Aftermarket radio aansluiten op dimmer instrumentenpaneel

1993-2002
Plaats reactie
RobbieF57
Geregistreerd lid

Aftermarket radio aansluiten op dimmer instrumentenpaneel

Bericht door RobbieF57 » zo 17 nov, 2024 18:23

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik een aftermarket DAB radio (JVC) ingebouwd in mijn 9-3 OG uit 2001 (voorzien van AS3 systeem).
Een geachte medeforummer heeft mij toen een interfacekabel geleverd waarmee ik deze nieuwe headunit kon verbinden met mijn AS3 versterker; werkt prima.

Vorige week heeft dezelfde forummer mij tevens een interfacekabel geleverd waarmee ik ook de stuurwielbediening weer kon gebruiken.
Met de installatie hiervan heeft hij mij (op afstand) prima geholpen; ook dit werkt nu naar behoren. Nogmaals dank voor deze geweldige service!

Het enige probleempje waar ik nu nog mee zit (en waar ik hem niet mee wil lastigvallen) is dat de verlichting van de radio niet "meedimt" met de rest van de instrumenten.
De radio heeft hier wel een aansluiting voor (oranje), maar ik weet niet op welke draad/pin van de auto ik deze moet aansluiten.

Kunnen jullie me adviseren?
Alvast bedankt!

Grtz

Rob

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aftermarket radio aansluiten op dimmer instrumentenpaneel

Bericht door reiernumans » zo 17 nov, 2024 19:59

Hee Rob,

Je moet het heel bont maken wil ik het 'lastigvallen' gaan noemen hoor.. ;-)

Ik sluit die oranje draad vrij bewust nooit aan bij Saabs. Elke keer dat 'ie wel aangeloten werd leidde het tot raar gedrag van de radio (pulserende achtergrondverlichting). Het lukt ook niet om het scherm mee uit te laten gaan met night panel helaas. De meeste touchscreen radio's laten vrij makkelijk het scherm uitschakelen (bij Pioneer vaak even de uitknop aanraken), en gaan dan pas weer aan als je de radio of een stuurknop aanraakt. Niet helemaal hoe je het 't liefst zou willen, maar in de praktijk voldoet het prima voor de meeste mensen.

Ik kan me herinneren dat forummer U-Poll, destijds in zijn 9-5 Griffin, een trucje had verzonnen met wat elektronica van Conrad toch een automatisch dimmende aftermarket radio te hebben, maar ik zou behoorlijk diep moeten graven om dat topic nog weer boven water te krijgen. Is denk ik bijna 10 jaar geleden... :lol:

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » wo 20 nov, 2024 12:54

Goedemorgen Reier (en overige geïnteresseerden).

Heel erg bedankt voor je reactie. Eigenlijk ben ik wel blij met dit antwoord: ik heb namelijk liever dat iets niet werkt (of kan werken), dan dat ik me steeds moet afvragen wat ik nou toch fout doe..

Ik had eigenlijk ook zelf kunnen verzinnen dat een dimmer, bestemd voor ouderwetse gloeilampjes, nooit zonder meer gaat werken in combinatie met de RGB in het display van de radio..
Maar goed; als ik aan het knutselen ben, krijg ik soms last van een soort tunnelvisie.

Feit blijft dat ik e.e.a. toch werkend wil krijgen, desnoods met een separate dimmer.
Ik heb diverse (stokoude) posts hierover nog eens opgezocht, maar nergens kon ik vinden welke componentjes ik hiervoor nodig nodig heb.

Misschien heeft één van jullie nog suggesties?

P.s.
In het menu van de radio zijn night/day standen voor het display in te stellen; afhankelijk van koplampen aan, of uit.
Maar aangezien ik altijd met de verlichting aan rondrijd, is dit ook geen oplossing.

Alvast bedankt voor jullie eventuele tips.

Fijne dag allemaal.

Grtz

Rob

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » wo 20 nov, 2024 13:53

Hoi Rob,

Is black panel niet een I-bus signaal? Dus je zou een canbus sniffer nodig hebben en deze dan het signaal naar de radio laten sturen.
Er is iemand op github die al een ibus code heeft gemaakt. Is wel voor trionic 7.

https://github.com/rekomerio/trionic7-c ... me-ov-file

Groeten,
Erben

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » wo 20 nov, 2024 15:32

Goeiemiddag,

Bedankt voor je reactie.
De black panel functie gebruik ik nooit, dus mijn oorspronkelijke (misschien te simpele) idee was om de "illumination" draad van het radio harnas (meestal oranje met een streepje) aan te sluiten op een geschakelde + van de auto. Met een eenvoudig led dimmertje in serie.
Mij is echter verteld dat een RGB led van kleur verandert, afhankelijk van de spanning die er op gezet wordt.
Spelen met de dimmer zal m.i. dan dus alleen resulteren in een soort disco....; feitelijk hetzelfde wat er gebeurt als je de displaykleur wijzigt in het menu van de radio zelf..

Enfin, wordt vervolgd dus....

Nogmaals bedankt!

Grtz

Rob

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 21 nov, 2024 11:17

Je kunt met een lichtsensortje een schakeling maken naar die oranje draad, dat is wat U-Poll destijds had verzonnen volgens mij.

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » vr 22 nov, 2024 1:39

Hoi Reirer,

Zoiets dacht ik al.
But then again; het is eigenlijk maar een klein probleempje in de wereld van liefhebbers van techniek in het algemeen, en auto's (Saabs) in het bijzonder.
Ik vind het leuk om hiervan te leren, en stel de reacties heel erg op prijs; ik ga ermee aan de slag.

Fijn weekend allemaal!

Grtz

Rob

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » zo 12 jan, 2025 16:11

Ik zag dit topic nu pas ... oeps! Want ik denk dat mijn geklooi van 12 jaar geleden misschien kan helpen.

Zie dit topic: DENSO Navigatie vervangen door iets anders/nieuws en dan specifiek het probleem van dag/nachtscherm - dat nou eenmaal niet lekker werkt als je altijd de buitenverlichting aan hebt (zoals zo ongeveer iedere Saab): Dag/nachtkleuren dingetje. Mijn oplossing (met Conrad kit) zie je vanaf hier: Oplossing dag/nachtkleuren FB30BT.

Excuus voor al die 'PhotoBucket' plaatjes, want dat gebruikte ik toen. Daarna werden ze evil en wilden ze heel veel geld zien om foto's te hosten... toen heb ik gewoon mijn eigen domein opgezet. Op alle foto's staat dus helaas een joekel van een PhotoB(F)uckit stempel - maar de details zijn net aan te zien. Zo niet, laat maar weten, dan herplaats ik de foto's.

Plaats reactie