Heb denkelijk een probleem met de dynamo van mijn 900 ng.
Begon met slecht starten en later alle lampjes op het dashboard aan , nog net thuis kunnen komen met minimale verlichting daarna met startaccu opgestart.
De laadspanning wisselt nogal, van 12.5 volt na een keer vol gas dus veel toeren dan gaat het richting 14 volt. Daarna schommelt het nogal tussen de 12 en 14 volt.
Om de accu uit te sluiten heb ik deze vervangen door een nieuw exemplaar. Resultaat blijft hetzelfde.
Heb begrepen dat het uitbouwen van de dynamo nogal een flinke klus is en eigenlijk zonder brug een lastig verhaal word.
Iemand hier ervaring mee? Kan natuurlijk naar een garage bedrijf maar weet niet of ik deze kosten,welke niet gering zullen zijn wil maken.
Alle tips en goede raad zijn welkom.
Dynamo probleem.
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Dynamo probleem.
En is niet de leukste klus, maar beetje handige harry vist em er wel uit. Geen rocket science, maar beetje weinig plek. Heb je geen brug voor nodig.
-
PeterPallas
- Geregistreerd lid
Neem aan rechter voorwiel eraf en binnenscherm demonteren. Spanning van de spanrol halen riem verwijderen en dynamo bevestiging los maken. En dan inderdaad ruimte vinden om de dynamo er tussen uit te halen. Zijn de stroom aansluitingen wel goed los te maken terwijl de dynamo nog op zijn plaats zit of komen de draden gemakkelijk mee en zijn deze later te verwijderen.
Heb al wel wat info opgedaan maar weet niet of ik zelf aan deze klus wil/kan beginnen.
Heb al wel wat info opgedaan maar weet niet of ik zelf aan deze klus wil/kan beginnen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

vraag Werli ff, want deze klus voor het eerst doen is toch pittig. Hij weet hoe het moet
en heeft net dat passend tooltje voor die lastig toegankelijke bout..... .
en heeft net dat passend tooltje voor die lastig toegankelijke bout..... .
-
evo
- Donateur (2x)

Nog nooit mijn wiel eraf gehaald voor die klus. Je blok met een krik manipuleren geeft je de benodigde ruimte.
-
PeterPallas
- Geregistreerd lid
Als ik het goed bgrijp dan kan de dynamo met wat wringen en het blok wat lichten er wel tussen uit gehaald worden. De bouten om de dynamo los te maken zijn lastig te bereiken en moeten een haakse inbus met verlenging hebben om te lossen heb ik begrepen.
Ben er nog niet helemaal aan uit om dit zelf te gaan doen, maar wil ook geen kapitaal investeren in de auto, er zijn nog meer aandachtspunten welke moeten gebeuren, al met al een afweging of het de moeite waard is , wel voor wat het rijgenot betreft want dat is geweldig maar hoofd en hart en budget
moeten wel er aan uit komen.
Ben er nog niet helemaal aan uit om dit zelf te gaan doen, maar wil ook geen kapitaal investeren in de auto, er zijn nog meer aandachtspunten welke moeten gebeuren, al met al een afweging of het de moeite waard is , wel voor wat het rijgenot betreft want dat is geweldig maar hoofd en hart en budget
moeten wel er aan uit komen.