AS3 versterker gebruiken voor compo-set

1993-2002
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: AS3 versterker gebruiken voor compo-set

Bericht door Steve-O » zo 14 mar, 2021 11:51

Denk inderdaad een vocht/vuil/corrosie/contact-probleem op een van de connectoren. Dat kan zowel die aan de achterzijde van de radio zelf zijn, als stekkers van de versterker. Koop een spuitbus contactspray die geschikt is voor electronica. Maak de stekkers los en spuit contacten aan bijde zijden in. Doe de stekkers per aansluiting vervolgens een aantal keren achterelkaar losmaken en terugsteken.

Ik help je graag mee zoeken naar wat opties voor de deurspeakers. Sterker nog, 1 goeie optie heb ik al voor je gevonden.
Uit de reeks caraudio-units van een merk dat onderdelen levert voor DHZ-hifisystemen is dit een degelijke unit in 6,5 inch met 2 Ohm impendantie.
Past dus ook nog eens in het SAAB-audioontwerp. Check even de diepte van de orginele speakers, misschien zou er net een afstandring tussen moeten, zoals bij de veel aftermarketspullen. Maar misschien kan deze met 63,7mm nog net zonder.

Is bijvoorbeeld te bestellen bij Okaphone in Groningen, maar mogelijk ook bij een electronicazaak in Amersfoort en Eindhoven, waarvan ik even niet meer op de naam kan komen.
https://www.visaton.de/en/products/driv ... -165-2-ohm

Een alternatief uit het duurdere segment waar je gegarandeerd afstandsringen voor nodig hebt is deze unit van Focal. Weet niet of die los te bestellen is of alleen in de set met crossover en tweeters ...
https://www.focal.com/sites/www.focal.f ... -sheet.pdf
dealer locator: https://store.focal.com/#!country=NL&c ... ess=utrect

tr3sx
Geregistreerd lid

Bericht door tr3sx » zo 14 mar, 2021 13:24

[]

Super!
Ik heb contactspray besteld. Kan ik morgen ophalen. Zal dan de speakers ook opmeten! Heel erg bedankt alvast!
Reden: Onnodige quote verwijderd

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » zo 14 mar, 2021 14:26

Ik heb even mee gelezen met het verhaal van Steve-O en ook de links en specs van de AS3 bekeken, echter denk ik dat er op langere termijn een teleurstelling kan optreden.
Visaton maakt behoorlijk goede DIY drivers, maar kijk je naar het rendement dan moet je in deze driver best wat vermogen pompen.
Gezien de specs van de AS3 met 2 x 15 Watt RMS ga je dan niet blij worden en bestaat de kans dat je de versterker in de vervorming gaat sturen en dat betekent uiteindelijk het eind van de speaker(s).
De Focal set is een mooi alternatief, als je inderdaad het geld wilt uitgeven, echter weet ik uit ervaring uit de tijd dat ik nog jurylid was, dat deze sets aanzienlijk meer vermogen nodig hebben dan het rendement wat Focal zelf opgeeft.
De drivers zoals Saab die heeft laten maken zijn allemaal gemaakt op het geleverde vermogen van de versterker. Anders gezegd: soepelere surround en spider.
Daarnaast zijn de standaard drivers op een montagering geplakt, dus bij after market speakers heb je toch deze ringen nodig zoals deze gebruikt worden voor de Mercedes W124. Zijn exact hetzelfde.
Dus om teleurstellingen te voorkomen zou ik nog even goed nadenken of een after market versterker niet een betere oplossing kan zijn.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 14 mar, 2021 15:38

Ik snap aan een kant de vraagtekens van vdLindenMM, maar van de orginele SAAB-units hebben we helemaal geen parameterspecificaties. Het gevoeligheid van de Visaton is misschien wat minder met 84dB (>90dB zou beter zijn) maar daar staat tegenover dat de oorspronkelijke units een impendantie van 2.4 Ohm hebben, en de units van Visaton 2,0. Dus klinken ze relatief toch even hard met een gelijk aangestuurd vermogen dan het cijfer van 84dB doet vermoeden.

Met het aanpakken van de deuren door dempingsmateriaal, zul je bij hoge volumes eerder in staat zijn om distortie waar te nemen, omdat het algehele geluid in de auto daar helderder van wordt. Je moet natuurlijk altijd je hersens gebruiken en bij de eerste tekenen van distortie het volume terugschroeven. Ik niet dat er versterker-speakercombinaties zijn die foolproof zijn voor de eindgebruiker. Te hard is te hard en alles kan stuk.

Maar goed, als je portemonnee het kan trekken en je hebt zin in meer kabels leggen en adapterkabels te solderen (iets wat voor sommigen een deel van het plezier op zich is), dan kun je natuurlijk ook - zoals vdLindenMM suggereert - investeren in het toevoegen van een aparte eindversterker. Dan heb je met de Visaton W165A-2Ohm nog steeds een hele degelijke unit waar ingenieurs moeite voor gedaan hebben om er iets geluidstechnisch iets fraais van te maken. En niet de standaardspullen uit China die met name in de low-budget spullen van bekende merken in Caraudio aan de massa wordt gesleten, waar het meer draait om met de looks zoveel mogelijk winst te maken, en op kwaliteit te bezuinigen.

Dit is ook de reden dat ik Focal on der de aandacht bracht, ook al is dat wat duurder. Ik heb een uitgebreide docu met rondleiding bij Focal in Frankrijk gezien. Daar werken ook mensen met passie voor het vak en kwaliteit hoog in het vaandel. Alleen hebben zij gekozen voor de verkoop van pakketten, in plaats van losse onderdelen en in een hoger prijssegment.

Ik ken het budget van TS niet, maar ik heb in ieder geval niet het idee dat hij op volumes draait waar de speakers uit de deuren trillen.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » zo 14 mar, 2021 16:05

Even een :offtopic: reactie op Focal. In de jaren '70 en '80 leverde Focal nog losse drivers voor de DIY markt. Maar ook andere, bekende merken.
Daar zijn zij mee gestopt omdat er slimme DIY mensen er bij waren die zeer hoogwaardige speaker systemen bouwden met toen verkrijgbare meet systemen en bijbehorende software. Zelf heb ik nog steeds een uitgebreid systeem liggen en ook ik heb daar toen erg veel gebruik van gemaakt voor verschillende ontwerpen.
En dat was natuurlijk concurrentie. Dus uiteindelijk is iedereen ermee gestopt.
Merken als Visaton, Scanspeak, Vifa, Peerless etc. leverden al drivers omdat dit hun core business was en is. Zij maakten en maken geen eigen speaker systemen.
Verder zou ik de TS adviseren goed na te denken over de argumenten van Steve-O.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 14 mar, 2021 21:02

De meeste merken en andere zijn nog steeds verkrijgbaar via de Nederlandse importeur en haar distibuteurs. Ook al verkoopt men daar maar weinig speakers voor in de auto. Scanpeak heeft wel iets, zag ik op de site van Speakerland. Wel verkopen de meeste wederverkopers wel filteronderdelen; voor als je daar mee aan de slag zou willen.

Zie https://www.scanspeak.com/ - Where To Buy
Een hoop mooi spul daar.

Focal heeft zich inderdaad teruggetrokken van de DIY-hifi-speakermarkt omdat ze zoals - jij ook al zei- zelf eigen complete systemen op de markt wilden zetten. Misschien staan ze wel toe dat losse onderdelen van de autokits worden aangeschaft als er iets defect raakt of bij diefstal. VIa hun site laten ze in ieder geval geen onderdelenwinkel zien. Daarvoor zul je ze moeten mailen of bellen.

Scanpeak autospeakerset met 6 inch drivers:
https://www.speakerland.nl/luidspreker- ... io-system/

Morel heeft ook een ultraplatte 6 inch driver, maar die is wel 4 Ohm en dan ook nog 84dB sensivity. Daar zou ik dan wel sowies een aparte versterker aanbevelen net als vdLindenMM al opperde.
https://www.speakerland.nl/luidspreker- ... owerslim6/

tr3sx
Geregistreerd lid

Bericht door tr3sx » zo 14 mar, 2021 23:10

goh! Wat weten jullie er beide veel van!

Ik draai muziek niet op een dergelijk hard niveau, ik zou graag mijn oren langer willen kunnen blijven gebruiken. Ik luister wel veel en graag. (Naar goede echte muziek uiteraard)

De demping in de deuren lijkt me een hele goede, daar ga ik dan ook zeker voor.

Ik ben niet zo handig met gereedschap om allerlei kabels door de auto te trekken, hoewel trekken me beter af gaat dan solderen. Maar heb wel een jongen die me kan helpen.
Het budget is niet perse het punt. Zo’n set als die focal lijkt me een faire prijs voor goed geluid.

Dus wat zou ik dan allemaal nodig hebben precies?

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » zo 14 mar, 2021 23:10

Het begin nog even gelezen te hebben, is er misschien een alternatief voor de TS.
Koop een set goede mid/laag drivers zoals Steve-O al via een aantal links heeft vermeld. Impedantie is dan niet meer belangrijk, zolang het maar 4 Ohm is. Koop daar nog een set montageringen bij.
Dan een leuke digitale versterker van minstens 2 x 50 Watt RMS met ingebouwd x-over voor sub en level regeling.
Voor de dash het liefst een setje 10 cm met losse tweeters. De filters zijn tegenwoordig niet meer zo groot. Kunnen weggemoffeld worden onder de speaker. Alleen had ik wel het kastje weggegooid. Het gat voor de 10 cm moet dan met de dremel wat groter worden gemaakt.
De set aansluiten op de standaard radio want die levert genoeg RMS vermogen.
De voeding voor de versterker kan worden afgetapt onder bij het midden console. AS3 aansluiting.
Heb ik indertijd in mijn Coupe ook zo gedaan met het x-over voor de deur speakers op 80 Hz. Werkt uitstekend. Voor alle duidelijkheid: zo'n 10 cm kan je naar onder toe laten afvallen. De onderste frequentie van een 10 cm varieert tussen de 80Hz en 100 Hz. Dat valt dan ongeveer af met een 12 dB per octaaf. Als de sub regeling op 80 Hz staat, en ook met 12 dB per octaaf, dan komt het snijpunt bijna gelijk. Dan heb je in theorie ook geen gat in je geluid.
Het is maar een idee.

tr3sx
Geregistreerd lid

Bericht door tr3sx » ma 15 mar, 2021 15:03

Dat klinkt als een goed plan.

Ik heb vanmorgen in de stekker achter de radio al contactspray gedaan. Maar dat heeft nog niet het gewenste effect. Zal ik het voor elke speaker ook doen?
Ik had verwacht/gehoopt dat dat het wegvallen zou oplossen bij het centrale punt / de stekker bij de radio.

Welke versterker kan ik het best kopen?
Kunnen jullie mij helpen met een boodschappenlijstje?

Plaats reactie