9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning
-
inactief
- Geregistreerd lid
9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning
Tractie controle is niet de meest verfijnde functie van T7. Koppel begrenzen per versnelling en ook nog eens per toerental van de motor zou hiervoor weer iets geschikter zijn denk ik...
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Power control 1fase motor emulatie test
De IGBTs voor de 2kW power stage van de emulatietest zijn besteld. De proto printplaat (quasi SMD) voor de aansturing van de IGBTs is bestukt, getest en werkt naar behoren.
Maar aanleiding van een recent topic op dit forum over het aandrijven van een 900NG met een 500A koolborstel motor heb ik nog gecheckt of de multiriem van mijn 9-3 2.0i aut rechtsom draait, gezien vanaf het rechter spatbord. Inderdaad rechtsom. Volgens het topic zou een 900NG 2.0 i linksom draaien, vandaar.
Voor elektrotechnici: er wordt slip control toegepast op het 50 Hz net met PWM aansturing en IGBT freewheeling. Meer hierover in reference design DRM039 op freescale.com. In plaats van diodebruggen gebruik ik paren van IGBTs, emitters gekoppeld, met anti parallel dioden. De hulpspanningen van de optocouplers worden opgewekt met 50kHz toroïde ferrietkernen ipv 50 Hz trafoblik.
Later wordt het leuker. Als het kan met video. Echt! Saaie boel. dat technisch geneuzel. Maar wel nodig.
Maar aanleiding van een recent topic op dit forum over het aandrijven van een 900NG met een 500A koolborstel motor heb ik nog gecheckt of de multiriem van mijn 9-3 2.0i aut rechtsom draait, gezien vanaf het rechter spatbord. Inderdaad rechtsom. Volgens het topic zou een 900NG 2.0 i linksom draaien, vandaar.
Voor elektrotechnici: er wordt slip control toegepast op het 50 Hz net met PWM aansturing en IGBT freewheeling. Meer hierover in reference design DRM039 op freescale.com. In plaats van diodebruggen gebruik ik paren van IGBTs, emitters gekoppeld, met anti parallel dioden. De hulpspanningen van de optocouplers worden opgewekt met 50kHz toroïde ferrietkernen ipv 50 Hz trafoblik.
Later wordt het leuker. Als het kan met video. Echt! Saaie boel. dat technisch geneuzel. Maar wel nodig.
-
millerman
- Donateur (3x)

Re: 9 3: Elektro conversie? Deel 1: verkenning
Ik begrijp er niets van, maar ik lees je topic met veel aandacht. Briljant projectje!
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Hartelijk dank voor je volharding.
De elektrotechniek neemt een steeds prominentere rol in.
Ook de presentatoren van het Britse tv programma Top Gear hebben het er moeilijk mee. Vooral Clarkson.
Het is toch een heel ander metier. In plaats van turbo's en injectoren IGBTs en condensatoren.
De kW en Nm aan het wiel blijven. Gelukkig maar.
De elektrotechniek neemt een steeds prominentere rol in.
Ook de presentatoren van het Britse tv programma Top Gear hebben het er moeilijk mee. Vooral Clarkson.
Het is toch een heel ander metier. In plaats van turbo's en injectoren IGBTs en condensatoren.
De kW en Nm aan het wiel blijven. Gelukkig maar.
-
millerman
- Donateur (3x)

Ik denk dat je ook slim bezig bent door nu deze conversie te doen. Als benzineprijzen blijven stijgen en de technologie meer binnen handbereik is, zullen meer mensen hier mee bezig gaan. Dan komt er vanzelf wel een keer een wettelijke regeling die allerlei zelfbouw gaat reguleren. En intussen lach jij je rot met lage brandstofkosten!
-
Theun49
- Geregistreerd lid
En in een Saab. Anders is deze exercitie overbodig. Een af fabriek epower Saab kunnen we spykerhard vergeten.
De emulatie test is doorslaggevend voor het doorgaan van de conversie. En de kosten ervan zijn laag. Ik ben geen Spaanse ridder in het land van vele windmolens.
Anders is de Renault Zoe, die eind dit jaar verkrijgbaar moet zijn, zo gek nog niet. In ieder geval stukken beter dan de Nissan Leaf.
De emulatie test is doorslaggevend voor het doorgaan van de conversie. En de kosten ervan zijn laag. Ik ben geen Spaanse ridder in het land van vele windmolens.
Anders is de Renault Zoe, die eind dit jaar verkrijgbaar moet zijn, zo gek nog niet. In ieder geval stukken beter dan de Nissan Leaf.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Ik ben voor een geslaagde emulatie test aan het duimen!
-
Theun49
- Geregistreerd lid
De T7 is het doel, maar dat duurt nog even. De verkenning neemt binnenkort concretere vormen aan.
Nog deze week denk ik de power regeling van de enkelfase test motor aan de tand te kunnen voelen. Kort daarna het aandrijven van het multiriem systeem.
Hopelijk lukt het om video's van geslaagde tests op youtube te plaatsen.
Ik sluit niet helemaal uit, dat ik de startmotor nodig zal hebben om de testmotor aan te slingeren.
Nog deze week denk ik de power regeling van de enkelfase test motor aan de tand te kunnen voelen. Kort daarna het aandrijven van het multiriem systeem.
Hopelijk lukt het om video's van geslaagde tests op youtube te plaatsen.
Ik sluit niet helemaal uit, dat ik de startmotor nodig zal hebben om de testmotor aan te slingeren.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
ECE/100 RDW
Panasonic onderbreek relais (veiligheidsvoorziening) :
80 A ,1000 V : 150 euro
300A, 1000 V : 500 euro
Waarschijnlijk is niet te ontkomen aan de 300A variant. Safety first!
Snelladen.
Het Panasonic 1000V / 80 A relais is geschikt voor her schakelen van het accupack voor snelladen. 900 V moet omgeschakeld worden naar 450V om te kunnen voldoen aan de CHAdeMO specs (max. 500V).
Inverter.
IXYS powerMOS ipv. Semikron IGBT zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Voordeel: hogere schakelfrequentie (boven gehoorgrens) en daardoor een kleiner en dus goedkoper DC link condensator pack. Vergelijkbare verliezen.
Update zo 6 mei 2012:
De enkelfase slip regeling werkt.
1.2 kW zou voldoende moeten zijn om de motor met gebruikelijk stationair toerental te laten draaien. Uiteraard onbelast, dwz automaat in stand P. Ook de bougies moeten verwijderd worden. Er is dan geen belasting van compressie.
Panasonic onderbreek relais (veiligheidsvoorziening) :
80 A ,1000 V : 150 euro
300A, 1000 V : 500 euro
Waarschijnlijk is niet te ontkomen aan de 300A variant. Safety first!
Snelladen.
Het Panasonic 1000V / 80 A relais is geschikt voor her schakelen van het accupack voor snelladen. 900 V moet omgeschakeld worden naar 450V om te kunnen voldoen aan de CHAdeMO specs (max. 500V).
Inverter.
IXYS powerMOS ipv. Semikron IGBT zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Voordeel: hogere schakelfrequentie (boven gehoorgrens) en daardoor een kleiner en dus goedkoper DC link condensator pack. Vergelijkbare verliezen.
Update zo 6 mei 2012:
De enkelfase slip regeling werkt.
1.2 kW zou voldoende moeten zijn om de motor met gebruikelijk stationair toerental te laten draaien. Uiteraard onbelast, dwz automaat in stand P. Ook de bougies moeten verwijderd worden. Er is dan geen belasting van compressie.