1993-2002
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » wo 13 nov, 2024 15:54
Mischadbs schreef: ↑wo 13 nov, 2024 9:19
Als ik jou goed begrijp is het enige verschil dat ik ga merken een hogere topsnelheid dan?
Als jij nu een FM55 hebt met eindoverbrenging 4,05 dan worden alle versnellingen dus langer. Theoretisch zou je dan een hogere topsnelheid kunnen halen. Maar dat is ook afhankelijk van het vermogen en andere factoren.
Bij 5500rpm in de 5e versnelling is het verschil ca. 15km/h
-
Mischadbs
- Geregistreerd lid
Bericht
door Mischadbs » wo 13 nov, 2024 19:55
Mijn top met de FM55 was 260km/h op gps, gaat nu misschien wel naar 270/280 dan?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » wo 13 nov, 2024 20:22
Nou dat hangt af of de motor de luchtweerstand nog kan overwinnen… in theorie zou het kunnen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » do 14 nov, 2024 21:33
Ik kan wellicht wat specifieker zijn.
Het maximale vermogen bepaald de topsnelheid. De maximale snelheid wordt bereikt als de luchtweerstand en het vermogen aan elkaar gelijk zijn.
We weten ook dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid.
230km/h is 64m/s. In het kwadraat is dat 4082
Stel we willen een top van 280km/h (78m/s). Dit geeft 6049. De luchtweerstand is daarmee een factor 1,5 groter geworden.
De 9-3 haalt met 185pk een top van 230km/h. Om 280km/h te halen heb je dus ca.280pk nodig.
Het is een benadering. De luchtweerstand heeft meerdere factoren, maar de grootste factor is de snelheid die in het kwadraat staat.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » do 14 nov, 2024 23:19
Een 1pk staat gelijk aan ca. 735Newton (1pk=75kgf, waarbij 1kgf= 9,80665N).
Wat betreft de luchtweerstand. Deze is 0,5x1,29xv^2xfrontaal oppervl.xCw-waarde. Alleen de snelheid v^2 is bekend. Voor het overige heb ik een constante genomen van ca. 30.
Voor degene die het oppervlakte weet en de Cw-waarde dan kunnen we het nog nauwkeuriger berekenen…
-
Viggenblue
- Geregistreerd lid
Bericht
door Viggenblue » vr 15 nov, 2024 12:32
Op deze
site staat de cd en het frontaal oppervlak van een 9-3 viggen en een 900ng.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » vr 15 nov, 2024 21:45
Bedankt voor de info!
Omdat de snelheid de bepalende factor is, spelen deze gegevens eigenlijk een minder grote rol. Ik ben daarnaast wel de rolweerstand vergeten.
Wat een onbekende is is de rolweerstandcoefficient. Dit blijft een aanname. Het is namelijk geen constante en is van meerdere factoren afhankelijk (wegdek, bandenspanning etc)
Grofweg heb je een aardige indicatie door de helft te nemen van de snelheid tot de macht 2 + de rolweerstand (10% van het gewicht in kg). Het totaal maal nog eens de snelheid en vervolgens delen door 735. Dan heb je globaal het aantal pk’s die je nodig hebt bij een bepaalde snelheid. Bij 230km/h is dat 188pk. Bij 250km/h is dat 240pk. En voor een top van 270km/h heb je ca. 300pk nodig..
-
Mischadbs
- Geregistreerd lid
Bericht
door Mischadbs » za 16 nov, 2024 10:21
Bak en assen gewisseld maar 0 verschil in trillingen, nog steeds even erg.
Ga nu de wiellagers nog vervangen dan heb ik zo ongeveer alles gehad aan de voorzijde..
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » za 16 nov, 2024 10:41
Is het lager goed van de tussenas? Steunpunt zit achterop het motorblok geschroefd. Dit lager kan ook trillingen veroorzaken.
Trillingen op hogere snelheid is 90% onbelans in de wiel-band combinatie. Dit noemen ze krachtvariatie. Als er meer dan 50gram lood op het wiel zit is dan zou je eens kunnen proberen om de band ten opzichte van de velg te draaien.
En zijn de velgen recht?
Trillingen kunnen hardnekkig zijn. Ik heb er ook last van gehad. Alleen bij hogere snelheid. Ik heb andere banden gekozen en dit heeft het probleem bijna helemaal opgelost. Ik hen nog een heel licht trillinkje in het stuur maar dat is acceptabel.
Jij hebt ook op lage snelheid toch?
-
9000-95
- Donateur

Bericht
door 9000-95 » za 16 nov, 2024 10:53
Kromme naaf ergens, breukje in een koordlaag van een band kan ook allemaal nog. Kortste klap is misschien even een ander setje velgen/banden ergens lenen, sluit weer een boel uit.
-
Mischadbs
- Geregistreerd lid
Bericht
door Mischadbs » za 16 nov, 2024 13:58
Lager van tussenas heb ik ook al vernieuwd.
Het begon na dat ik de schokdempers, veren, toplagers en alle bussen en keerringen enz vervangen had aan de voorkant.
Begon met trillingen vanaf 80km/h werden heftigste rond 100km/h.
Daar een tijdje mee door moet rijden en toen werd het erger, nu bij 30km/h vliegt mn stuur al alle kanten op.
Kan hem nog net op de weg houden.
Wielen wisselen heb ik ook al geprobeerd.
Ga vandaag de wielnaven en wiellagers vervangen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » za 16 nov, 2024 18:49
Subframe losgeweest?
-
Mischadbs
- Geregistreerd lid
Bericht
door Mischadbs » vr 22 nov, 2024 9:35
Subframe is nu 2 keer los geweest ja..
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » vr 22 nov, 2024 11:43
Weet niet of het een oorzaak is hoor. Maar ik ben altijd van het terug redeneren… alles wat los is geweest kan een mogelijke oorzaak zijn voor een probleem wat er niet was of in mindere mate.
Heb je het subrame gemerkt voordat je het los hebt gehaald? Het moet namelijk exact weer op de oude positie worden teruggeplaatst.
En heb je de auto al eens uitgelijnd? Er is een basis zetting. Die kun je sowieso nog even controleren.. maat A moet 52mm zijn.

-
reiernumans
- Donateur (2x)

Bericht
door reiernumans » za 23 nov, 2024 16:15
Mischadbs schreef: ↑za 16 nov, 2024 13:58
Het begon na dat ik de schokdempers, veren, toplagers en alle bussen en keerringen enz vervangen had aan de voorkant.
Begon met trillingen vanaf 80km/h werden heftigste rond 100km/h.
Wat heb je toen precies gemonteerd? Bussen rubber of PU? En indien rubber; vastgezet met de ophanging op rijhoogte of vrij hangend?