Mijn turbo coupe uit 1997

1993-2002
Plaats reactie
albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Mijn turbo coupe uit 1997

Bericht door albertk » wo 26 nov, 2025 10:45

Nog even over jouw probleem met de auto: de DI casette meet het pingelen van de motor, als de DI cassette dit niet (goed) kan meten zal het motormanagement de turbo druk op gegarandeerd veilige waarde houden, dit is iets van basisdruk en bij hogere toerental iets meer druk. Hiervan weet het motor management systeem dat er geen pingelen gaat optreden. Dit merk je duidelijk tijdens het rijden, weinig pit en nauwelijks turbodruk. Bij het vervangen van de DI cassette werkt de pingelmeting weer goed en kan de motor weer op vol vermogen draaien. Heb net met een t7 hetzelfde meegemaakt en na nieuwe cassette weer volle turbodruk bij 2000 toeren.

Whats'aab
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Whats'aab » wo 26 nov, 2025 15:50

Betekent dat dan dat een zwarte T7 DI gemonteerd op een T5 motor waarschijnlijk resulteert is een permanent lagere turbodruk?

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » wo 26 nov, 2025 18:08

Whats'aab schreef:
wo 26 nov, 2025 15:50
Betekent dat dan dat een zwarte T7 DI gemonteerd op een T5 motor waarschijnlijk resulteert is een permanent lagere turbodruk?
Nee, wat ik probeer uit te leggen is dat de DI cassette het pingelen van de motor registreert, dit bij t5 en t7. Luthart heeft een t5 en mijn ervaring was met een t7. De t7 (zwarte) DI werkt ongeveer op een t5 maar dit is n iet aan te bevelen, als ik het goed heb werkt de t5 DI op wisselspanning en de t7 DI op gelijkspanning zodat de signalen verschillen. Gewoon de juiste gebruiken dan gaat het goed.

Whats'aab
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Whats'aab » wo 26 nov, 2025 22:15

Ik volg je. Wat ik me afvraag is of het knock signaal van een zwarte DI anders is dan een rode DI. En dat een verkeerde DI in een Trionic 5 motor zou kunnen leiden tot wat je eerder noemde: een foute knock registratie en daarmee lagere turbodruk?

Excuus voor dit offtopic bericht. Puur uit interesse hoor, vooral omdat jij me in één bericht meer hebt geleerd dan alle saabgaragisten die mij hebben verteld dat er nul verschil zit tussen een rode en zwarte cassette (op een T5 motor).

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 26 nov, 2025 22:32

Nou dan zijn ze niet goed geinformeerd.

Er zullen ongetwijfeld overeenkomsten zijn in de werking, maar het is niet enkel een bobine…
Signaalverwerking en dergelijke kan anders zijn. Wellicht staat hier wat meer over in de WIS, maar ik zou bij een T5 motor gewoon een rode cassette plaatsen. Dat is 100% goed.

EDIT: ik kijk op de WIS en het lijkt dat de cassette backward compatible is met oudere modellen van voor MY00…
Maw bij een B2x5 motor kan je geen rode cassette gebruiken, maar bij een B2x4 wel een zwarte cassette. Alleen denk ik toch dat dat alleen niet de voorkeur heeft…

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 27 nov, 2025 9:37

Knock detectie is minder gevoelig als je een zwarte di op een t5 zet. Dus inderdaad beter niet, zeker niet bij fpt's of getunede auto's.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 30 nov, 2025 20:06

Ik heb vandaag de nieuwe DIC geplaatst.

Daarnaast heb ik de oude even open gemaakt. In de hoop toch iets te kunnen zien wat bevestig dat de DIC inderdaad minder aan het worden is. Wat opviel is dat de spoel van cilinder 2 olie lekte…

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 02 mar, 2026 13:38

Afgelopen vrijdag bij Pascal geweest voor een andere downpipe met een heel flexibel stuk. Gelijk ook de middendemper vervangen voor een goede gebruikte. Daarnaast had ik ook een origineel uitlaatsierstuk. Dit is veel mooier dan zo’n rechte pijp…

Afbeelding

Daarnaast ook een nieuwe oliekoeler gekocht! Die moet ik nog monteren!

Na enkele jaren heb ik alles gehad aan de auto en is technisch helemaal goed.
Als laatste zou er nog een nieuwe voorruit in moeten komen. De ruit heeft aardig wat steenslag. Maar goed je moet wensen overhouden :wink:

Luthart
Geregistreerd lid

Nieuwe oliekoeler gemonteerd

Bericht door Luthart » di 31 mar, 2026 21:37

En de oliekoeler van PgB/Orphyum gemonteerd dit weekend. Het was veel werk maar wel naar volle tevredenheid!

De koeler is eigenlijk voor een 9-3, maar past ook erg mooi op een 900NG. Ik heb de huidge slangen laten zitten en enkel de pijpjes van 9-3 slangen overgezet. Het voorzichtig verwijderen van de pershulsen was wel een lastig klusje maar uiteindelijk goed gelukt👍🏻

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BolletjeAppie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door BolletjeAppie » di 31 mar, 2026 22:13

Die oliekoeler ziet er erg gelikt uit, vet man!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 26 apr, 2026 11:21

Wat al heel lang op mijn wensenlijstje stond maar steeds had uitgesteld, is de axiale speling in het stuur.
Ik had ergens op het internet gelezen dat het om een verschoven borgveer gaat, dus ik een nieuwe gekocht. Klein klusje dus…

Afbeelding

Hier afgelopen vrijdag eindelijk mee begonnen. Airbag eruit, stuur eraf, klokveer eraf (ging niet helemaal goed maar ik kon hem weer in elkaar krijgen). Na alles eraf was, bleek het inderdaad de borgveer te zijn. Deze verwijderd. Nieuwe erop… te groot… dus die zit niet vast. Balen! En nu?
Alleen op Ebay is er een te koop uit de VS… verder nergens. Probleem is dat de as beschadigd is en dat een nieuwe borgveer ook niet een definitieve oplossing is.
Ik weet dat het een kwaal is van de 900NG dus grote kans dat geen enkele gebruikte stuurkolom spelingsvrij is. De snelste oplossing is een 9-3 kolom én stuur. Maar dat wil ik niet!

Dus een forumlid met een mooie 3D printer wil voor mij een bus printen die ik ga gebruiken om de speling op te vullen. Op deze manier heb ik geen borgveer meer nodig en deze kan dus ook niet meer verschuiven. De maten heb ik nu eerst even een 3D ontwerp maken.

De oorzaak van het probleem is hoogst vermoedelijk de stuurverstelling. Het stuur naar je toe trekken zal goed gaan, maar zodra je het stuur van je af duwd dan zet je kracht op die borgveer. De stuuras is van aluminium, dus dat gaat niet heel lang goed. Na het verwijderen van de borgveer zie je dit…

Afbeelding

De 9-3OG heeft een betere borgveer met breedere pootjes. Waarschijnlijk 1 van de 1100 verbeteringen zoals wordt gezegd. Imo hadden ze beter voor een seegerring kunnen kiezen. Deze kunnen axiaal heel veel kracht opvangen. En dat was te realiseren door een groefje te steken in de stuuras en klaar. Afin, probleem is duidelijk en de oplossing in de maak.

Iedereen met een 900NG die ook deze speling heeft stuur even een PB.

Plaats reactie