Hallo collega Saabrijders,
Ik heb een paar dingen waar ik tegenaan loop nu ik een tijdje dagelijks rondrijd in een 9-3 uit 1998. Simpele uitvoering, 2.0 b204i, handmatige airco, verder kaal, 210.000 km. Ik heb behoefte aan wat advies:
-de voorpijp van de uitlaat net na het uitlaatspruitstuk is verroest en daar laat een deel los. Denk dat dit een dubbele mantel heeft, want volgens mij is de uitlaat nog dicht. Het flexibel deel dat daarna komt begint ook wat los te laten. Volgens mij is dit uitlaatdeel alleen in 1 geheel met katalysator te krijgen (onderdeelnummer RD93167223BM) maar ik zie het nergens meer nieuw leverbaar. Klopt dat of weten jullie nog wel adressen?
-de originele dempers zullen nog wel onder de auto zitten. Ze zijn echt slap. Adviezen voor vervanging zonder te verlagen?
-de kachelventilator blaast wel, maar er komt niets tot nagenoeg niet uit de ventilatieroosters gericht op de inzittenden, alleen uit de bovenkant van het dashboard. Wat kan ik daaraan doen? Airco werkt nog wel.
Verder bevalt de auto op zich goed. Comfortabel, best zuinig, prettige zitpositie. Ben daarom wel genegen erin te investeren. Dat zal ook wel moeten waarschijnlijk, want bij gas los in voornamelijk 4 en 5 hoor ik de bak. Begreep na wat rondvragen al dat dat een lagerprobleem is waar non-turbobakken mee kampen en dat alleen revisie een optie is. Hij schakelt verder prima, kijk even hoe lang dit acceptabel is voor mij.
Een paar dingetjes met mijn nieuwe daily 9-3
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Re: Een paar dingetjes met mijn nieuwe daily 9-3
Hoi Tafi,Tafi schreef: ↑di 04 nov, 2025 11:26
-de kachelventilator blaast wel, maar er komt niets tot nagenoeg niet uit de ventilatieroosters gericht op de inzittenden, alleen uit de bovenkant van het dashboard. Wat kan ik daaraan doen? Airco werkt nog wel.
Ik kan je wellicht een beetje op weg helpen met je kachelbediening. Hoogstwaarschijnlijk is je bedieningsas kapot. Zie linkje voor een voorbeeld. Als je knopje soepel draait weet je het al zo goed als zeker dat deze afgebroken is. Dat werkt na verloop van tijd veel te stroef voor het asje en dat breekt dan. Bekend probleem en het forum staat er redelijk vol van, oplossingen van een schroefjes in het kachelhuis tot vervangen ervan met een 900NG type. Je hebt 1 voordeel. Het feit dat hij op het raam gewoon werkt betekent dat je in ieder geval APK krijgt ermee. Vervangen van het asje is (g)een oplossing. Maar een tijdelijk lapmiddel. Ik heb dat wel gedaan en met beheerst draaien gaat dat wel even mee mijn inziens. Dat asje kun je redelijk berijken door de zijkap van het middanconsole te demonteren.
Veel plezier met je upgrades.
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... /RD4364279