Audiosysteem, vasthouden zenders

1993-2002
The Adder
Geregistreerd lid

Bericht door The Adder » zo 25 mar, 2007 1:12

Hugolemke schreef:Bij mijn 93 2.0 SE 2002 hetzelfde probleem. U1 blijft niet bewaard, U2 is perfect. Probleem is onstaan nadat ik een nieuwe SID heb gekregen (garantie). Voor die tijd is het me nooit opgevallen, maar ik denk dat dat toen niet aan de orde was omdat het logisch is om U1 als voorkeur in te stellen.
Ben op dit moment aan het zoeken wat het probleem is (radio ligt volledig open) dus nog even geduld maar de tip over de nieuwe SID helpt, bedankt!
Het is trouwens niet mogelijk U2 als default band in te stellen.
Hugolemke schreef:Overigens begint bij de nieuwe SID ook af en toe een ledje uit te vallen. Had iemand daar al een oplossing voor?
Hier de DHZ oplossing zoals besproken op de duitse site: www.saab-cars.de
Elektrik - Der utlimative SID Reparatur Tip. Kein Witz ! http://www.saab-cars.de/showthread.php?t=13355

Hugolemke
Geregistreerd lid

Bericht door Hugolemke » zo 25 mar, 2007 23:49

Bij mijn Saab is U2 wel standaard hoor, ik hoef nooit een zender te kiezen, komt altijd met U2 en een goede zender.

The Adder
Geregistreerd lid

Bericht door The Adder » zo 25 mar, 2007 23:59

Hugolemke schreef:Bij mijn Saab is U2 wel standaard hoor, ik hoef nooit een zender te kiezen, komt altijd met U2 en een goede zender.
Is toch vreemd bij mij start de radio altijd met de laatst gekozen zender echter met toevoegen van U1 (wat niet waar is) en zonder zender nummer op TP etc. De AS zender gaan trouwens ook verloren na uitschaleken van het contact.

Ik ben vandaag bezig geweest met het zoeken van het U1 probleem echter de gehele radio doorgemeten maar alles zonder effect. Zelft de radio zo gemodificeerd dat de meeste chips op spanning blijven echter helaas pindakaas. Ik krijg het vermoeden dat de zenders van U1 in SID worden bewaard, iemand die hierover iets meer kan vertellen :?

Rudy
Geregistreerd lid

Bericht door Rudy » do 09 aug, 2007 0:44

Hallo,

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem. Mijn radio uit elkaar geschroeft, maar er zit geen backup batterij in. Logisch, want als ik de radio heb gedemonteerd, liggen de zenders eruit. De hoofd voedingsdraad heeft wel spanning als de sleutel uit het kontakt is. Dus ik denk aan een chip die defect is. Dat komt ook bij b.v. televisie's wel eens voor. Ik ga verder zoeken. Als de sid de zenders van de u1 band vasthoud, waarom nu niet meer. Deze heeft toch alleen een constante spaningsdraad neem ik aan. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen. En zal zelf ook verder gaan neuzen, want dit is erg irri!!!

Succes!!!

The Adder
Geregistreerd lid

Bericht door The Adder » do 09 aug, 2007 1:35

Ik ben er bijna aan gaan wennen, dat de radio geen zender vasthoudt op U1 :oops:

Ondertussen nog een aantal metingen gedaan en mede met hulp van SaabRadio.com (thanks Wasyl) vastgesteld dat het niet aan de SID ligt.

De uPD17018 zou de U1 presets bewaren (in RAM dus) terwijl de U2 presets in een EEPROM 95C56 worden bewaard. Een veel komend defect component is een B/U detect 3 pins chipje (S-80740anda) welke detecteerd of de spanning nog correct is, en zo niet de uP reset.

Na alle B/U chips doorgemeten te hebben niets verdachts gevonden :cry:

Na veel testen krijg ik nu het vermoeden dat de CAN chip (op het extra piggy boardje) een belangrijke schakel is. Of hierin worden de settings bewaard (wat ik vrij vreemd zou vinden) of deze geeft een reset (commando) aan de uPD17018 waarna deze de U1 settings wist.

Op dat moment was het even voldoende gepuzzel en ben ik met het preset gestopt.....

Alle bij elkaar is het nog zeer onduidelijk waar het nu precies misgaat :roll:

Misschien is dit weer een aanzet om dit project weer nieuw leven in te blazen en dat ik de scoop weer uit de kast haal en het probleem probeer te vinden.
Tevens moet nog een speaker update gedaan worden om een beetje beter geluid uit het 'saab audio systeem' te krijgen!

Succes en ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn!

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 09 aug, 2007 3:16

ik heb hetzelfde probleem gehad in mijn 900NG cabrio.. heeft volgens mij te maken met het stekkerblok.. ik heb de twee iso-stekkers die aan de radiostekker zitten vervangen voor twee die Saab-compatible waren.. geen problemen meer ( klinkt raar waarschijnlijk)

Ik heb echter een pioneerinstallatie. Heb dus twee ""Saab"iso's met pioneer uitgang gekocht ( 35 euri)

The Adder
Geregistreerd lid

Bericht door The Adder » do 09 aug, 2007 9:32

heeft volgens mij te maken met het stekkerblok..
De Saab-compatible iso-stekker wijkt inderdaad af van de 'echte' iso-stekker :shock: (zal wel te maken hebben i.v.m. de veiligheid :lol: )
De schakelspanning (+15) en constantespanning (+30) pinnen zijn precies omgedaaid, dus pin 4 en pin 7.

Worden deze niet goed aangesloten dan verlies je inderdaad je presets echter bij een saabradio aangesloten op de aanwezige kabelboom zou geen geheugenproblemen mogen hebben, komt nog bij dat je meestal lees dat een radio spontaan geheugenproblemen krijgt terwijl er niets in de aansluitingen is veranderd.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 09 aug, 2007 10:17

The Adder schreef:
heeft volgens mij te maken met het stekkerblok..
De Saab-compatible iso-stekker wijkt inderdaad af van de 'echte' iso-stekker :shock: (zal wel te maken hebben i.v.m. de veiligheid :lol: )
De schakelspanning (+15) en constantespanning (+30) pinnen zijn precies omgedaaid, dus pin 4 en pin 7.
Zo raar is dat niet, als je een radio van een opel naar een vw verhuisd krijg hetzelfde. Niet voor niets kun je tegenwoordig aan elke moderne aftermarket radio de rode en de gele kabel omwisselen via de reeds gemonteerde plugjes in de kabelboom. Bij oudere sony's waarbij de stekker vast in de radio zit kun je een kunstof 4 polige brug 1 positie verplaatsen om het zelfde om te ruilen.

edjansson
Geregistreerd lid

Bericht door edjansson » di 21 aug, 2007 20:56

beste mensen.
ik heb sinds kort een 93 en nadat ik de sleutel heb verwijderd uit het contactslot ben ik na enige tijd ook mijn zenderinstellingen uit de radio kwijt.
ook heb ik geen mw band (middengolf)
raar maar waar ..
ik las dat er nog niemand met een oplossing is..
volgende week ga ik de dealer maar eens raadplegen,heb tenslotte niet voor niets garantie..
hoe haal ik de radio unit trouwens uit de console?
ik zie 4 gaten zitten...moet daar zo,n speciaal tooltje in??
groet... ed...

The Adder
Geregistreerd lid

Bericht door The Adder » di 21 aug, 2007 23:16

ben ik na enige tijd ook mijn zenderinstellingen uit de radio kwijt
Grote kans dat de U2 band wel bewaard blijft, zijn alvast 6 voorkeurzenders die werken....
Helaas nog niet nee, is nogal een lastig probleem, wordt aan gewerkt ....
volgende week ga ik de dealer maar eens raadplegen,heb tenslotte niet voor niets garantie..
Ben benieuwd naar de uitslag, bij mij ging dat niet zo gemakkelijk :cry:
zie dit draadje: viewtopic.php?t=27126[/quote]

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » wo 22 aug, 2007 0:14

ik heb iets wat er op lijkt:

hij onthoud de 'tp' instelling niet. dus de verkeersinfo.
Als ik contact uitgezet heb en weer aan staat tp weer uit..verder onthoud hij alles..
raar??

edjansson
Geregistreerd lid

Bericht door edjansson » do 23 aug, 2007 14:46

bedankt adder..
ik weet dat er een extra versterker ergens moet zitten die het laag in de voordeuren aanstuurt.
waar zou die zich kunnen bevinden?
ik wil n.l. de line out van m,n radio opsplitsen om een extra laag kasje er bij te hangen die ik dan in de kofferbak wil leggen.
moet dan nog wel extra spanning naar achter leggen..
de sigaretten aansteker wil ik van vaste spannig voorzien om een dvd spelertje/einversterkertje te kunnen aansluiten.
helaas zit er achterin geen sig. aasluiting..
ligt er misschien ergens achterin nog een spannings aansluiting die niet wordt gebruikt??
ik heb geen electr. antenne..(ook niet nodig)
dus misschien is er wel een voorbereiding ..
zijn hierover tips bekend??

m,n achterspeakers zijn nu van 't merk boston.
voorin heb ik sony,s met extra klein tweetertje..
niet slecht,mis alleen laag....
met dank....
ed..

Edo_W
Geregistreerd lid

Bericht door Edo_W » do 23 aug, 2007 15:30

edjansson schreef:beste mensen.
ik heb sinds kort een 93 en nadat ik de sleutel heb verwijderd uit het contactslot ben ik na enige tijd ook mijn zenderinstellingen uit de radio kwijt.
ook heb ik geen mw band (middengolf)
raar maar waar ..
groet... ed...
Duss het komt erop neer dat de 9-3 radio een totale RAMP is :twisted: :?:

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » do 23 aug, 2007 16:00

...[/quote]

Duss het komt erop neer dat de 9-3 radio een totale RAMP is :twisted: :?:[/quote]

ja, zowiezo want de kwaliteit van de saabaudio-installatie is ook niet echt je-van-het.....helaass....

Edo_W
Geregistreerd lid

Bericht door Edo_W » do 23 aug, 2007 16:12

We hadden eerst een 9-5 en die had een prima geluidsinstallatie.

Gr. Edo

Plaats reactie