ECON beïnvloedt stationair toerental?

1993-2002
Plaats reactie
mba
Geregistreerd lid

ECON beïnvloedt stationair toerental?

Bericht door mba » vr 24 apr, 2026 19:03

Afgelopen jaar einde zomerseizoen ging de (poeli van) de compressor stuk. Ik besloot met de herfst/winter in aantocht dit niet te ( laten) repareren en even aan te zien. Ik heb er een kortere multiriem opgezet die dus de compressor overslaat. Nu een dik half jaar verder viel me de laatste tijd een hoog stationair toerental op. Niet altijd, soms. Zo tussen 1400-1800 afgelezen op de toerenteller.
Vreemd en vervelend want behalve niet echt afremmen op de motor ook bij ingetrapte koppeling een loeiende motor. En benzine is momenteel duur zat. Viel me op bij wat hogere buitentemperaturen dat dat toerental verhoogd is.
En inmiddels heb ik ontdekt dat de ECON stand op het display ingeschakeld de motor “ normaal “ laat draaien en uitgeschakeld dus een behoorlijk verhoogd stationair toerental geeft.
Dus schakel ik nu maar handmatig de stand ECON in. Dat hoort natuurlijk niet.

Ik snap dat bij ingeschakelde airco het toerental wordt gecompenseerd maar is dit zo geschakeld?

Gaat om een heel gewone 9-3 2.0i zonder turbo maar met ACC.

Wie weet hoe ik dit op kan lossen? Of kan dit niet want nu zonder compressor geen weerstand bij ingeschakelde airco ( niet ECON).

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: ECON beïnvloedt stationair toerental?

Bericht door werli » vr 24 apr, 2026 19:38

heey
ik weet dat ik ergens een bijna nieuwe compressor heb liggen
dat kan een oplossing zijn

mvg werner

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 24 apr, 2026 22:51

In trionic 7 en 8 compenseer je allerlei randapparatuur met luchtmassa. Dus van je airco t/m je achterruitverwarming. En is dit eenvoudig aan te passen. Maarja... i-tje... :lol:

Gewoon repareren... is toch veel beter.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » za 25 apr, 2026 7:43

Niks mis mee hoor met een i-tje. :wink: In de file kun je toch niet snel, is allemaal relatief eenvoudige techniek dus kan weinig stuk (geen turbo-issues) heeft geen DI cassette en hij rijdt prima en zuinig. En het is een SE met zo ongeveer alles er op en er aan. Kortom, heeft alles wat ik er van verwacht. Daarnaast altijd goed onderhouden en roestvrij.
Maar even back on track: tot nu zie ik geen antwoord op mijn vraag ….. niemand? :?:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 25 apr, 2026 8:25

Volgens mij zijn de antwoorden op je vragen wel gegeven.

​Is dit zo geschakeld?
Ja, dit is de standaard geprogrammeerde reactie. De ECU verhoogt het toerental anticiperend op de belasting. Het feit dat het toerental zó hoog oploopt (tot 1800), suggereert echter dat er mogelijk ook een vacuümlek is of dat de stationair-regelaar (IAC) al wat vervuild is, waardoor de extra "kick" van de airco-modus buitenproportioneel groot uitvalt.

​Hoe is dit op te lossen?
Er zijn drie wegen:
​De "ECON" methode (Huidige oplossing): Dit is de makkelijkste manier. In ECON-modus schakelt de auto de aansturing naar de (niet aanwezige) compressor uit, waardoor de ECU ook de stationair-compensatie achterwege laat.

​De Compressor vervangen: De enige manier om het systeem weer te laten werken zoals bedoeld. Zodra er weer een werkende poelie/compressor op zit die weerstand biedt, zakt het toerental bij inschakelen weer naar de normale \approx 900 toeren.

​Softwarematige aanpassing: Bij deze oudere Saabs is het lastig om specifiek de airco-compensatie uit de software te schrijven (zonder de rest van de stationair-loop te beïnvloeden.)

Dusch... :wink:

Harrie1971
Donateur
Donateur

Bericht door Harrie1971 » za 25 apr, 2026 9:32

De elektronica regelt het toerental op basis van heel veel factoren door met een motortje de gasklep te verstellen. Misschien is je gasklep vervuild.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 25 apr, 2026 10:21

2.0i heeft geen motortje die de gasklep versteld, doet de gaskabel, heeft wel een AIC ventiel die de stationaire regeling regelt.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 27 apr, 2026 9:54

Een rookmachine erin en zoeken naar sporen van luchtlekkage.
Fouten uitlezen.
Oftewel diagnose stellen en dan oplossen

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 27 apr, 2026 18:01

Als je nou zorgt dat de auto de magneet van de aircopomp niet meer probeert te koppelen (door de stekker ervan los te trekken onder de rechter koplamp bijvoorbeeld, krijg je dan ook nog steeds die toerental verhoging als de ACC niet in ECON staat?

Lijkt me dat 'ie hier gewoon compenseert voor een aircopomp die aangekoppeld wordt, maar omdat de pomp niet meedraait op de riem is die belasting er niet en is het resultaat een hoger toerental ipv gelijk toerental bij hogere belasting?

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » ma 27 apr, 2026 21:31

Ja dat klopt. Schijnt dat de atmosferisch ademende motoren er meer last van hebben dan de turbo- versies. De auto is voor even niet in mijn zicht maar als ie er weer is ga ik verder. Kan behalve de stekker lostrekken ook de zekering van de compressor er uit halen. Wordt vervolgd.

Plaats reactie