Roest veerpoten
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Roest veerpoten
Het zijn dezelfde dempers. Alleen staan ze zowel in de9-3 als de 900ng sectie. Eigen referentienummer van RenD zijn anders. Kijk anders eens op autodoc daar zijn ze nu 58 euro in de 900ng sectie
-
Luthart
- Geregistreerd lid
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Roest veerpoten
Omdat ze wat ‘slap’ in de kont zijn, is het mogelijk om ipv een dikkere stabi achter, B6 achterdempers te kiezen en vóór B4? Of krijg je dan een rijgedrag wat je niet wil?
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Roest veerpoten
Zou je veren vervangen icm nieuwe dempers verbetert dat het weggedrag enorm. Heb er zelf Lesjofor sportchassis icm sach sportdempers (origineel) onder gezet. Dikke stabistang achter helpt echt om het rollen de bochten te verminderen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Roest veerpoten
[]Een dikkere stabi achter stond inderdaad al op m’n wensen lijst, maar als het ook anders kan?
Sachs kan ik niet veel meer van vinden. In hun online catalogus vind ik niks. Wel iets van TRW… (is ook onderdeel van Sachs)
Wat betreft de veren… wat is anders aan Lesjofor? Zijn deze stugger dan normaal? Mijn veren zien eruit alsof ze al eens vervangen zijn. Zien er nog erg roestvrij uit.
Ik denk dat ik eerst nieuwe fuseehuizen ga koop en de B4 dempers monteer! Voor achter ook B4 dempers koop en z’n dikke stabi achter. Daarna maar eens verder kijken…
Je merkt pas hoe slecht de dempers waren als er nieuwe onderzitten. Dat voelt dan sowieso als een upgrade. Het hoeft van mij ook geen super sportief onderstel te zijn. Comfort vindt ik ook belangrijk! Helaas is er geen KW inox streetcomfort onderstel te krijgen voor de Saab. Dat had ik ooit onder mijn Golf IV. Dat was echt subliem!
Sachs kan ik niet veel meer van vinden. In hun online catalogus vind ik niks. Wel iets van TRW… (is ook onderdeel van Sachs)
Wat betreft de veren… wat is anders aan Lesjofor? Zijn deze stugger dan normaal? Mijn veren zien eruit alsof ze al eens vervangen zijn. Zien er nog erg roestvrij uit.
Ik denk dat ik eerst nieuwe fuseehuizen ga koop en de B4 dempers monteer! Voor achter ook B4 dempers koop en z’n dikke stabi achter. Daarna maar eens verder kijken…
Je merkt pas hoe slecht de dempers waren als er nieuwe onderzitten. Dat voelt dan sowieso als een upgrade. Het hoeft van mij ook geen super sportief onderstel te zijn. Comfort vindt ik ook belangrijk! Helaas is er geen KW inox streetcomfort onderstel te krijgen voor de Saab. Dat had ik ooit onder mijn Golf IV. Dat was echt subliem!
Reden: Quote verwijderd
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: Roest veerpoten
Het is de bedoeling om de knop "plaats reactie" te gebruiken en niet telkens onnodig te citeren wat de leesbaarheid niet ten goede komt en de moderatoren handenvol werk bezorgt (zie je eerdere posts).
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Roest veerpoten
Lesjefor is de originele leverancier en sachs Aero versie is te krijgen via saabspecialisten. Is comfortabel rijden. Duurder is het niet. Het is niet zo ingewikkeld, want alleen dempers met oude veren en rubbers biedt niet zoveel soulaas. Het is prima thuis te doen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Roest veerpoten
Ik was nog even aan het rondzoeken op internet naar 2e handse fuseehuizen die vrij zijn van roest.
Zijn er varianten van opel ook te gebruiken voor de 900ng? Een zelfde soort ontwerp veerpoot/fusee is gebruikt bij tal van GM auto’s: Astra F, Calibra of Vectra A. Dat vergroot wellicht het aanbod. En ik schat de kans groot dat Saab een bestaand onderdeel uit het GM schap heeft gekozen. Wie weet dit?
(De nieuw te leveren imitaties van PPS vind ik eerlijk gezegd geen optie).
Zijn er varianten van opel ook te gebruiken voor de 900ng? Een zelfde soort ontwerp veerpoot/fusee is gebruikt bij tal van GM auto’s: Astra F, Calibra of Vectra A. Dat vergroot wellicht het aanbod. En ik schat de kans groot dat Saab een bestaand onderdeel uit het GM schap heeft gekozen. Wie weet dit?
(De nieuw te leveren imitaties van PPS vind ik eerlijk gezegd geen optie).
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Roest veerpoten
Je kunt er van op aan dat SAAB het anders gedaan heeft en het niet uitwisselbaar is. De ophanging is niet gelijk aan elkaar, zowel voor als achter.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Roest veerpoten
Ja wellicht de lengte van de buis of de hoek van de veerschotel.
Het fusee stuk wat er aan zit lijkt gewoon 1op1 gelijk… ik vond het zelf wel een mooi idee namelijk maar ik kan op dit forum er niks over vinden.
Het fusee stuk wat er aan zit lijkt gewoon 1op1 gelijk… ik vond het zelf wel een mooi idee namelijk maar ik kan op dit forum er niks over vinden.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Roest veerpoten
Toch maar besloten om voor de linker een nieuwe te bestellen (de laatste originele nog bij RenD). Gek genoeg is de rechter niet meer te koop. Ook bij Hedin/Orio niet meer.Luthart schreef: ↑di 16 jul, 2024 16:01Hier nog wat foto’s na het stralen:
Op de 3e foto zie je mooi dat ik een klein gaatje erin heb gestraald… de veerzitting is nog wel hard en stevig. Hier en daar mist wat materiaal, maar hoe erg is het?
Maar gelukkig was de rechter aanzienlijk beter! Die heb ik gestraald en in de RX 5 en daarna in de RX 10 gezet.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Roest veerpoten
Voor versteviging van de achterkant heb ik een stalen pijp aan de bovenkanten van de veren vastgeschroefd.
Veel strakker in de bochten. En helpt ook meer dan die stabi onder heb ik gemerkt.
Kosten: 0 euro
Veel strakker in de bochten. En helpt ook meer dan die stabi onder heb ik gemerkt.
Kosten: 0 euro
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Roest veerpoten
Dit is de nieuwe.

En toch valt het me mee hoeveel van de oude (hier eerder getoond) weggeroest is na 28jaar…
Ik denk dat de oorzaak ook nog wel eens dat losse plaatje kan zijn wat in de veerpoot ligt onder de veer. Hier kruipt ook vocht onder wat niet meer weg kan. Saab heeft deze toegepast ivm klachten over geluiden uit de ophanging…

En toch valt het me mee hoeveel van de oude (hier eerder getoond) weggeroest is na 28jaar…
Ik denk dat de oorzaak ook nog wel eens dat losse plaatje kan zijn wat in de veerpoot ligt onder de veer. Hier kruipt ook vocht onder wat niet meer weg kan. Saab heeft deze toegepast ivm klachten over geluiden uit de ophanging…
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Roest veerpoten
Eh, foto? Rechtopstaand? stukje buis om het veeruiteinde? Ik begrjp niet helemaal wat je bedoelt. Dus heb ik informatiehonger.ReinO schreef: ↑di 25 mar, 2025 16:59Voor versteviging van de achterkant heb ik een stalen pijp aan de bovenkanten van de veren vastgeschroefd.
Veel strakker in de bochten. En helpt ook meer dan die stabi onder heb ik gemerkt.
Kosten: 0 euro
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Roest veerpoten
Ja ik ben ook benieuwd… zo’n pijp tussen de veertorens achter lost het overhellen niet op lijkt mij!?



