Saab 9-3 van de veiling: krukaskeerring is aan de beurt
-
coppe218
- Donateur (3x)

Re: Saab 9-3 van de veiling: krukaskeerring is aan de beurt
Heb je geen haarscheurtje in het carter bij de schroefdraad door te hard aandraaien van een voorganger?
-
monsieur P
- Donateur (2x)

Nee hoor, geen inside info. Ik kreeg de tip om de O-ring mee te nemen omdat die vrijwel altijd lekt. Ik wist zelf niet dat die daar zat dus ik heb de reparatie "uitgebreid" met het vervangen van de o-ring, en dat was niet overbodig. Verder kreeg ik het advies om de keerring van het merk Elring te laten liggen vanwege slechte ervaring met de levensduur, dus uiteindelijk voor de V&R gegaan.Sonab schreef: ↑zo 21 mar, 2021 14:45Ben wel benieuwd hoe je het nu precies aangepakt hebt? Of zijn de tips inside information?
Leuke DIY lijkt me!
Het is zeker een leuke DIY. Wat de klus iets eenvoudiger maakte is dat ik een slagmoersleutel tot mijn beschikking had (dat wil zeggen, deze klus leek me een goed excuus er eentje te kopen
Verder heb ik gebruik gemaakt van een tutorial op Youtube. Het helpt mij altijd wel als ik het iemand anders een keer heb zien doen.
-
monsieur P
- Donateur (2x)

Niet dat ik kan zien, maar dat is altijd lastig met haarscheurtjes. Ik ga er voorlopig even vanuit dat de moer echt niet goed is. De kraag van de moer die er nu inzit loopt een beetje taps toe waardoor de koperen ring echt helemaal vervormt als je de moer aandraait Afgaande van plaatjes op het www hoort de kraag vlak te zijn, wat me ook logischer lijkt gezien de vorm van de koperen ring.coppe218 schreef: ↑zo 21 mar, 2021 14:46Heb je geen haarscheurtje in het carter bij de schroefdraad door te hard aandraaien van een voorganger?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Die kraag hoort zo taps toe te lopen. Overigens heb ik ook weleens nieuwe blokken zien zweten rond de carterplug, dus ik zou me niet direct zorgen maken over scheurtjes in de pan.
Meestal is het met een nieuwe plug en koperen ring gefixt (en lekken ze ook niet super hard).
Meestal is het met een nieuwe plug en koperen ring gefixt (en lekken ze ook niet super hard).
-
monsieur P
- Donateur (2x)

Helaas helaas, na meerdere pogingen waarbij de plug bleef lekken ontdekte ik vandaag toch een haarscheurtje vlak naast de plug. Het goede nieuws is: ik weet nu definitief waarom het lekt. Nieuwe carterpan is onderweg en een extra klus in het vooruitzicht.
-
coppe218
- Donateur (3x)

Jammer dat ik goed had gegokt. Inderdaad als je weet waar het lekt is de oplossing nabij.