Oliefilterhuis

1993-2002
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Oliefilterhuis

Bericht door Luthart » do 10 apr, 2025 22:14

Ik ben uiteindelijk toch gegaan voor een gebruikte 9-3 oliekoeler met slangen.
Ik wilde eerst een 9-5 oliekoeler omdat ik ergens gelezen had dat dit zou passen, maar een mede forum lid heeft recentelijk verslag gedaan van het monteren ervan op een 9-3 en de conclusie is dat het niet zonder meer past…
Maar, bij mij gaat deze 9-3 koeler ook niet zomaar passen. Ik heb een B204L en die heeft geschroefde leidingen…

Dus mijn plan:
- AN8 - M20x1.5 koppelingen monteren in het filterhuis. (8AN is een 3/4” UNF draad met een 74’ flare en geschikt voor een 1/2” slang).
- De 9-3 leidingen aanpassen: de pijpjes naar de koeler behouden en de rest vernieuwen. Pershulzen heb ik open geslepen zodat ik de pijpjes overhoud.
- Op het werk laat ik vervolgens nieuwe slangen persen met koppelingen die op de AN8 connectors passen.
- Aan de andere kant monteer ik de slangen met een slangklem aan de pijpjes (dit zijn in feite slangpilaren).
Op deze manier is de koeler zelf ‘plug-and-play’ en het originele filterhuis kan ik laten zitten. Op de slangklemmen na lijkt deze oplossing behoorlijk OEM.

De gebruikte koeler is overigens niet helemaal geweldig. De lak bladdert eraf en het aluminum is behoorlijk aangetast. Gelukkig is er een nieuwe batch oliekoelers in de maak en kunnen we deze ter zijner tijd uitwisselen en is al het werk niet voor niets geweest.

Een hele andere optie is een universele koeler monteren. Een nadeel is dat deze dan op een andere plek komt. Wellicht aan de alu balk van de bumper. Hierin kan ik twee klinkmoeren plaatsen waar ik een dergelijke koeler aan kan ophangen. Ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit…

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 11 apr, 2025 8:20

Waarom niet gewoon een oliefilterhuis van een 9-3 motor gebruiken bij je 9-3 leidingen en koeler?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 11 apr, 2025 9:00

reier had al aangegeven dat je de leidingen van de 9-5 koeler ook moet hebben.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 11 apr, 2025 10:41

Het oliefilter huis overzetten heb ik ook aan gedacht maar ik ben wel voorstander van geschroefde koppelingen. Die ‘slip in’ aansluitingen vind ik eigenlijk niks. Aan de gebruikte leidingen te zien heeft het ook nooit 100% dicht gezeten. Er zitten allemaal kool resten aan…

De 9-5 koeler past niet zozeer op de bestaande schroefgaten… dat was het meer.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 11 apr, 2025 12:00

Als je je 9-3 koeler met nieuwe o-ringen op de slangen aan beide kanten monteert blijft ‘ie wel droog hoor. Het spul is inmiddels allemaal minstens 20 jaar oud, dan gaat het nog weleens een beetje zweten..

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 11 apr, 2025 17:35

Klopt, dat is ook zo!

Daarom ga ik het wel eerst proberen. De slangen aanpassen is sneller dan een ander filterhuis…

De oliekoeler ontdoe ik wel van de loszittende lak en spuit ik wat bij met hittebestendige lak. Dan lijkt het ook weer wat.
De huidige koeler heeft bijna geen lamellen meer over dus het zal er wel beter van worden.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 03 mei, 2025 17:18

Ik heb het al ergens anders gepost maar ik ga het oliefilterhuis niet wisselen. Ik heb de slangen aangepast. Is sneller en net zo goed.

Afbeelding

Dit is mijn oplossing om een 9-3og koeler op een 900ng aan te sluiten :wink:

De koppelingen lijm ik erin met Loctite 592. Vanwege de lage druk volstaan de slangklemmen prima.
Je kunt zelfs de slangen laten zitten en enkel alleen de pershuls open slijpen en alleen de pijpjes overzetten. Nog sneller.
Ik heb gekozen voor nieuwe slangen omdat de leidingen inmiddels 28jaar oud zijn, dus nieuwe slangen zijn dan wel fijn. En deze oplossing is ook veel goedkoper. De imitatie leidingen kosten €100 per stuk…

Plaats reactie