Saab 900NG Coupe - complete renovatie

1993-2002
Gebruikersavatar
Appiej
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Appiej » di 29 dec, 2020 18:09

Netjes hoor, hoeveel kost het nu ongeveer om dit te laten doen? Zit er zelf ook over te denken om de auto weer eens helemaal strak te laten maken

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » wo 30 dec, 2020 1:12

Appiej schreef:
di 29 dec, 2020 18:09
Netjes hoor, hoeveel kost het nu ongeveer om dit te laten doen? Zit er zelf ook over te denken om de auto weer eens helemaal strak te laten maken
Lastige vraag. Ik had namelijk een Phantom Works ervaring. :lol:

Het demonteren, spuiten en monteren was 3500 ex BTW.

De rekening was aanzienlijk hoger en heb ik vandaag met plezier direct overgemaakt. Ik heb mijn garagehouder ongeveer een blanco cheque gegeven om de auto ook compleet op niveau te krijgen voor zover dat haalbaar was. Ik heb 100% vertrouwen in de persoon.

We hebben de bumpers compleet gespoten (zelf gedaan), pollen filter vervangen (was nu makkelijk te doen), alle koplampen en richtingaanwijzers vernieuwd, high end verlichting toegevoegd, koplamp wissers vervangen, koplamp wisser motor vervangen, emblemen vervangen, lampen achter gepolijst, remklauwen gespoten velgen integraal schoongemaakt. Maar ook nodige laswerk verricht, remschijven behandeld etc.

Van binnen is de bedrading bij de relais houder nagelopen en deels opnieuw aangelegd. De verlichting in de cockpit is weer kraakhelder. Daarnaast is er een startknop ingebouwd. Oude sleutel zit nog wel op zijn plaats, die plek is wat mij betreft iconisch. Er is een versterker ingebouwd, mijn blaupunkt Bremen (dab en handsfree set) is definitief geplaatst.

De dode uurtjes zijn hiervoor benut, want anders was het onbetaalbaar geworden.

Ik besef mij dat het een smak geld was. Maar de nodige centen worden verdiend door een uit de hand gelopen hobby (inmiddels een aardig bedrijfje) die ik naast een fulltime job heb. De ene hobby betaalt de andere hobby zeg maar. Helaas heb ik daardoor wel weinig tijd om zelf dingen te doen, wat ik wel belangrijk vind. Anders kun je net zo goed een kant en klare ergens kopen

De vraag is wat nu de volgende stap wordt. Plan was om te blijven investeren door de auto om te bouwen naar elektrisch, maar ben nu aan het twijfelen. Het is een smak geld voor weinig bereik. Deze auto heeft 207k op de teller, dus kan nog heel lang mee. Het alternatief is om weer een Saab erbij te kopen en dan nogmaals voor een Phantom Works ervaring te gaan. Als ik erin pas heb ik interesse in een Saab 99. Maar eerst maar eens gaan sparen en genieten van de huidige Saab, want die 99 had ik al lang gerenoveerd kunnen kopen als ik de euro's niet had gepompt in deze saab 😁

Hopelijk heb je wat aan dit antwoord.

Gebruikersavatar
Appiej
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Appiej » wo 30 dec, 2020 10:43

Flinke smak geld inderdaad en begrijpelijk als je kijkt naar de hoeveelheid werk die ermee gemoeid is. Het resultaat mag er dan ook echt wezen.

Zal het voor mezelf maar even op de lange baan schuiven. Auto wordt nu nog als daily driver gebruikt en het heeft ook wel iets ontspannends als er al patina op de auto zit.

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » wo 30 dec, 2020 10:51

Appiej schreef:
wo 30 dec, 2020 10:43
Flinke smak geld inderdaad en begrijpelijk als je kijkt naar de hoeveelheid werk die ermee gemoeid is. Het resultaat mag er dan ook echt wezen.

Zal het voor mezelf maar even op de lange baan schuiven. Auto wordt nu nog als daily driver gebruikt en het heeft ook wel iets ontspannends als er al patina op de auto zit.
Ja die snap ik. Ik heb nu al bijna parkeervakken vrees ontwikkeld :P

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » za 08 mei, 2021 20:15

Ha saab liefhebbers,

Ik heb een (vraag. De hemelbekleding heb ik laten herstellen op de loslatende delen (voorruit en zijkanten achterin). Op deze plekken blijft de hemelbekleding mooi zitten, maar nu valt de hemelbekleding als een volle tentdoek omlaag in het midden van de auto. Ik zou dit ook weer in oude luister willen laten herstellen. Maar nu wel bij een partij die dit in een keer goed gaat doen (de vorige opdrachtnemer had ook de opdracht gekregen om het geheel te herstellen, maar had daar denk ik niet zoveel zin in....). Wie o wie heeft een betrouwbaar adres die de hemelbekleding en zijstijlen e.d. weer in perfecte staat kan brengen? Zuiden/midden van het land bij voorkeur.

Ik hoor graag.

Ben benieuwd!

PS in de tussentijd nog wat geknutseld aan de auto : reflectorplaat vervangen (was lek en liep vol water), Luchtmassameter vervangen (daar heb ik direct veel plezier van tijdens het rijden, de auto zweeft weer over het wegdek), zwarte sierstrips op bumpers geplaatst, auto voor het eerst grondig gestofzuigd en vandaag met de stoommachine aan de slag geweest. Echt al het oude vuil rondom pook van de automaat etc verdwijnt als sneeuw voor de zon. Was erg plesant om te doen dus!

gr Ernst-Jan

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door martinphili » za 08 mei, 2021 20:30

Echt mooi!

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » ma 16 aug, 2021 13:03

Ha allen,

Zojuist de auto naar Lukkien gebracht in Apeldoorn voor een nieuwe hemel, stoelverwarming 😀 en opnieuw bekleden armleuning. Zelf weer op het racefietsje terug naar de camping. Ben benieuwd hoe ik donderdag de auto weer terugkrijg. Renovatie is dan wat mij betreft voor 95% klaar. Volgende Saab staat alweer klaar voor renovatie.

Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Christiaan94 » wo 24 nov, 2021 14:07

Mooie Koga Miyata Gent's Racer uit 2001 als ik me niet vergis?

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Ewout » wo 24 nov, 2021 14:25

Op een Thule Euroway 945 uit 2009, als ik me niet vergis? :wink:

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » do 25 nov, 2021 0:41

Christiaan94 schreef:
wo 24 nov, 2021 14:07
Mooie Koga Miyata Gent's Racer uit 2001 als ik me niet vergis?
Thnx. We moeten wel in de tijdgeest blijven 😁

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » do 25 nov, 2021 14:03

En dan nog even de foto's van de nieuwe hemel. Heel strak geworden


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een foto van het enige zichtbare element van de stoelverwarming. Werkt perfect.


Afbeelding

Groet

Gebruikersavatar
Steven_W
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Steven_W » wo 21 sep, 2022 19:26

Je 900NG is echt heel mooi geworden. Mijn complimenten. Ik heb zelf ook een smak geld gestoken in onze 900NG cabriolet. Een 2.3 SE uitvoering uit 1995. Ze worden steeds zeldzamer t.o.v. de 9-3.

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » do 03 nov, 2022 21:16

Onderweg om nieuwe velgen /schoentjes te halen tikken we een prachtige kilometerstand aan
Afbeelding

Op naar de volgende 222.222 kilometers!

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door Rik H. » do 03 nov, 2022 21:49

Heb het hele topic nog eens doorgelezen, mooi werk Ernst-Jan.
Heb de auto al een paar keer live mogen bewonderen en het is een hele mooie auto geworden, erg mooi resultaat na al het werk dat er in is gaan zitten.

Ga je er andere velgen onder leggen?
Of heb je een setje winterbanden aangeschaft?

Gebruikersavatar
De Roest
Geregistreerd lid

Re: Saab 900NG Coupe - complete renovatie

Bericht door De Roest » do 03 nov, 2022 22:23

Ha Rik, dank! Maar jouw project 900ng mag er ook zijn! Leuk om te zien dat er meerdere 900ng's in de watten worden gelegd.

Ik liep tegen volgende velgen aan, een dorp verder, voor heel weinig. Wil ze opknappen en dan inderdaad eens gaan uitruilen met of de winter of zomerbanden set.

Afbeelding

Ik begin geloof ik een Saab velgen spaarder te worden. Voor de ng nu vier keuze mogelijkheden, voor de classic heb ik Inca 's , soccerballs en aankomend US Turbo velgen uit 1983 (via forum recent gekocht). Machtig mooi speelgoed dit 😉

Plaats reactie