LPG kwaliteit zijn...BK geldt als een goede en veilige merk (Gele schelp).

Injectoren kun je testen door deze in een bak water te leggen met druk er op...luchtbelletjes als in lekke fietsband duidt op lekke, dus slechte injectoren.
Nieuwe injectoren zijn een prijzige zaak, reken op ongeveer € 125,- p/s.

Ps. Na tunen nooit meer last gehad van dit euvel eigenlijk, is sowieso een aanrader. :D

9³ SE my 01 LPG stage 1Sold!
9³ S my 02 LPG stage 1Sold!
9-5 2.3T Vector Estate my 03 "full options" LPG stage 1 Currently!
& Above all :surprise:

"Mentalidad de cerdo"

Gebruikersavatar
ReneEhv
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: do 12 aug, 2010 9:28
Locatie: Eindhoven

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door ReneEhv » do 09 jun, 2011 14:41

viewtopic.php?f=51&t=83136" onclick="window.open(this.href);return false;

gevonden! Dit zouden dus de uitstroommondjes moeten zijn.
Saab 9-3 2.0 t 150Pk
uit 2001 met ~225K km's op LPG Vialle

Inmiddels vervangen: Turbo(nov2010), Koppakking(dec2010), Distributie ketting(dec2010), koppen&kleppen(dec2010), dynamo(jan2011), LPG injectoren(jun2011), lambda sonde(jun2011)

Gebruikersavatar
ReneEhv
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: do 12 aug, 2010 9:28
Locatie: Eindhoven

Re: sleutelhulp gezocht LPG injector inspuitmondjes (vialle)

Bericht door ReneEhv » ma 13 jun, 2011 18:29

All done!

En redelijk nodig ook:
Afbeelding
De nieuwe zijn geheel schoon EN kunnen niet uitelkaar ;)

De rest op picasa:
https://picasaweb.google.com/1072845167 ... directlink
Ik ga geen beschrijving geven... het is namelijk vrij simpel: alles loshalen wat in de weg zit en hopen dat je niets afbreekt :P
VEEL foto's maken; alle slangetjes terug steken op de juiste plek blijft een uitdaging.
De injectoren pak je er zo uit maar de inspuitdingen zaten muur vast; met een schroevendraaier het spruitstuk in en een paar keer goed wrikken en ze sprongen er zo uit.
Om 10.30 begonnen met een vriend van me en om 16.00 de motor weer gestart met de nieuwe injectoren! Inclusief lunch best netjes dus voor een complete leek :)

Er brand nu wel een motorlampje wat er eerst niet brande... :S
Maar dat zullen we eens eventjes aankijken, misschien moet ie nog even wennen aan de nieuwe injectoren :)

edit:
De lambda sonde was overleden, niet mijn sleutel-fout maar een eerder probleem wat nu toevallig opkwam (koelvloeistof, dankzij lekke koppakking had het ding verkloot)
Auto rijd nu weer perfect!
Laatst gewijzigd door ReneEhv op wo 28 sep, 2011 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 2.0 t 150Pk
uit 2001 met ~225K km's op LPG Vialle

Inmiddels vervangen: Turbo(nov2010), Koppakking(dec2010), Distributie ketting(dec2010), koppen&kleppen(dec2010), dynamo(jan2011), LPG injectoren(jun2011), lambda sonde(jun2011)

Gebruikersavatar
Rudy
Geregistreerd lid
Berichten: 61
Lid geworden op: do 03 mar, 2005 1:22
Locatie: Ede (GLD)

Re: LPG injector inspuitmondjes (vialle) vervangen!

Bericht door Rudy » wo 27 jul, 2011 12:26

Hallo,

Ik heb zelf enige tijd geleden de nozzles en rubbertjes vervangen. Alles lag toch uit elkaar, en kon nu is een keer kijken waar dat rottige inhouden nou vandaan kwam. Ik had er jaren last van, en het werd steeds erger. Ik had het probleem heel snel gevonden. Het komt denk ik, en iig bij mij doordat de injector zelf niet goed vast zit in de houder. Ik heb dit uitgebreid beschreven hier ergens op het forum. Ik rijd nu zonder problemen op lpg, en hij is zelfs zuiniger nu. Hij reed toen 1 op 7, en nu 1 op 8,4 haha. Ik weet niet of er een verband is, maar de reden dat ik moest sleutelen, was omdat van diezelfde cilinder (1) waarvan de injector los zat, 1 van de uitlaatkleppen kapot was. Alleen van cil 1 was de nozzle kapot, helemaal zwart, injector binnen verroest, en de uitlaatklep kapot... Miss toeval van die klep, maar het mengsel was al die tijd ook niet goed natuurlijk dus... De injector zelf heb ik gepoetst, en werk prima. Als je het inlaatspruitstuk verwijderd, kan je deze op je werkbank leggen en alles gemakkelijk weer in orde maken. Ikzelf heb ijzerdraadjes om de veertjes gedaan waarmee de injector vast zit zodat deze niet meer uit de houder kan schieten. Want als dat éénmaal gebeurt, komt deze niet meer goed terug in de houder.

Succes.
Saab 9-3 2.0 lpt Vialle G3 lpi... Met de mooie 3x2 spaak Aero velgen

Gebruikersavatar
aha!
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 333
Lid geworden op: do 24 dec, 2009 20:58
Locatie: Almelo

Re: LPG injector inspuitmondjes (vialle) vervangen!

Bericht door aha! » do 28 jul, 2011 10:33

Vorige week heb ik ook de messing nozzles en alle o-ringen vervangen. de motor loopt weer prima.

Nog even een tip voor het verwijderen van de nozzles:
dit gaat het mooist als je de plastic pijpjes eruit trekt en dan met een tapje M6x1.25 schroefdraad snijdt. Vervolgens maak je een trekker van een bout M6, een stevige plaatring en een moer.
De ring moet ruim over de injectorhouder passen, zodat deze niet beschadigd raakt. Je schroeft de moer halverwege de bout, legt de ring op de injectorhouder, draait de bout in de nozzle en dan draai je de moer omlaag zodat de bout de nozzle omhoog trekt. Werkt uitstekend!

succes en groet
900 1982 for my wife
9000 1985 for fun

Plaats reactie