Nieuwe cilinderkop?

1993-2002
Dominique montfort
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe cilinder kop?

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 20:16

Net even met de schuifmaat gemeten. Het betreft voor de duidelijkheid het 2e gat bovenste rij vanaf de linkerkant. Daar meet ik 56mm ten opzichte van 22mm op de andere. Ik voel ook in eerste instantie een aanslag..ook al dieper dan de originele 22mm en daarna kun je doorprikken naar die 56mm. Weet niet hoeveel speling er daar zit tussen de kanalen en vlees zeg maar maar het gaatje zit in de linkerbovenhoek waar je door kunt prikken. Ik durf wel zeker te zeggen dat het olie betreft wat er vrijkomt ook geen mix van olie en KVS lijkt me. Zou meezitten als het inderdaad zo is als laatste posts suggereren en het niet om een drukkanaal gaat.
Misschien kan ik dan ook opnieuw recht boren en daar dan een helicoil inzetten die eerste 22mm. Dat het achterste stuk dan scheef is hoeft niet van belang te zijn. Heb je weer betere en vlakkere aantrekking

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 04 apr, 2024 21:15

Dan denk ik dat je inderdaad in de ruimte onder de stoter zit. Een verschil van 34 mm komt heel aardig overeen met de diameter van de hydraulische stoters.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 21:51

Dat maakt wel een heel verschil op het gebied van reparatie toch? Heb op youtube wat filmpjes gekeken van Helicoil etc. Ik kende dat niet. Hoop dat er nog genoeg vlees over is om nieuwe aanzet te hebben om die coil er wel recht in te boren dit keer.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 04 apr, 2024 22:22

Dominique montfort schreef:
do 04 apr, 2024 21:51
Dat maakt wel een heel verschil op het gebied van reparatie toch? Heb op youtube wat filmpjes gekeken van Helicoil etc. Ik kende dat niet. Hoop dat er nog genoeg vlees over is om nieuwe aanzet te hebben om die coil er wel recht in te boren dit keer.
Je hebt wel een speciale tap nodig die hoort bij het type heli coil. Het beste koop je een setje bij de HBM bijvoorbeeld. Daar heet het v-coil volgens mij.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 22:45

Ja klopt, ik heb allleen het idee dat het merkspul Helicoil, E-Z coil etc wel wat beter is. Maar heb geen ervaring enkel youtube en google vergelijkingen. Als jullie die wel hebben hoor ik het graag. Bij de zaak waar ik normaal ga was de helicoil set 38 euro volgens mij.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 04 apr, 2024 22:52

V-coil van Völkel is wel goed hoor! Op mijn werk gebruiken we het ook.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 23:09

Oké. Nu heb ik alleen nog een vraag over de coil. Er is nu dus scheef al M10 in getapt. Daar kan ik met loctite dus een afdichting maken vanwege de lage oliedruk maar dan loop ik het redelijke risico dat het niet gasdicht is doordat ik niet vlak kan aantrekken. Maar bestaat er een maat helicoil of V coil die daar weer in kan?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 04 apr, 2024 23:19

Dat scheef zitten kan je oplossen door een dikke sluitring schuin te slijpen onder de juiste hoek zodat de aanleg druk weer netjes verdeeld wordt. Wederom niet de schoonheidsprijs maar het werkt 100%.

Anders moet je een heel stuk groter gaan met uitboren om weer haaks uit te komen. Hoeveel groter je dan moet gaan hangt af van de hoek en de diepte, kan je wel ongeveer inschatten met wat middelbare school meetkunde. Dan weet je ook welke helicoil je daarvoor nodig hebt. Aan jou dan keuze. Ga je te ver dan loop je het risico alsnog in een koelwater kanaal uit te komen.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 23:23

Oke, dank voor de tip. Ga graag voor een weliswaar geknutselde maar zo degelijk en veilig mogelijke oplossing zonder weer extra risico. De optie met de vulring is me ook al door het hoofd geschoten en ook eerder al door jouw gezegd. Zeker omdat de draad nog goed pakt. En het is al M10 dus dan kom je ook al het gat op het spruitstuk aan het uitboren. Nee, jouw optie klinkt me beter in de oren. Zou dan wel graag een juiste maat draadeind opzetten ipv de bout die erin zat.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 04 apr, 2024 23:26

De tap om de helicoil te plaatsen is groter dan M10. M10 slaat op de maat van het inwendige draad :wink: Ik weet niet welke maat die rare bout had, maar het zou moeten kunnen.
Wel moet je zorgen dat je wel haaks boort. De boor heeft de neiging het bestaande gat te volgen…

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 04 apr, 2024 23:41

Aanvulling, je hoeft niet zo diep te gaan! Minimaal 1,5xD - Hooguit 2xD.

Je hebt helicoils van 1D, 1,5D en 2D… je kunt ze altijd inkorten.

Een scheve onderlegring maken is ook niet zn gek idee! Dan zou ik gewoon de boor het gat laten volgen. Maar ik zou voor M10 niet dieper gaan dan 20mm + een beetje meer voor de draaduitloop tbv de tap (doorgaans 3x de spoed voor blinde gaten) en wat extra voor de boorpunt.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 23:50

Maar waarom zou ik de coil uberhaupt plaatsen. De draad pakt nog en met die scheve vulring kan ik dat gewoon proberen toch? Niks te verliezen want zal altijd beter worden. Maar dan wel met een loctite middel erin draaien om het dicht te maken en olie lekkage te voorkomen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 05 apr, 2024 9:20

Voordeel van de helicoil is dat je de originele maat tapeind kan gebruiken. Dan hoef je het gat in het spruitstuk en in de pakking niet te ruimen. En je weet dat het tapeind van de juiste temperatuur bestendige staalsoort is gemaakt als je een compleet setje besteld. Een compleet setje zou sowieso doen omdat je dan ook alle afstandsbussen compleet hebt die nu deels leken te missen en de juiste lengtes op de juiste plekken kan monteren. Je hebt dan ook nieuwe kopermoeren. Saab heeft dat zo gemaakt met een reden.

Maar als het gat in je spruitstuk toch al geruimd is en de draad echt strak voelt, kan je ook een geschikt m10 tapeindje gebruiken. Wel de pakking aanpassen dan en opletten dat er genoeg vlees over blijft rond het gat voor een goede afdichting. Heb je dan nog maar een dun randje, zou ik toch gaan helicoilen (en desnoods een ander spruitstuk) anders lekt het zo weer.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » vr 05 apr, 2024 10:18

Juist. Oké, ik ga het als volgt doen. Alles wat zit laat ik zitten. Ik monteer alles weer erop met focus voor een best mogelijke sluiting bij dat kritische scheve gat. Dan testen en als dat ruk is ga ik alle tapeinden proberen eruit te draaien, helicoil plaatsen en originele set draadeindes met kopermoeren plaatsen.
Ik zal die rare bout vervangen met een hittebestendig M10 draadeind met juiste diepte (22mm max). Houd jullie op de hoogte. Nog een vraag. Is het noodzakelijk de pakking tussen turbo en uitlaatspruitstuk ook te vervangen, dat plaatje zeg maar?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 05 apr, 2024 10:19

Ik zou ook liever een helicoil of bus zetten dan gaan klooien met een reeds halfbakken oplossing uit het verleden en een schuine ring.

Maar om even e.e.a. helder te krijgen. Is het nou linksboven of rechtsonder op de foto? Als je voor de auto staat links zou voor mij op de foto ook links zijn. Daar was dus geen lekkage, die zat uiterst rechts. Dus de vraag is wat is er rechts misgegaan dat hij daar lekte?

Afbeelding
Dominique montfort schreef:
vr 05 apr, 2024 10:18
Is het noodzakelijk de pakking tussen turbo en uitlaatspruitstuk ook te vervangen, dat plaatje zeg maar?
Zou ik altijd doen.

Plaats reactie