Speaker SID

1993-2002
Vincent9-3
Donateur
Donateur

Speaker SID

Bericht door Vincent9-3 » vr 29 mei, 2020 22:18

Hallo,

Ik heb dus een goed werkende SID2 van een sloop cabrio overgekocht zonder werkende speaker. Nu heeft mijn oude SID2 wel een werkende speaker (maar veel pixeluitval) en wilde dit overzetten. Hoe haal je de oude speaker weg? Eraf rukken of met een soldeerbout dat los maken? Want waar ik tegenaan loop, is dat het speakertje zelf vast zit aan het ‘moederbord’ en daarmee de speaker met 3 punten vast zit. Als ik dus een van die contactpunten los maak, houden de andere twee de speaker nog vast. Ik heb daarom nu ook niet het lef om deze eraf te rukken

En als ik een nieuw speakertje koop (misschien dat ik dat toch ga doen), moet ik nog steeds het oude speaker eruit krijgen zonder schade aan de rest aan te brengen.
Afbeelding

TheJeker
Donateur
Donateur

Re: Speaker SID

Bericht door TheJeker » za 30 mei, 2020 10:49

Hoi,
Met rustig een beetje wrikken ging het speakertje bij mij los van zowel het moederboard als van de twee pinnetjes. Die twee zijn met een klein plaatje met elkaar verbonden waarop deel van het speakertje verlijmd was. Heb ik weggehaald en nieuwe speakertje met twee viltjes "op hoogte" gebracht, twee draadjes als verbinding tussen pinnetjes en speakeraansluiting gemaakt. Solderen vergt enige fijne motoriek maar lukt wel. Daarna rubber ring om speakertje teruggeplaatst en weer alles ingebouwd.

Voor de zekerheid had ik twee speakertjes besteld. Heb er dus nu eentje over. Stuur me anders ff een PB met je adres, dan stuur ik je die toe. Scheelt je weer verzendkosten.

Vincent9-3
Donateur
Donateur

Bericht door Vincent9-3 » za 30 mei, 2020 13:20

Dank! PB gestuurd

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Natnek3 » ma 08 jun, 2020 23:05

Of een corona proof soldeer workshop organiseren.

Heb mijn speaker nog nooit horen werken...

peter.vet
Geregistreerd lid

Bericht door peter.vet » za 23 jan, 2021 23:59

Beste allen, in welke sid gaat het speakertje? Die van de boordcomputer of die van de airco? Sid2 is de smalle bovenin toch? Past daar een speakertje in?

Efraim
Geregistreerd lid

Bericht door Efraim » zo 24 jan, 2021 0:49

In de boordcomputer, dat is de SID. Die van de klimaatregeling heet de ACC.

peter.vet
Geregistreerd lid

Bericht door peter.vet » zo 24 jan, 2021 10:13

Dank. Heb inmiddels ook filmpje gevonden waar het zit. Ga hem vandaag demonteren en testen. Let you know.

peter.vet
Geregistreerd lid

Bericht door peter.vet » za 30 jan, 2021 14:30

Deze week speakertje binnen gehad en net ingebouwd. Fluitje van een cent en alle piepjes en klikjes doen het weer!! Kosten: 2,02 euro speakertje. Jammer dat ze versturen in een doos voor 7 euro terwijl het in een envelop past. Maar voor een tientje weer geregeld.
Deze ging er prima in. Alleen even zelf draadjes regelen.

https://www.conrad.nl/p/kepo-kp2848sp1f ... uks-710950

hotswank
Geregistreerd lid

Bericht door hotswank » za 06 feb, 2021 18:53

Mijn speakertje was ook kapot en nog geprobeerd te vervangen met die van een andere werkende SID maar bij het eruit solderen meteen kapot gegaan. Ik heb toen van een oud computer moederbod het BIOS speakertje gebruikt; klinkt precies hetzelfde maar je moet wel een beetje handig zijn met dubbelzijdige foam tape en soldeerbout want je moet de pootjes verlengen aangezien de diameter van het computer speakertje veel kleiner is.

Natnek3
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Natnek3 » ma 14 jun, 2021 9:59

ondertussen uitverkocht bij Conrad. Iemand een tip waar deze speaker nog te scoren is ?

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » ma 14 jun, 2021 10:46

Met een beetje handigheid van een oud moederbord pc slopen oortjes meeste mobieltjes enz enz

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » ma 15 jan, 2024 18:15

Oud Topic leven inblazen: wees gewaarschuwd als je het luisprekertje wilt vervangen en je de display eerder hebt laten reviseren door pixelfix bijvoorbeeld. Er zitten stickers van pixelfix op de sid dat de garante vervalt als je hem opent. Ik was natuurlijk eigenwijs, heb hem toch geopend en een nieuw luidsprekertje gesoldeerd, met als resultaat dat de SID nu helemaal niks meer doet. :?

Plaats reactie