klapperen onderstel
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Re: klapperen onderstel
Ik weet niet hoe dat zit bij jouw Saab, Daniel, maar bij werd het klapperen mede veroorzaakt door volledig versleten doorslagrubbers van de achterste veren. Nadat ik die ook vervangen had was het klapperen over. Ik heb overigens alles qua ophanging vervangen, maar die doorslagrubbers kwam ik later pas achter.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bedankt voor je tip. Die heb ik een tijdje terug ook al vervangen.Sa93Ve schreef: ↑do 02 okt, 2025 22:52Ik weet niet hoe dat zit bij jouw Saab, Daniel, maar bij werd het klapperen mede veroorzaakt door volledig versleten doorslagrubbers van de achterste veren. Nadat ik die ook vervangen had was het klapperen over. Ik heb overigens alles qua ophanging vervangen, maar die doorslagrubbers kwam ik later pas achter.
Wat ik nog niet heb vervangen:
-De binnenste bussen van de voorste draagarmen
-Motorsteun bak
-Achterste motorsteun
-Stabilisatorstang rubbers
-Achteras rubbers
Maar op stabilisatorstang en droplinks zit geen speling.
Achteras rubbers waren bij de vorige inspectie nog goed en de bussen van de draagarmen ook.
Dan blijven de achterste motorsteun misschien over..
Of wat ik al zei de uitlaat of de handremkabel die tegen de carrosserie tikt… die laatste daar zit je bijna op, misschien hoor je dat daardoor zo duidelijk.
-
9323
- Donateur (2x)

Als motorsteunen gaar zijn, dan merk je dat vooral bij optrekken. Je voelt de motor dan op en neer slaan. Geeft tijdens rijden geen gerammel.
Heb je de subframebouten los gehad? Zo ja, dan kan natrekken misschien helpen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ja daarom. Auto rijd gewoon goed. Accelereren, sturen en remmen allemaal goed.9323 schreef: ↑vr 03 okt, 2025 10:02Als motorsteunen gaar zijn, dan merk je dat vooral bij optrekken. Je voelt de motor dan op en neer slaan. Geeft tijdens rijden geen gerammel.
Subframe is nooit los geweest. Wel de achterste bouten ivm die bananen. Die heb ik nog nagetrokken op 110Nm. Deze moeten ook nog 75graden verdraait worden maar dat zou ik alleen aandurven met nieuwe bouten. De middelste ook nagetrokken op 190Nm. Zaten ook gewoon vast…
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Je zou nog kunnen kijken naar de achterste stabilisatiestang. Daar zitten twee rubbers aan weerskanten die ook kunnen klapperen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Deze bedoel je? https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD4249272ASa93Ve schreef: ↑za 04 okt, 2025 19:05Je zou nog kunnen kijken naar de achterste stabilisatiestang. Daar zitten twee rubbers aan weerskanten die ook kunnen klapperen.
Ga ik even naar kijken.
Maar ik denk dat er niks aan de hand is. Onderstel is wat gehoriger dan onze V60 en nu met nieuwe dempers klinkt het misschien nog wat harder door.
Ik laat het in eerste instantie hierbij. Ik heb zaken gechecked waar niks uit kwam.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Dat zou goed kunnen. Bij mij zitten er een tweetal rubbers om de stabilisatiestang heen die gelijkend zijn. Als die wat ruim worden kan het wat klapperen bij een klinkerweg bijvoorbeeld.
-
busy
- Donateur (4x)

Dat is m idd Een 900NG heeft anders dan de 9-3NG een starre achteras.
Zet je auto op een brug en ga dan kijken met een breekijzer waar er speling op zit. Het is nu meer van ‘raad een lied of niet’
Zet je auto op een brug en ga dan kijken met een breekijzer waar er speling op zit. Het is nu meer van ‘raad een lied of niet’
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Klopt, alleen dat is hier niet echt het geval hoor. Was gewoon benieuwd of er zaken zijn die ik over het hoofd zie en ik gauw even kan checken.busy schreef: ↑wo 08 okt, 2025 11:55Dat is m idd Een 900NG heeft anders dan de 9-3NG een starre achteras.
Ik heb zelf al veel dingen gecontroleerd. Ik ga er eigenlijk niet meer vanuit dat het onderstel gerelateerd is. Alles ziet en voelt er goed uit en het onderstel is enkele maanden geleden helemaal vernieuwd en uitgelijnd.
Dat ene rubber in de achteras zal ik eens controleren. Een trilling/resonantie of iets anders kan de hele auto doorgaan, dat is gewoon lastig te vinden.