Probleem is tot hoever je wil gaan…Gele aero schreef: ↑wo 03 apr, 2024 15:22Check van tevoren even de uitslag op de kettingspanner. Want als je de boel toch open hebt, is de ketting gelijk vervangen geen heel gek idee, kosten je qua onderdelen de kop niet.
En wat er al gezegd is; als je een beetje redelijk tot goed kunt sleutelen is de kop vervangen niet zo heel spannend, maar je bent wel even bezig.
Neem je dan ook de ketting van de balansassen mee?
Distributieketting en balansaskettingset kost €270 (origineel Saab €500+), kettingspanner €45, pakkingset €100, nieuwe kopbouten €40, nieuwe draadeinden uitlaatspruitstuk €15, nieuwe oliepomp tandwielen (je hebt de kap er toch af) €45, krukaskeering €20, Loctite 518 tube €40… al met al een hele tour.
En dan heb ik nog niet eens de multiriem met rollen genoemd, of een waterpomp, de thermostaat… en hoe zit het met de rechter motorsteun? Ook vaak ingezakt.. dus tel en maar gerust €200 bij op.
Black sludge controle… betekend ook nieuwe O-ringen. Etc. Waar stop je? Nee voor je het weet is het een halve revisie…
Bedenk wel dat je met black sludge controle het subframe moet laten zakken. En dat als je de kettingwielen van de balansassen wil vervangen het blok uitgebouwd moet worden… Dus motor uit de auto is dan het praktisch. Dan kun je overal mooi bij.
Als de motor verder goed loopt zou ik me alleen beperken tot de uitlaatpakking en bijhorende draadeinden.
Als je een andere kop erop wil zetten… is de kop dan met of zonder nokkenassen? Met overzetten zit je ook met de lagerkappen. Zit in de andere kop de nokkenassen met kettingwielen eral in? Dan is het slijtagepatroon van de kettingwielen en ketting anders (niet opelkaar ingelopen) dus moet je de ketting en kettingwielen ook wisselen.
Als je eenmaal begint moet je door en dan kan het echt wel in de papieren lopen. En dan ga ik ervan uit dat je alles zelf doet…