1 op 6 en benzinelucht.

1993-2002
Plaats reactie
Braakhuis 9-5
Geregistreerd lid

1 op 6 en benzinelucht.

Bericht door Braakhuis 9-5 » zo 04 nov, 2018 11:14

Goedemorgen Forumleden,

Mijn 9-3 2.0i uit 1998 stinkt naar benzine als je bijv. voor een stoplicht staat. Dit deed hij al heel lang maar sinds kort gaat hij 1 op 6 lopen ( en dan heb je nog geluk.. meestal 1 op 4 of 5). Waar zou dit aan kunnen liggen? Leidingen zien er allemaal droog uit in de motorruimte en onder de auto. auto heeft ook net 2 of 3 weken APK dat ook wel naar boven moeten zijn gekomen dan. Wie weet raad?

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: 1 op 6 en benzinelucht.

Bericht door Robbert » zo 04 nov, 2018 11:23

Bij mij lekte een tijd geleden de benzineretourleiding bij de achteras. Ik zou daar eens kijken.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 04 nov, 2018 12:11

Benzinegeur: scheur in leiding van gasklephuis naar evap-klepje (aan schokbrekertoren passagierskant) of van daar naar evap-cannister in de wielkast. Voor dat laatste moet je de bekleding van de wielkast loshalen.

Verbruik: luchtmassameter? Lambdasonde?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 04 nov, 2018 12:36

check ook ff je FPR.

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Marc_B204 » ma 05 nov, 2018 11:20

FPR staat voor fuel pressure regulator en daar zat ik ook aan te denken.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 05 nov, 2018 14:04

Kun je testen - als membraan lek is komt er benzine uit het tuutje in de vacuumslang terecht. Dan zou de auto ook slecht moeten starten trouwens.

foh
Geregistreerd lid

Bericht door foh » do 08 nov, 2018 21:17

Is het opgelost beer ??

thijssen
Geregistreerd lid

Bericht door thijssen » wo 08 apr, 2020 20:27

Hallo,

Ik heb dit probleem met de benzinelucht sinds kort en alleen als de airco werkt en bij stilstaan. Verdwijnt direct bij rijden.
Zag al snel een scheur in leiding van gasklephuis naar Leiding van Eva-klepje, een kort stukje rubber leiding in een bocht van 90 graden. Dit provisorisch even gedicht en nieuwe besteld. Ondanks dat er een scheur in zat was dit niet het probleem. Dus aan de passagiersaantallen de bekleding aan de wielkast aan passagierskant eruit gehaald. Op het koolfilter zitten twee korte 40 mm rubber slangen om de leidingen aan het filter te monteren. Ook hier was er 1 over de hele lengte gescheurd. Die kan ik los niet vinden. Kun je die ook vervangen door een “gewone slang in de juiste diameter en die op maat snijden? Of is dit te snel gedacht? Volgens mij gaat er alleen benzinedamp doorheen.Afbeelding

Gr Patrick

thijssen
Geregistreerd lid

Bericht door thijssen » wo 08 apr, 2020 20:28

Hallo,

Ik heb dit probleem met de benzinelucht sinds kort en alleen als de airco werkt en bij stilstaan. Verdwijnt direct bij rijden.
Zag al snel een scheur in leiding van gasklephuis naar Leiding van Eva-klepje, een kort stukje rubber leiding in een bocht van 90 graden. Dit provisorisch even gedicht en nieuwe besteld. Ondanks dat er een scheur in zat was dit niet het probleem. Dus aan de passagierskant de bekleding van de wielkast eruit gehaald. Op het koolfilter zitten twee korte 40 mm rubber slangen om de leidingen aan het filter te monteren. Ook hier was er 1 over de hele lengte gescheurd. Die kan ik los niet vinden. Kun je die ook vervangen door een “gewone slang in de juiste diameter en die op maat snijden? Of is dit te snel gedacht? Volgens mij gaat er alleen benzinedamp doorheen.Afbeelding

Gr Patrick

Michael01
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Michael01 » za 16 dec, 2023 8:16

Ik rook ook een benzinelucht in de 9 3 OG. Bleken gescheurde slangen te zijn. Zijn vervangen en probleem is opgelost.

Afbeelding

bert777
Geregistreerd lid

Bericht door bert777 » zo 21 jul, 2024 9:40

Braakhuis 9-5 schreef:
zo 04 nov, 2018 11:14
Goedemorgen Forumleden,

Mijn 9-3 2.0i uit 1998 stinkt naar benzine als je bijv. voor een stoplicht staat. Dit deed hij al heel lang maar sinds kort gaat hij 1 op 6 lopen ( en dan heb je nog geluk.. meestal 1 op 4 of 5). Waar zou dit aan kunnen liggen? Leidingen zien er allemaal droog uit in de motorruimte en onder de auto. auto heeft ook net 2 of 3 weken APK dat ook wel naar boven moeten zijn gekomen dan. Wie weet raad?

Wel een oud topic.
Heb je het probleem destijds kunnen achterhalen?

Mijn 9-3 bij stilstand. (Stoplicht etc…)
Wel goed starten en normaal verbruik.
Zou er verschil kunnen zijn met airco aan en uit? (Nog niet geprobeerd)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 21 jul, 2024 11:41

Nee, geen AC-gerelateerd issue.

Heb je alle genoemde punten in dit topic al nagelopen?

Braakhuis 9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Braakhuis 9-5 » di 30 jul, 2024 0:01

Destijds was het bij de leidingen bij het koolstof filter. Deze waren uitgedroogd

Plaats reactie