Over 'n bìjna NOS onk Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..
-
Henk-Jan
- Donateur

Re: Over 'n bìjna NOS onk Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio..
Klinkt goed! Ik zou sowieso graag eens met je babbelen over het onderstel en de juiste/passende configuratie. De onze is ondertussen aan een volledige revisie toe en heb het idee (zonder ermee gereden te hebben) dat je met jouw cabrio een fijne combinatie gevonden hebt.
-
DV 9-3
- Donateur

Ja, deze cabrio is voor mij wel de Benchmark geworden qua hoe fijn een og 9-3 Cabrio kan voelen. Jullie zijn van harte welkom! Sowieso leuk elkaar weer 's te treffen.
-
Henk-Jan
- Donateur

Idem! Goede balans tussen comfort en controle/stabiliteit? Zou je achteraf nog iets anders gedaan hebben of geen twijfels?
-
DV 9-3
- Donateur

Zoals 'ie nu is, voelt voor mij helemaal af. De tweepunts subframebrace die eronder zat, is er inmiddels weer onderuit. Dat voegde voor mij te weinig toe. Daarbij moet wel gezegd dat ik deze cabrio echt volledig op comfortabel rijden wil afstemmen.
Ik begrijp dat jullie de grenzen van de Primacy's soms wat te dicht bij vonden liggen op warme bochtige bergwegen, dus wellicht zou een andere bandenkeuze voor wat jullie beter zijn. Qua banden zou ik inmiddels de Good Year F1 Asymmetric 6 verkiezen boven de Primacy's. Duidelijk sportiever maar met heel knap behoud van comfort en stilte..
Maar qua onderstel zweer ik bij Eibach icm Koni Sports. De instelbaarheid van de Koni's maakt dat je 't zo hard of comfortabel kan maken als je zelf wilt. Bovendien is er ook auditief duidelijk meer stilte in de koets dan met Bilsteins.
Ik begrijp dat jullie de grenzen van de Primacy's soms wat te dicht bij vonden liggen op warme bochtige bergwegen, dus wellicht zou een andere bandenkeuze voor wat jullie beter zijn. Qua banden zou ik inmiddels de Good Year F1 Asymmetric 6 verkiezen boven de Primacy's. Duidelijk sportiever maar met heel knap behoud van comfort en stilte..
Maar qua onderstel zweer ik bij Eibach icm Koni Sports. De instelbaarheid van de Koni's maakt dat je 't zo hard of comfortabel kan maken als je zelf wilt. Bovendien is er ook auditief duidelijk meer stilte in de koets dan met Bilsteins.
-
Daan Paul
- Donateur

Welke diameter stabilisatorstang heb je op de achteras gemonteerd David? Of is die nog standaard?
-
DV 9-3
- Donateur

Die is nog standaard bij deze Daan Paul. Wil ik ook zo laten. (Op de blauwe Coupe zit een Whitline Stabilisatorstang bij de achter-as. Dat is op die auto wel een heel fijne upgrade.)
-
Henk-Jan
- Donateur

En waarom niet op deze? Hoe "strak" stuurt de cabrio zonder stabi's?
Overigens hebben we de Primacy's ook op droge bergwegen aan het gillen gekregen, al zaten we toen wel de hele dag een maatje in z'n Boxster Spyder achterna (lukte natuurlijk niet, maar dat terzijde).
Overigens hebben we de Primacy's ook op droge bergwegen aan het gillen gekregen, al zaten we toen wel de hele dag een maatje in z'n Boxster Spyder achterna (lukte natuurlijk niet, maar dat terzijde).
-
DV 9-3
- Donateur

Deze cabrio stuurt naar mijn smaak ruim strak genoeg nu. Maar nogmaals, ik rij er rustig mee en kom nooit ook maar enigzins in de buurt van de grens van z'n grip.
Het in mijn ogen duidelijkst merkbare verschil na het verzwaren van de stabistang achter bij m'n coupe zit 'm in het instuurgedrag van de auto. Een iets stijvere stabi achter doet de achteras wat beter/scherper de voor-as volgen... Aangezien de carrosserie van 'n og 9-3 cabrio van zichzelf vrij veel kan torderen, vind ik zo'n cabrio niet de auto om superieur bochtengedrag van te verwachten en leek voor mij het verzwaren van de stabilisatorstang achter niet zo heel relevant. Ik vind 'm ruim voldoen voor 'n beetje sportief rijden, niet voor bergpassen op- en afjagen. Dan zou ik juist weer eerder naar een remupgrade gaan kijken.
De coupe heeft 'n veel stijvere koets dan de cabrio en de mijne is als geheel ook veel meer op sportiviteit afgestemd. Daarom vond ik het bij de coupe wel 'n leuke toevoeging.
Overigens zitten we best wel ver achter de komma te posten over dit onderwerp en da's toch een beetje net zoiets als met je kleren aan in bad gaan. Je wordt dan wel nat maar niet lekker schoon..
Ik bedoel te zeggen dat met dit soort aanpassingen rijden en het zelf voelen de beste manier is en blijft om je er zelf een oordeel over te vormen. Voor mij is 't effect van dunnere of dikkere stabi's achter wel merkbaar, maar bijvoorbeeld lang niet zo merkbaar als verbeterde veerpootbruggen voor en achter, wat op zijn beurt weer minder merkbaar is dan de best denkbare bandenkeuze, of betere veren en schokdempers... En zo zijn er nog wel 'n aantal andere variabelen. En dat wellicht ook nog per individu in verschillende volgorden...
Met andere woorden, mijn hier geschreven uitleg/beleving/interpretaties gaan er hooguit om dat je 'n beetje 'n idee van 't gevoel krijgt over wat bepaalde aanpassingen wel of niet zouden kunnen beïnvloeden. (Ik kwam bij m'n og 9-3tjes qua belangrijkheid van verbeteren uiteindelijk uit op de volgorde: banden, remmen incl. staalomvlochten remleidingen, schokbrekers, veren, veerpootbrug voor, steering rack brace, subframebrace, veerpootbrug achter, zwaardere stabilisator achter.)
Het in mijn ogen duidelijkst merkbare verschil na het verzwaren van de stabistang achter bij m'n coupe zit 'm in het instuurgedrag van de auto. Een iets stijvere stabi achter doet de achteras wat beter/scherper de voor-as volgen... Aangezien de carrosserie van 'n og 9-3 cabrio van zichzelf vrij veel kan torderen, vind ik zo'n cabrio niet de auto om superieur bochtengedrag van te verwachten en leek voor mij het verzwaren van de stabilisatorstang achter niet zo heel relevant. Ik vind 'm ruim voldoen voor 'n beetje sportief rijden, niet voor bergpassen op- en afjagen. Dan zou ik juist weer eerder naar een remupgrade gaan kijken.
De coupe heeft 'n veel stijvere koets dan de cabrio en de mijne is als geheel ook veel meer op sportiviteit afgestemd. Daarom vond ik het bij de coupe wel 'n leuke toevoeging.
Overigens zitten we best wel ver achter de komma te posten over dit onderwerp en da's toch een beetje net zoiets als met je kleren aan in bad gaan. Je wordt dan wel nat maar niet lekker schoon..
Met andere woorden, mijn hier geschreven uitleg/beleving/interpretaties gaan er hooguit om dat je 'n beetje 'n idee van 't gevoel krijgt over wat bepaalde aanpassingen wel of niet zouden kunnen beïnvloeden. (Ik kwam bij m'n og 9-3tjes qua belangrijkheid van verbeteren uiteindelijk uit op de volgorde: banden, remmen incl. staalomvlochten remleidingen, schokbrekers, veren, veerpootbrug voor, steering rack brace, subframebrace, veerpootbrug achter, zwaardere stabilisator achter.)
-
DV 9-3
- Donateur

Grappig eigenlijk... Deze 9-3 is veruit de meest bijzondere van al m'n 9-3 tjes. Misschien zelfs wel van alle 9-3 tjes... Rondom en van binnen 100% schadevrij, ik reed 'm in bijna vier jaar van 24.800 naar nu 41.200 kilometer, origineel Nederlands en ik ben de tweede eigenaar... Deze 9-3 rijden is elke keer weer 'n super bijzondere ervaring. Nieuw.... Gewoon echt nieuw... Maar ondanks dit alles blijft 'ie qua schrijfsels en foto's hier 'n beetje onder de radar. Och, 't arme ding... Ik ga daar maar 's wat aan doen!

-
Saapie
- Donateur (2x)

Bizar mooie combinatie, blauwe koets met beige interieur .
-
DV 9-3
- Donateur

Re: Over 'n bìjna NOS onk Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio.. La storia si ripete!
De dèrde keer dat deze magistrale Midnight Blue Aero Cabrio ons naar het Gardameer brengt alweer!

Rijden in deze cabrio blijft 'n zeer bijzonder genot. Zó strak en soepel, de aandrijflijn zo ontzèttend mooi stil, íedere kilometer eigenlijk 'n feestje. Onderweg, richting ons favoriete vakantie uitzicht, rolde trouwens de 45.000ste kilometer onder z'n Michelins door...

De teller zal bij thuiskomst dus op ongeveer twee keer de afstand staan die de auto gereden had bij aanschaf, waarvan verreweg 't grootste deel heerlijke vakantie kilometers richting- en rond- het Gardameer waren.
De geschiedenis herhaalt zich, rechtgeaarde bijna-pensionado's die wij inmiddels beginnen te worden... De komende weken dus ook maar weer 's wat leuke foto's proberen te schieten! (Als 'ie weer mooi met de hand gewassen is dan he...
)

Arriverderci!
Edit met dank aan Velocity: Arriverderci!

Rijden in deze cabrio blijft 'n zeer bijzonder genot. Zó strak en soepel, de aandrijflijn zo ontzèttend mooi stil, íedere kilometer eigenlijk 'n feestje. Onderweg, richting ons favoriete vakantie uitzicht, rolde trouwens de 45.000ste kilometer onder z'n Michelins door...

De teller zal bij thuiskomst dus op ongeveer twee keer de afstand staan die de auto gereden had bij aanschaf, waarvan verreweg 't grootste deel heerlijke vakantie kilometers richting- en rond- het Gardameer waren.
De geschiedenis herhaalt zich, rechtgeaarde bijna-pensionado's die wij inmiddels beginnen te worden... De komende weken dus ook maar weer 's wat leuke foto's proberen te schieten! (Als 'ie weer mooi met de hand gewassen is dan he...

Arriverderci!
Edit met dank aan Velocity: Arriverderci!
-
voodoo
- Geregistreerd lid
Re: Over 'n bìjna NOS onk Midnight Blue 9-3og Aero Mk I Cabrio.. La storia si ripete!
Mijn 2CV is ook ontzettend stil, als ik met oordoppen in rij.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Cabrio rijden is slecht voor je gehoor, dus oordoppen zijn heel verstandig op zo’n lange rit. Wel jammer dat je dan niet echt lekker (tegelijk) de AS3 kunt benutten. Fijne vakantie Daaf+1!
-
DV 9-3
- Donateur

Ja, oordopjes is fijn op zo’n lange open rit met stukken snelweg en veel tunnels idd…. En die AS 3 genieten we dan weer van als ‘t Saabje z’n dopje op heeft. Thnks Lennard!
-
Daan Paul
- Donateur

Godetevi le vostre vacanze