Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)

1993-2002
Plaats reactie
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (blower niet op voorruit)

Bericht door Sonab » vr 01 sep, 2023 20:06

Dank je. Maar: "één van de"... Er zijn er dus meerdere? Ik zal straks eens in het WPHB neuzen om te zien of ik iets over het vervangen van de stappenmotor kan vinden... Hoe simpel of hoe lastig dit is zonder ervaring hiermee...

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » vr 01 sep, 2023 21:06

Er is een stappenmotor voor de verhouding tussen warme en koude lucht en een stappenmotor voor het bedienen van de luchtverdeling. Met wat kunst- en vliegwerk kun je de laatste demonteren zonder je dash eruit te halen, als ik het me goed herinner. Je kunt dan ook met een schroevendraaier proberen de trommels in de goede stand te zetten. Heb je de zelfdiagnose van de ACC al geprobeerd? (AUTO+OFF)?

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 01 sep, 2023 21:20

Dat laatste las ik en heb op goed geluk beide knoppen tegelijk ingedrukt in de hoop dat het een reset opleverde. Er verscheen een 0 in het scherm, maar verder gebeurde of veranderde er niets.

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » vr 01 sep, 2023 21:29

Dat is vervelend. Je kunt de stappenmotor uitbouwen en kijken of het asje nog draait. Het kan ook zijn dat het tandwielkastje achter de stappenmotor stuk is (door zwaar lopen van de trommels).

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 01 sep, 2023 21:32

Dat klinkt als een logische eerste stap. Kom ik daarbij door het handschoenenkastje en het rechter-zijpaneel van de middenconsole uit te bouwen?

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » vr 01 sep, 2023 21:34

Volgens de WIS moet je erbij kunnen door de ACC-unit te verwijderen. Deze stappenmotor zit voorop het kachelhuis. Die aan de zijkant is voor de koude/warme lucht.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 02 sep, 2023 11:41

Ik heb hem eruit.
Wat kan ik nu controleren - en hoe?
(Dank voor het meedenken!)
Edit1: ik heb met een schroevendraaier de as proberen te verdraaien die de stappenmotor volgens mij bedient.
Deze staat schuin naar rechtsomhoog. Linksom naar recht omhoog draaien gaat, zij het stroef. Rechtsom draaien (naar rechts opzij) gaat ook, maar nog iets stroever. Verder dan recht omhoog en rechts opzij gaat niet.
Edit2: alles aansluiten met de stappenmotor los toont dat het asje wel draait op commando. Wel veel: helemaal rond! Komt in een andere positie terug als waarop hij startte :-S+
Edit3: alles weer even terug gezet en getest en gekalibreerd. Nu blaast hij wel op de voorruit (opgelost voor de apk, lijkt me) en naar onder en recht vooruit in het midden van het dash, maar amper meer recht vooruit aan beide zijkanten van het dash. Das dan wel weer vreemd? Normaal, of toch niet?
Nou, alle info welkom!
Afbeelding

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 04 sep, 2023 14:05

Zaterdag, na alles teruggebouwd te hebben, werkte de blower op de voorruit weer. Vanmorgen vroeg ook nog. Maar zojuist bij de garage (om af te melden voor de APK - wat dus niet doorging) deed hij het weer niet. ;-(+
Balen!

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » ma 04 sep, 2023 17:55

En als je hem dan opnieuw kalibreert, doet ie het dan wel weer?

Voor de 900NG heeft de WIS de volgende informatie, en dat trommelhuis is vergelijkbaar.

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 04 sep, 2023 22:31

Dank je! Uit de genoemde standen/graden leid ik af dat het klopt dat de as van de stappenmotor bijna helemaal rond kan, maar dat het niet klopt dat ik de as van de luchttrommel lang niet zo ver rond kan draaien (zeg maar van 12 uur tot 16 uur en terug, verder niet).
Klopt mijn conclusie dan dat de lucht trommel het probleem is?
En klopt het dat vervangen hiervan een karwei is dat demontage van het dashboard vraagt? :shock:

(ik heb nu handmatig de trommel op de voorruit-stand gefixeerd en de stappenmotor vervolgens verwijderd in de hoop dat dit de weg naar een nieuwe APK effent)

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » di 05 sep, 2023 7:24

Het lijkt op het probleem dat ik had, inderdaad een stroef lopende trommel, of een stroef lopende klep die zorgt voor de lucht naar het middelste ventilatiekanaal.

Er zijn nog mogelijkheden om de trommels te smeren, of om ergens een schroef in te draaien, of om een beugel te monteren om je kachelhuis op te krikken. Als dat niet werkt, dan kun je denken aan vervanging. Ik heb hem zelf vervangen door een trommelhuis uit een 900NG, maar dan ben je wel even bezig. Zie dit topic voor m'n "trommelavontuur": viewtopic.php?f=7&t=163313...

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 05 sep, 2023 8:56

Je topic had ik doorgelezen en dat was indrukwekkend, maar niet bemoedigend :lol:
Ik ben op zoek naar informatie of er inderdaad minder ingrijpende manieren om de trommel weer gangbaar te krijgen. Of moet sowieso het dashboard eruit om bij/in de trommel te kunnen komen?
Vereist dat overigens ook extra kennis, gereedschap of ervaring, of is het vooral veel werk? Het ziet er op de plaatjes wel ingewikkeld uit in elk geval :wow:

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 05 sep, 2023 10:48

Je kunt beginnen met middenconsole en de zij-, onderhandel bij stuur en dashboardkastje Dan kun je er redelijk bij. Er zitten nog wel twee beugels in de weg.

Erin en eruit bouwen is dagje werk Als je alles labelt kun je het makkelijker terugbouwen

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 05 sep, 2023 12:16

Maar deze foto is ook de bovenkant van het dash eraf. Hoeft dat niet dan?

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » di 05 sep, 2023 12:20

Sonab schreef:
di 05 sep, 2023 8:56
Je topic had ik doorgelezen en dat was indrukwekkend, maar niet bemoedigend :lol:
Ik ben op zoek naar informatie of er inderdaad minder ingrijpende manieren om de trommel weer gangbaar te krijgen. Of moet sowieso het dashboard eruit om bij/in de trommel te kunnen komen?
Ja die manieren zijn er: er is een SAAB-schrijven waarin staat hoe je met een kwast, na het losnemen van twee luchtkanalen die naar je voeten gaan, de trommels van buitenaf kunt smeren met een bepaald soort vet. Ik moet zowel de handleiding als dat vet nog ergens (ergens...) hebben.
Vereist dat overigens ook extra kennis, gereedschap of ervaring, of is het vooral veel werk? Het ziet er op de plaatjes wel ingewikkeld uit in elk geval :wow:
Het is vooral veel werk. Naar ik me herinner heb je vooral je torx-set nodig en uiteindelijk iets van drie bouten die je met een dop los moet draaien. Oh en een kniptang voor de tyraps waarmee de kabelboom vastzit aan het dashboard. Volgorde is zoiets als: alle kunststof delen onder de dash eruit (zoals schotten, dashboardkastje, zekeringenhouder, OBD) , SID, radio, ACC en alle knoppen eruit, stuur weg, facia eruit, tellerunit eruit, kabelboom los, luidsprekerafdekking weg, sensor zonlicht weg, twee plugjes tussen middenconsole en dash (onder radio) niet vergeten. Dan drie bouten bovenin los en in mijn herinnering kun je de dash er dan uit tillen.

Een dag voor in- en uitbouw vind ik zelf vrij optimistisch, zeker in je eentje en zonder ervaring.

Plaats reactie