helaas had mijn koppakking het begeven en was mijn radiator lek. De garage schatte de kosten op 3000 euro, dus dacht dan ga ik zelf maar aan de slag, want ik rijd immers graag in mijn saab 900 SE cabrio uit 1996.
Nu is het geval, dat ik inmiddels de koppakking vervangen heb, de radiator vervangen, en gelijk de waterpomp en intercooler slangen o.a. meegenomen heb.
Echter, bij het vullen van de koelvloeistof, lekte er koelvloeistof. Daar baal ik gigantisch van, want het lijkt bij de koppakking weg te komen aan de inlaat kant, zie foto's. Ik heb de koppakking met de centreerring, er goed op gedaan mijn inziens. De kop is gevlakt door professioneel bedrijf en ik heb het blok, netjes schoongemaakt en de oude koppakking verwijderd en schoongemaakt.
De nieuwe kopbouten eerst op 60Nm aangedraaid, daarna op 80 nm en toen 90 graden. Dat lijkt me goed.
Ik snap er werkelijk niks van dat er nu koelvloeistof lekt. Wel heb ik van het revisie setje 3 ringetjes niet gebruikt, zie foto's. Kan dat er iets mee te maken hebben?
ik heb heel benieuwd. ik ben niet een profesionele automonteur, maar kan wel redelijk sleutelen. Ik hoop van ganze harte dat iemand mij weer op weg kan helpen, want ik ben hier best verdrietig over.
Groet,
Rutger