Roest veerpoten

1993-2002
Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Roest veerpoten

Bericht door busy » do 18 jul, 2024 23:31

Het zijn dezelfde dempers. Alleen staan ze zowel in de9-3 als de 900ng sectie. Eigen referentienummer van RenD zijn anders. Kijk anders eens op autodoc daar zijn ze nu 58 euro in de 900ng sectie

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Roest veerpoten

Bericht door Luthart » do 18 jul, 2024 23:50

[]

Thnx! Zo even €40 uitgespaard 8)
Reden: Onnodige quote verwijderd

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Roest veerpoten

Bericht door Luthart » vr 19 jul, 2024 21:54

Omdat ze wat ‘slap’ in de kont zijn, is het mogelijk om ipv een dikkere stabi achter, B6 achterdempers te kiezen en vóór B4? Of krijg je dan een rijgedrag wat je niet wil?

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Roest veerpoten

Bericht door busy » vr 19 jul, 2024 22:55

Zou je veren vervangen icm nieuwe dempers verbetert dat het weggedrag enorm. Heb er zelf Lesjofor sportchassis icm sach sportdempers (origineel) onder gezet. Dikke stabistang achter helpt echt om het rollen de bochten te verminderen.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Roest veerpoten

Bericht door Luthart » za 20 jul, 2024 8:53

[]Een dikkere stabi achter stond inderdaad al op m’n wensen lijst, maar als het ook anders kan?
Sachs kan ik niet veel meer van vinden. In hun online catalogus vind ik niks. Wel iets van TRW… (is ook onderdeel van Sachs)
Wat betreft de veren… wat is anders aan Lesjofor? Zijn deze stugger dan normaal? Mijn veren zien eruit alsof ze al eens vervangen zijn. Zien er nog erg roestvrij uit.
Ik denk dat ik eerst nieuwe fuseehuizen ga koop en de B4 dempers monteer! Voor achter ook B4 dempers koop en z’n dikke stabi achter. Daarna maar eens verder kijken…
Je merkt pas hoe slecht de dempers waren als er nieuwe onderzitten. Dat voelt dan sowieso als een upgrade. Het hoeft van mij ook geen super sportief onderstel te zijn. Comfort vindt ik ook belangrijk! Helaas is er geen KW inox streetcomfort onderstel te krijgen voor de Saab. Dat had ik ooit onder mijn Golf IV. Dat was echt subliem!
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: Roest veerpoten

Bericht door Funky Dude » za 20 jul, 2024 11:57

Het is de bedoeling om de knop "plaats reactie" te gebruiken en niet telkens onnodig te citeren wat de leesbaarheid niet ten goede komt en de moderatoren handenvol werk bezorgt (zie je eerdere posts).

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Roest veerpoten

Bericht door busy » za 20 jul, 2024 13:06

Lesjefor is de originele leverancier en sachs Aero versie is te krijgen via saabspecialisten. Is comfortabel rijden. Duurder is het niet. Het is niet zo ingewikkeld, want alleen dempers met oude veren en rubbers biedt niet zoveel soulaas. Het is prima thuis te doen.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Roest veerpoten

Bericht door Luthart » ma 03 feb, 2025 21:13

Ik was nog even aan het rondzoeken op internet naar 2e handse fuseehuizen die vrij zijn van roest.

Zijn er varianten van opel ook te gebruiken voor de 900ng? Een zelfde soort ontwerp veerpoot/fusee is gebruikt bij tal van GM auto’s: Astra F, Calibra of Vectra A. Dat vergroot wellicht het aanbod. En ik schat de kans groot dat Saab een bestaand onderdeel uit het GM schap heeft gekozen. Wie weet dit?

(De nieuw te leveren imitaties van PPS vind ik eerlijk gezegd geen optie).

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Roest veerpoten

Bericht door busy » ma 03 feb, 2025 21:21

Je kunt er van op aan dat SAAB het anders gedaan heeft en het niet uitwisselbaar is. De ophanging is niet gelijk aan elkaar, zowel voor als achter.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Roest veerpoten

Bericht door Luthart » ma 03 feb, 2025 21:28

Ja wellicht de lengte van de buis of de hoek van de veerschotel.

Het fusee stuk wat er aan zit lijkt gewoon 1op1 gelijk… ik vond het zelf wel een mooi idee namelijk maar ik kan op dit forum er niks over vinden.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Roest veerpoten

Bericht door Luthart » di 25 mar, 2025 10:48

Luthart schreef:
di 16 jul, 2024 16:01
Hier nog wat foto’s na het stralen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de 3e foto zie je mooi dat ik een klein gaatje erin heb gestraald… de veerzitting is nog wel hard en stevig. Hier en daar mist wat materiaal, maar hoe erg is het?
Toch maar besloten om voor de linker een nieuwe te bestellen (de laatste originele nog bij RenD). Gek genoeg is de rechter niet meer te koop. Ook bij Hedin/Orio niet meer.
Maar gelukkig was de rechter aanzienlijk beter! Die heb ik gestraald en in de RX 5 en daarna in de RX 10 gezet.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Roest veerpoten

Bericht door ReinO » di 25 mar, 2025 16:59

Voor versteviging van de achterkant heb ik een stalen pijp aan de bovenkanten van de veren vastgeschroefd.
Veel strakker in de bochten. En helpt ook meer dan die stabi onder heb ik gemerkt.
Kosten: 0 euro

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Roest veerpoten

Bericht door Luthart » do 27 mar, 2025 10:42

Dit is de nieuwe.

Afbeelding

En toch valt het me mee hoeveel van de oude (hier eerder getoond) weggeroest is na 28jaar…

Ik denk dat de oorzaak ook nog wel eens dat losse plaatje kan zijn wat in de veerpoot ligt onder de veer. Hier kruipt ook vocht onder wat niet meer weg kan. Saab heeft deze toegepast ivm klachten over geluiden uit de ophanging…

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Roest veerpoten

Bericht door Steve-O » do 27 mar, 2025 13:13

ReinO schreef:
di 25 mar, 2025 16:59
Voor versteviging van de achterkant heb ik een stalen pijp aan de bovenkanten van de veren vastgeschroefd.
Veel strakker in de bochten. En helpt ook meer dan die stabi onder heb ik gemerkt.
Kosten: 0 euro
Eh, foto? Rechtopstaand? stukje buis om het veeruiteinde? Ik begrjp niet helemaal wat je bedoelt. Dus heb ik informatiehonger. :wink:

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Roest veerpoten

Bericht door Luthart » do 27 mar, 2025 13:31

Ja ik ben ook benieuwd… zo’n pijp tussen de veertorens achter lost het overhellen niet op lijkt mij!?

Plaats reactie