koppakking lekt (nog)

1993-2002
Plaats reactie
Kloost12
Geregistreerd lid

koppakking lekt (nog)

Bericht door Kloost12 » za 25 jul, 2026 22:48

Hi allemaal,

helaas had mijn koppakking het begeven en was mijn radiator lek. De garage schatte de kosten op 3000 euro, dus dacht dan ga ik zelf maar aan de slag, want ik rijd immers graag in mijn saab 900 SE cabrio uit 1996.

Nu is het geval, dat ik inmiddels de koppakking vervangen heb, de radiator vervangen, en gelijk de waterpomp en intercooler slangen o.a. meegenomen heb.

Echter, bij het vullen van de koelvloeistof, lekte er koelvloeistof. Daar baal ik gigantisch van, want het lijkt bij de koppakking weg te komen aan de inlaat kant, zie foto's. Ik heb de koppakking met de centreerring, er goed op gedaan mijn inziens. De kop is gevlakt door professioneel bedrijf en ik heb het blok, netjes schoongemaakt en de oude koppakking verwijderd en schoongemaakt.
De nieuwe kopbouten eerst op 60Nm aangedraaid, daarna op 80 nm en toen 90 graden. Dat lijkt me goed.

Ik snap er werkelijk niks van dat er nu koelvloeistof lekt. Wel heb ik van het revisie setje 3 ringetjes niet gebruikt, zie foto's. Kan dat er iets mee te maken hebben?

ik heb heel benieuwd. ik ben niet een profesionele automonteur, maar kan wel redelijk sleutelen. Ik hoop van ganze harte dat iemand mij weer op weg kan helpen, want ik ben hier best verdrietig over.

Groet,
Rutger
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Whats'aab
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: koppakking lekt (nog)

Bericht door Whats'aab » za 25 jul, 2026 23:55

De plastic zak met ringen is niet zeer goed zichtbaar, maar zouden kunnen lijken op de pakkingen van de thermostaat en de kettingspanner. Beide aan de inlaatzijde waarbij de thermostaat uiteraard koelvloeistof kan lekken

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 26 jul, 2026 0:32

heb je je kop laten vlakken?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 26 jul, 2026 5:57

Ik denk dat je de pakking van de inlaat niet goed hebt gemonteerd. Dat is de pakking tussen inlaatspruitstuk en de kop. Daar loopt ook koelvloeistof doorheen ( er zit daar een temp-sensor, zie foto 1, die lichtblauwe stekker)

Dus inlaat spruitstuk eraf halen en nieuwe pakking er tussen, met deels vloeibare pakking.

Kloost12
Geregistreerd lid

Bericht door Kloost12 » zo 26 jul, 2026 8:58

Dank voor jullie snelle reacties! hierbij beantwoord:

1. kop is idd gevlakt (en klepseals zijn vervangen)
2. in het zakje zitten 3 ringen, 1 zilveren ring, 1 rubber ringetje en 1 grotere ring. De zilveren ring is dan wellicht van de kettingspanner (daarvan had ik de originele gewoon gebruikt, maar kan deze nog wel even vervangen hiermee. dat kleine rubberen ringtje, is misschien van de thermostaat sensor die aan de zijkant van het blok erin gaat? kan dat?. De grotere zwarte ring, kan idd van de thermostaat zijn, maar de thermostaat die ik gekocht heb, had al een rubberen ring om het bovenstuk zitten. (zie foto). dat is toch afdoende om de thermostaat housing te dichten volgens mij?
3. ik wist niet dat er ook koelvloeistof door de inlaat stroomt. De kans is dan idd groot dat ik de pakkingen van de inlaat niet goed gemonteerd heb in combinatie met dat inlaatschild, waar ook een electra kabel aanzit. Ik heb ook geen extra vloeibare pakking gebruikt en ik moet zeggen het was ook lastig klusje. Ik heb overigens die blauwe stekker niet losgehad oid

Ik ga dan even kijken naar die inlaatpakkingen. Klopt het dat je in totaal 2 pakkingen gebruikt. (2x groene pakking, zie foto). 1 groene pakking aan beide zijden van dat schild, die er op dezelfde manier opzitten aan beide zijden van dat schild?

groet,
Rutger
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 26 jul, 2026 9:13

Zover ik weet gebruik je bij de inlaat 1 pakking, en een klein beetje vloeibare pakking bij de tempsensor. Ik leg altijd eerst wat vloeibare pakking om de vaste pakking in te kunnen fixeren.

Kloost12
Geregistreerd lid

Bericht door Kloost12 » zo 26 jul, 2026 17:46

Dus zoals in dit plaatje? Inlaatspruitstuk, dan geen pakking, direct aanlaten sluiten op dat ‘schild’, dan tussen schild en blok de pakking, die je fixeert met vloeibare pakking (met name linksonder in de hoek, vanuit spruitstuk bekeken (dus bij thermostaat hoek zeg maar), correct?

En zou je die plastic buis van de motor olie, kunnen verwijderen, zonder dat er olie uitloopt? Heb namelijk de olie er nog inzitten… of zit deze aansluiting toch lager dan het oliepeil?

Afbeelding
Afbeelding

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » ma 27 jul, 2026 7:52

Op die laatste foto is het goed te zien zodra je inzoemt dat de lekkage bij je inlaatspruitstuk vandaan komt en niet bij je koppakking.

Kloost12
Geregistreerd lid

Bericht door Kloost12 » ma 27 jul, 2026 8:07

Dat is een fijne bevestiging. Ik ga kijken of ik vanavond de inlaat er weer af kan halen en opnieuw kan installeren. Anders wordt het na de vakantie ben ik bang. Ik hou jullie op de hoogte, dank!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 27 jul, 2026 8:07

Volg Jansen
en wanner je nog twijfels over je koppakking hebt (soms blijft zoiets kleven) dan
kun je checken: uiteindelijk komt het nm van die bouten op ongeveer 120nm uit.
Beetje afhankelijk van de betrouwbaarheid van je momentsleutel uiteraard.

Kloost12
Geregistreerd lid

Bericht door Kloost12 » ma 27 jul, 2026 23:50

Het is gelukt en opgelost! Bleek inderdaad dat er lekkage was bij Inlaatspruitstuk. Hij dichte niet goed af, want er zat nog een stukje oude pakking op Inlaatspruitstuk die ik blijkbaar gemist had bij schoonmaken. Stom van me.

Op advies van J&D bosch in Vinkeveen waar ik altijd mijn onderdelen haal, ook maar gelijk dat ‘schild’ ertussen uit gehaald en de Inlaatspruitstuk bouten ingekort.

Hij starte gelijk en geen lekkages, dus hopelijk gaat deze Saab 900se cabrio nu nog weer jaren mee!

Dank voor jullie hulp, want ik zat er even doorheen afgelopen zaterdag avond na dag hard klussen en toch die lekkage.

Heel fijn! Dank! Nu lekker op vakantie :)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 28 jul, 2026 6:56

De aanhouder wint: een nachtje slapen doet wonderen soms -ok en wat tips natuurlijk-
Fijne vakantie.

Plaats reactie