Hallo allemaal.
Na een stilstand van enkele maanden heb ik vandaag mijn 9-3 cabrio uit '99 weer aan de gang geslingerd.
De auto is voorzien van een AS3 systeem icm een elektrische antenne.
Het was een prettige eerste rit; zonnetje erbij en de radio aan. De ontvangst bleek echter nogal beroerd. De oorzaak? ; de antenne bleek niet uitgeschoven te zijn. Ik hoorde het motortje ook niet draaien. Omdat ik als eerste aan corrosie in de antennemast dacht, heb ik deze met de hand uitgetrokken, schoongemaakt en licht ingevet met siliconenspray. Vervolgens weer ingeduwd om te kijken of e.e.a. weer gangbaar was. Dit gaf echter geen resultaat. Hierna heb ik de zekering (nr 4, 15 A) gecheckt; deze bleek in orde.
Om één of andere vreemde reden wilde de radio toen ook niet meer aan, hoewel de zekering hiervan ook in orde was.
Omdat de antenne mijn eerste probleem was, heb ik de binnenbekleding in de kofferbak losgehaald om de aansluitingen te controleren. Hierbij bleek dat er idd een draad van de tweepolige aansluitplug was doorgecorrodeerd. Nu kan ik dat waarschijnlijk zelf redelijk eenvoudig fixen, maar de vraag blijft; houdt een niet werkend motortje van een elektrische antenne verband met een radio die niet aan wil?
Zoals gezegd; de rit begon met een werkende radio en een defecte antenne. Momenteel geven ze geen van beide sjoege.
Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de tips.
Grtz
Rob
Defecte elektrische antenne van invloed op werking radio?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Defecte elektrische antenne van invloed op werking radio?
Probleem van de radio die niet aan gaat staat denk ik los van de antenne. De antenne verklaart wel de slechte ontvangst inderdaad.
Zekering 13 en 24 nog goed?
Zekering 13 en 24 nog goed?
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
Hoi Reier,
Bedankt voor je reactie. Beide genoemde zekeringen zagen er op het oog onbeschadigd uit. Ik heb ze toch maar vervangen, en; de radio werkt weer!
Nu morgen met de aansluiting van de antenne aan de slag, en dan hoop ik dat alles weer functioneert.
Toen ik de zekeringkast open had viel me echter (voor het eerst in de 14 jaar dat ik de auto in mijn bezit heb!) op dat zekering 38 (Lambdasonde) er niet inzat.
Zou de vorige eigenaar die er misschien uitgehaald hebben om de prestaties te verbeteren?
Of zaten er onder Saabs uit dit bouwjaar ('99 B204, T5) wellicht ongeregelde katalysatoren?
Nogmaals dank.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!
Fijn weekend!
Grtzx
Rob
Bedankt voor je reactie. Beide genoemde zekeringen zagen er op het oog onbeschadigd uit. Ik heb ze toch maar vervangen, en; de radio werkt weer!
Nu morgen met de aansluiting van de antenne aan de slag, en dan hoop ik dat alles weer functioneert.
Toen ik de zekeringkast open had viel me echter (voor het eerst in de 14 jaar dat ik de auto in mijn bezit heb!) op dat zekering 38 (Lambdasonde) er niet inzat.
Zou de vorige eigenaar die er misschien uitgehaald hebben om de prestaties te verbeteren?
Of zaten er onder Saabs uit dit bouwjaar ('99 B204, T5) wellicht ongeregelde katalysatoren?
Nogmaals dank.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!
Fijn weekend!
Grtzx
Rob
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ha Rob,
Jouw auto heeft zeker een geregelde kat en ook zeker een lambdasonde. Ik verwacht dat je hier een zekeringpositie te pakken hebt voor een andere motor- of marktconfiguratie. Als je al zo lang rondrijdt zonder een zekering op die plek en zonder storingen, zal die zekering er nooit gezeten hebben. Als de lambdasonde geen voeding heeft krijg je direct een motorstoring.
Jouw auto heeft zeker een geregelde kat en ook zeker een lambdasonde. Ik verwacht dat je hier een zekeringpositie te pakken hebt voor een andere motor- of marktconfiguratie. Als je al zo lang rondrijdt zonder een zekering op die plek en zonder storingen, zal die zekering er nooit gezeten hebben. Als de lambdasonde geen voeding heeft krijg je direct een motorstoring.
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
-
BertusDouma
- Donateur (3x)

Dag Saab mensen,
ik zag deze post en leek met logisch om hier op in te haken. Want ook ik heb te maken met een onwillige antenne. Ik had een antenne die niet helemaal uitschoof. Toen een betere weten te bemachtigen en gemonteerd. Werkte perfect. Radio aan, antenne naar boven, radio uit, antenne weer in. Gedurenden een langere periode. Totdat op een gegeven moment dat niet meer gebeurde. Geen ontvangst want de antenne bleef ingeklapt.
Van middag de boel weer los gehad want ik dacht zelf dat het misschien een aardingprobleem was. Antenne los gehaald, aardingkabel gemonteerd en uitgeprobeerd. En ja, antenne funcioneerde prima. Zelfs zonder aanvullende aardingkabel.
Nou ja, was mij gedacht, misschien idd ook bij montage niet voldoende aarding gehad. Dus weer vastgezet en getest. Alles werkte.
Maar…na het vullen van de groen container met snoeiafval weer even getest…bleek de antenne weer er in te blijven zitten. Balen dus. Weer geen signaal en een haperende antenne. Is er iemand die een idee heeft wat er aan de hand kan zijn.
Vgr., Bertus (a.s. donderdag bij event van Regio Noord aanwezig bij autobedrijf Wassenaar).
ik zag deze post en leek met logisch om hier op in te haken. Want ook ik heb te maken met een onwillige antenne. Ik had een antenne die niet helemaal uitschoof. Toen een betere weten te bemachtigen en gemonteerd. Werkte perfect. Radio aan, antenne naar boven, radio uit, antenne weer in. Gedurenden een langere periode. Totdat op een gegeven moment dat niet meer gebeurde. Geen ontvangst want de antenne bleef ingeklapt.
Van middag de boel weer los gehad want ik dacht zelf dat het misschien een aardingprobleem was. Antenne los gehaald, aardingkabel gemonteerd en uitgeprobeerd. En ja, antenne funcioneerde prima. Zelfs zonder aanvullende aardingkabel.
Nou ja, was mij gedacht, misschien idd ook bij montage niet voldoende aarding gehad. Dus weer vastgezet en getest. Alles werkte.
Maar…na het vullen van de groen container met snoeiafval weer even getest…bleek de antenne weer er in te blijven zitten. Balen dus. Weer geen signaal en een haperende antenne. Is er iemand die een idee heeft wat er aan de hand kan zijn.
Vgr., Bertus (a.s. donderdag bij event van Regio Noord aanwezig bij autobedrijf Wassenaar).