Een paar weken geleden moest ik even snel mijn auto verplaatsen zonder schoenen en merkte ik dat mijn sokken nat werden. Na wat inspectiewerk en los halen van het tapijt blijkt de bodem aan de bestuurderskant helemaal nat, en met name het schuimrubber onder het tapijt is volledig doorweekt.
Het lijkt om "normaal" water te gaan (regen- of condenswater). Het voelt niet vettig aan en ik ruik ook niet de typische zoete geur van koelvloeistof. Wel viel me op dat mijn koelvloeistofniveau gisteren onder het minimum stond en ik dit moest bijvullen, dus dat houd ik in mijn achterhoofd. Het is lastig te zeggen of het nu erger wordt, omdat alles onder de rubberen mat al verzadigd is, maar de toplaag van het tapijt voelt nu minder nat dan een paar weken geleden.
Na wat testen vielen mij een paar dingen op:
Ten eerste heb je bij het interieurfilterhuis drie afvoeren: één in het midden en aan beide kanten één. We hebben een tuinslang in de rechter afvoer gezet en zagen toen aan de binnenkant (links achter de bekleding) wat waterdruppels uit een paar gaten in het staal komen. Eén van die gaten heeft ook wat lichte roestvorming. Nu was dit wel met een tuinslang (geforceerd water), dus geen normale situatie, en het waren maar een paar druppels. Dat lijkt me niet genoeg om de hele bodem zo nat te krijgen.
Op de foto is een van de gaten te zien, waar het water druppelde

Foto van rechter afvoer gat, onder de ruitenwisser instalatie:

Toen we de bekleding en het schuimrubber omhoog trokken, zag ik een rubberen dop in het chassis. Het plaatwerk eromheen vertoont wat roest en de dop zelf heeft een scheur aan de zijkant. Zou het kunnen dat er tijdens het rijden water van de weg doorheen komt? En weet iemand waar deze doppen precies voor dienen?
Fotos zijn met de dop eruit gehaald.

Fotos van de dop zelf:

en met scheur aan de zijkant:

Wat betreft de airco: ik heb gelezen dat een verstopte condensafvoer ook de boosdoener kan izjn. Weet iemand waar ik die afvoerleiding bij een 9-3 OG precies kan vinden? Ik heb dat tot nu toe nog niet kunnen ontdekken.
Nog wat zaken die ik al gecheckt heb:
De ruimte rond het interieurfilter heb ik ontdaan van bladeren en andere viezigheid. Wat wel opvalt is dat de rubberen afvoerslang (het tuitje) in het midden van die bak volledig mist. Het water valt nu dus direct de motorruimte in, kan dit nog een probleem zijn?
Daarnaast las ik dat mensen de behuizing van het filter afkitten, hoe hebben jullie dat gedaan? eerst heel die plastic bak los gehaald of gewoon erover heen?
maar aangezien de boel niet verstopt zat, lijkt me dat hier niet direct het probleem. kan overgines geen kwaat denk ik.

Ook heb ik het dashboard deels gedemonteerd om bij de kachel/AC-unit te kijken. Wat ik daar kan zien is kurkdroog en vertoont geen sporen van lekkage, dus daar lijkt het ook niet vandaan te komen.

Ik snap dat het een heel verhaal is, maar ik probeer zoveel mogelijk info te geven. Heeft iemand ervaring met dit soort lekkages bij de 9-3 of tips waar ik nog meer kan kijken?