Aftermarket stoelverwarming/ ventilatie

1993-2002
Plaats reactie
DeadorAlive
Geregistreerd lid

Aftermarket stoelverwarming/ ventilatie

Bericht door DeadorAlive » di 28 jul, 2026 14:44

Goedemiddag!
Vanmiddag kreeg ik ineens het idee om voor mijn vriendin een warmtekussen/hoes voor in de auto te kopen, vraag me niet hoe ik daarop kom tijdens een hittegolf..
Mijn Saab 9-3 is van veel voorzien, maar niet van stoelverwarming.

Na wat te hebben rondgekeken, kwam ik tot de conclusie dat er nogal wat merkloze en twijfelachtige producten te koop zijn, die afgaande op de nogal gemengde reviews niet goed of niet snel verwarmen, niet comfortabel zitten, niet vast blijven zitten, snel kapot gaan, een vrij korte kabel hebben etc.
Heeft iemand hier ervaring mee? Welke hebben een goede prijs/ kwaliteit?

Hier wat voorbeelden:
https://www.anwb.nl/webwinkel/p/22159/a ... toelkussen
Deze zou ook een koelfunctie moet hebben, wat natuurlijk helemaal fijn is. Dat donkere leer kan in de zomer echt heel warm zijn!
De verwarming werkt wel alleen op het zitvlak, lijkt het. Zou dit wat zijn? De ANWB zou toch enigszins betrouwbaar moeten zijn in wat ze aanbieden?

https://www.bol.com/nl/nl/p/double-auto ... 7124122099

https://www.bol.com/nl/nl/p/autostoel-v ... 3815352593

Ik zag ook dat je voor niet al teveel geld universele stoelverwarming/ warmtepads hebt, die je in je stoel kunt (laten) inbouwen.

Zoals bijvoorbeeld deze: https://mbcaraudio.nl/stoelverwarming/a ... rming.html

Dat lijkt me eigenlijk nog het fijnste. Dan kun je gewoon in je leren Saab-stoel zitten en ben je niet afhankelijk van het zitcomfort van een matje/ kussen of iets dergelijks en kun je het enigszins netjes inbouwen zonder continu geklooi met kabels, 12 volt splitters etc.
Is het moeilijk om deze onder het leer van je stoel te krijgen? Is het veilig? Is de knop op een goede manier in het dashboard van een 9-3 met automatische climat control te bouwen?
Wat zou montage kosten voor 2 stoelen inclusief kabels wegwerken en knopjes in dashboard etc?

Misschien heeft iemand ervaring op het gebied van aftermarket stoelverwarming/ koeling en heb je andere tips of advies?
Meer dan welkom!

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aftermarket stoelverwarming/ ventilatie

Bericht door el-barro » di 28 jul, 2026 15:30

Is dan een setje stoelen met verwarming overzetten niet makkelijker?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 28 jul, 2026 16:12

je kunt de stoelen van een SAAB 9-5 pakken en volgens ook de stoelventilatie werkend krijgen. Je moet wel de dashboardknoppen erbij kopen (gebruikt) van een 9-5 met stoelverwarming en -ventilatie.

DeadorAlive
Geregistreerd lid

Bericht door DeadorAlive » di 28 jul, 2026 22:27

Dank voor de reacties! Ik kon niet bij mijn pc, dus vandaar de late reactie.
Andere stoelen is natuurlijk ook een goed idee!
Stoelen van een 9-5 passen gewoon in een 9-3?
Welke types zijn compatibel?
Waar zou je die het best kunnen halen? Gewoon marktplaats? Of een onderdelensite?
En wat is een prijsindicatie?
Edit: ik zie al wel wat voorbeelden op Elferink.nl

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 28 jul, 2026 22:55

alle stoelen van de 9-5OG zijn compatibel. De versie van 1998-2005 hebben in ieder geval zelfde leer. Orphy heeft veel interieurs van deze generatie. Op marktplaats komt wel eens iets voorbij.

DeadorAlive
Geregistreerd lid

Bericht door DeadorAlive » wo 29 jul, 2026 2:41

busy schreef:
di 28 jul, 2026 22:55
alle stoelen van de 9-5OG zijn compatibel. De versie van 1998-2005 hebben in ieder geval zelfde leer. Orphy heeft veel interieurs van deze generatie. Op marktplaats komt wel eens iets voorbij.
Aah goede tip, misschien moet ik eens met Orphy gaan praten. Ik heb zijn naam vaker voorbij zien komen in andere topics met betrekking tot onderdelen inderdaad.
Orphy? Kunnen we eens praten?
Ik heb evt ook interesse in een SID, vanwege het bekende pixelprobleem. Met warm weer werken ze eigenlijk allemaal, maar in de winter pas na een tijdje rijden. Opzich heb ik er geen last van, maar bij een melding van iets dat niet werkt toch ook wel essentieel dat de pixels goed werken, juist bij de start.
En ik heb een ander klein electrisch probleem, maar daar zal ik een ander topic voor starten.
Verder ben ik zielsgelukkig met mijn Saab. Inmiddels 30.000 km in een jaar met veel comfort, plezier, complimenten en interesse van liefhebbers, incidentele uitspattingen van zware rechtervoet (omdat het kan en leuk en soms gewoon nodig is) en zonder echte problemen. Ik besef ook dat ik geluk heb gehad met de vorige eigenaren. Heb een gedetailleerde onderhoudshistorie op kunnen vragen bij de garage waar hij de 5 jaar voor mij in onderhoud is geweest. Er is nogal wat vervangen in die periode en het onderhoud is ook daarvoor altijd on point geweest.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 30 jul, 2026 0:42

Ik heb je al een pb gestuurd met mijn nummer, daarin heet ik overigens gewoon Ronald:-)

Plaats reactie