Nieuwe cilinderkop?

1993-2002
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Nieuwe cilinder kop?

Bericht door Luthart » wo 03 apr, 2024 16:30

Gele aero schreef:
wo 03 apr, 2024 15:22
Check van tevoren even de uitslag op de kettingspanner. Want als je de boel toch open hebt, is de ketting gelijk vervangen geen heel gek idee, kosten je qua onderdelen de kop niet.
En wat er al gezegd is; als je een beetje redelijk tot goed kunt sleutelen is de kop vervangen niet zo heel spannend, maar je bent wel even bezig.
Probleem is tot hoever je wil gaan…

Neem je dan ook de ketting van de balansassen mee?

Distributieketting en balansaskettingset kost €270 (origineel Saab €500+), kettingspanner €45, pakkingset €100, nieuwe kopbouten €40, nieuwe draadeinden uitlaatspruitstuk €15, nieuwe oliepomp tandwielen (je hebt de kap er toch af) €45, krukaskeering €20, Loctite 518 tube €40… al met al een hele tour.
En dan heb ik nog niet eens de multiriem met rollen genoemd, of een waterpomp, de thermostaat… en hoe zit het met de rechter motorsteun? Ook vaak ingezakt.. dus tel en maar gerust €200 bij op.

Black sludge controle… betekend ook nieuwe O-ringen. Etc. Waar stop je? Nee voor je het weet is het een halve revisie…
Bedenk wel dat je met black sludge controle het subframe moet laten zakken. En dat als je de kettingwielen van de balansassen wil vervangen het blok uitgebouwd moet worden… Dus motor uit de auto is dan het praktisch. Dan kun je overal mooi bij.

Als de motor verder goed loopt zou ik me alleen beperken tot de uitlaatpakking en bijhorende draadeinden.

Als je een andere kop erop wil zetten… is de kop dan met of zonder nokkenassen? Met overzetten zit je ook met de lagerkappen. Zit in de andere kop de nokkenassen met kettingwielen eral in? Dan is het slijtagepatroon van de kettingwielen en ketting anders (niet opelkaar ingelopen) dus moet je de ketting en kettingwielen ook wisselen.
Als je eenmaal begint moet je door en dan kan het echt wel in de papieren lopen. En dan ga ik ervan uit dat je alles zelf doet…

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 03 apr, 2024 16:55

Waardevolle toevoeging Luther. Goh, nachtje over slapen. Motor eruit takelen heeft absoluut niet mijn voorkeur. Maar snap goed wat je bedoeld. Misschien toch proberen een en ander zo op te lossen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 03 apr, 2024 16:58

busy schreef:
wo 03 apr, 2024 14:45
Vervangen van een kop is niet zo ingewikkeld. Op je gemak een dag zoet. (Demonteren oude en monteren nieuwe) Zou de vervangende kop hoe dan ook laten afpersen en vlakken. Mocht er iets aan vervanging toe zijn doen ze dat gelijk.
Als je een kop koopt bij Elferink zijn ze meestal al gevlakt en afgeperst!
Vlakheid kun je zelf controleren met een rei en een voelermaat. Je kunt de kop ook ‘blauwen’ op een glasplaat… De specificaties voor de vlakheid wordt vermeld bij de koppakking…

Nog een tip: doorgaans blijf je van een goed lopende machine af. Dus loopt de motor verder goed, dan zal ik er nog niet gelijk alles aan doen.

Het betreft hier niet een probleemmotor. De B2x4 houdt het doorgaans erg lang vol! De distributieketting is nog een fatsoenlijke. Niet zoals de dunne kettinkjes van tegenwoordig.
Enig kwaaltje is mogelijk loslopen van de kopbout (linker hoek). Maar als de motor geen olie of kvs verbruikt is het niet zorgelijk. Maak de plek goed schoon en houd het goed in de gaten.
Verder is de DI cassette wel eens aan vervanging toe. Wissel de bougies gewoon bijvoorbeeld elk jaar. Let op het goede type!

Mijn 2.0 turbo draait nog als een zonnetje na 220K km en voor zover ik weet, nog nooit uit elkaar geweest… dit zijn nog auto’s van de oude stempel. Toen kwaliteit nog gewoon was!

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 03 apr, 2024 17:17

Luthart schreef:
wo 03 apr, 2024 16:58
Nog een tip: doorgaans blijf je van een goed lopende machine af. Dus loopt de motor verder goed, dan zal ik er nog niet gelijk alles aan doen.
Dat is dan ook weer waar natuurlijk. Mmmmm. Dan ga ik kijken hoever ik kan doorknutselen. Hadden ze hem maar laten lekken. Heb de indruk dat men niet genoeg ruimte heeft gemaakt en daardoor scheef geboord is. Maar goed geen verwijt. Ik moet nog beginnen dus...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 03 apr, 2024 18:17

Met een b204 met net 2 ton mag je er eigenlijk wel van uitgaan dat de distributie nog wel even kan blijven zitten. Mijn ervaring is dat een originele distributie set 3,5-4 ton meegaat. Ook na die kilometers meestal nog geen drama's maar kan je wel een keer problemen met de balansas ketting verwachten. BS speelt ook niet bij deze motoren. De rest van het blok is goed voor minimaal 6 ton. Dat allemaal mits er enig onderhoud gepleegd werd/wordt natuurlijk. Andere kop erop als je hier niet mee door wilt (terecht, zou ik ook niet willen) en lekker rijden.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 03 apr, 2024 19:21

Dominique montfort schreef:
wo 03 apr, 2024 17:17
Dat is dan ook weer waar natuurlijk. Mmmmm. Dan ga ik kijken hoever ik kan doorknutselen. Hadden ze hem maar laten lekken. Heb de indruk dat men niet genoeg ruimte heeft gemaakt en daardoor scheef geboord is. Maar goed geen verwijt. Ik moet nog beginnen dus...
k zou mee eerst concentreren op die draadeind… het is helaas een erg geknutsel door de vorige eigenaar.

De draadeinden breken vaak af… dus ik begrijp het wel maar die bout met moer niet. Ik denk dat je het spruitstuk moet demonteren.

De moeren zijn zo ver gaan roesten door de warmte. Het materiaal oxideert boven de 250-300graden. Dus je moet een inductie heater gebruiken (lenen). Je kunt ook proberen de moer te splijten. Of kuipolie met een reactor gebruiken van oa Rustyco. Maak er geen haast klus van. Rustig aan. Maar het blijft een vervelend klusje.
Breken ze toch af, dan kun je proberen er een gat in te boren en er vervolgens een 6kant in te slaan. Hopelijk kun je ze dan met een beetje geklooi loskrijgen…

Als het ene gat niet helemaal lekker is. Dan kun je deze ook voorzien van een helicoil.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » wo 03 apr, 2024 20:22

Nou de moeren en of draadeinden zijn los dus is het mogelijk om het spruitstuk te lossen. Maar ik begrijp een beetje dat alles wat zit je voor lekker vanaf moet blijven. Maar het is dus zo dat die geknutseld bout ook in zijn geheel eruit is gekomen. Alleen op andere plekken zijn er ook draadeinden mee uitgedraaid uit de kop. Maar is dat erg? Als ik die draadeinden vervang met frisse en die op nm moment goed vastzet dan frisse moeren erop moet toch kunnen? En dan wat maatwerk voor die ene. Weet nog niet wat een helicoil is maar zoek ik wel uit

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 1:29

Afbeelding
Een deel sleutel werk gedaan maar kom niet langs het onderdeel in de linkerhoek. Moet dat los?
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet is meegevallen. Bijna elke bout of moer is lastig te bereiken. Ook in die hoek zit het draadeind nog in de kop waardoor ik niet kan zakken. Heb er niet echt een positief gevoel aan overgehouden. Ook voor straks met montage. Je kan echt overal slecht bij vind ik.
Afbeelding
Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 04 apr, 2024 6:47

Hoi,

Ik zou inderdaad de multiriem eraf gooien en de stuurpomp losmaken en aan de kant leggen. Leiding moet je er niet afhalen! Anders heb je onnodig veel werk om weer een werkende stuurbekrachtiging te hebben.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 8:39

Oké, ga ik dat proberen. Nog andere tips voor deze klus?
Thanks

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 04 apr, 2024 8:48

Als je een 1/2” verlenstuk hebt van je ratel, die past in de riemspanner. Dan kun je de multiriem van spanning halen en dan pak je hem er zo af.

Succes! Ik vind dat je al mooi opweg bent. Het is altijd een lastig en spannend klusje.

Tip: wees niet te bang om te veel los te draaien en maak genoeg ruimte. ‘Martelen’ is veel erger.

De klus is ook een beetje ruggenwerk omdat je zo voorover erbij staat. Maar als het klaar is, is de voldoening groter! Ga zo door :bluethumb:

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 10:26

Haha, grappig dat je dat zegt. Had gisteren inderdaad last van mijn rug met dat gevrot en getrek etc. Staat ook op bokjes voor maar heb nu een pallet ervoor gelegd. Sta je wat hoger. Goed om te horen dat niet alleen ik dat niet zo'n heel fijn klusje vind.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 04 apr, 2024 12:30

en nu staat dit blok er om bekend dat de meeste bouten goed bereikbaar zijn .....
maar goed het is je 1e keer en dan moet je alles nog uitzoeken en wat je
nodig bent. neem je tijd gewoon. straks ook nog een moker nodig en
misschien een paar extra handen.

Dominique montfort
Geregistreerd lid

Bericht door Dominique montfort » do 04 apr, 2024 12:33

Check, fijne tip van die ratel verlenger. Zit ook een busje op waar je hem daarna kan vergrendelen met een in bus.
Spruitstuk is los. Graag even wat expertise met betrekking tot wat jullie "zien" op de foto's. En is de lekkage van olie, het zweten aan de linkerkant veroorzaakt door de losse kopbout die daar wel eens problemen geeft? Wat zegt het uitzien van de flens jullie?
Pakking is gaar, dat durf ik zelf wel te bevestigen... Haha
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 04 apr, 2024 12:39

gaar omdat je hem verwijderd hebt en volgens mij mist daar een bout toch?
was het nu t5 of t7?

Plaats reactie