Ik was weer eens aan het struinen op internet en kwam een mooie Saab tegen. Dit keer een Saab 900NG die onderhanden was genomen door Trollspeed.
Deze Zweedse tuner pakt het allemaal wel erg serieus aan!
Hier de link: https://www.saabcentral.com/threads/199 ... nd.623129/
Ik werd getriggerd door een video over de bouw van de Pikes Peak auto waarmee Per Eklund in 2000 meedeed. Deze video is hier wel bekend schat ik zo. https://youtu.be/22kPfqRmShI?si=Lm1PFnoYHCkitLBF Heerlijk om te zien. Dit zijn wel mijn favoriete soort video’s. Geweldig vakmanschap. Het is dan wel niet een ‘echte’ Saab maar een silhouet van een 9-3 coupe en voorzien van een T5 motor getuned door Trollspeed en 4x4. Maar ongelooflijk wat rijdt dat als een malle. En dat geluid!! Hoezo kan een 4cilinder turbo niet mooi klinken… Het doet me echt denken aan de beruchte/befaamde groep B klasse.
Maar ik kwam dus deze door Trollspeed onderhande genomen 900ng tegen. Het lijkt in eerste instantie niet zo door de volle bumpers van een 9-3 Viggen, maar de T van het chassisnummer maakt duidelijk dat de auto toch van 1996 is.
Maar wat een specs! Hier zal ik wel eens in willen sturen.
Dat Saab met een T5 motor mee heeft gedaan aan de Pikes Peak vind ik wel een erg gaaf verhaal en stiekum ben ik wel trots om ook een T5 te bezitten.
Ander leuk feitje, de LPT B234 in 95 en 96 was geselecteerd voor de Ward’s best engine.
Veel van jullie zullen dit al wel weten…het is oud nieuws, maar ik vind het wel leuk om het alsnog weer even onder de aandacht te brengen.
Dikke Saab jonguh!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Dikke Saab jonguh!
Ja, dat is in huidig geld nog geen €15k. Dan heb je wel iets unieks!sterkstromer schreef: ↑vr 17 mei, 2024 13:47$16k klinkt als een redelijke prijs...?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Stiekem vind ik het wel jammer van de ‘Viggen’ bumper. Een Talladega spoiler was net zo mooi geweest. Maar Ik vermoed dat het te maken heeft met de grootte van de IC!
Wolf is schaapskleren. Waar dan wel met een beul van een motor!!
Wolf is schaapskleren. Waar dan wel met een beul van een motor!!
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

en tevens een van de duurste 4 cilinder motoren om te bouwen destijds. Kwaliteit heeft zijn prijsLuthart schreef: ↑vr 17 mei, 2024 9:58Ander leuk feitje, de LPT B234 in 95 en 96 was geselecteerd voor de Ward’s best engine.
Help me even... was dat goede B234 blok niet de basis voor het B235blok? Die doorontwikkeld moest worden omdat emissie en verbruik omlaag moesten? En hoe was het nog maar weer? Was het niet zo dat de latere/laatste 4 cilinder motoren (B207, A20NHT) af fabriek lagere vermogens hadden?
-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Klopt. Overigens die milieu eisen vandaag de dag doen veel moderne motoren de das om.
Mijn B204L doet ongeveer 8,5 liter op 100km gemiddeld woon werk verkeer. Wil ik wat vlotter dan gaat het gauw richting de 10 liter op 100.
Op dit gebied zal de B2x5 het beter doen. Maar daar geef ik niet zo om.
Mijn B204L doet ongeveer 8,5 liter op 100km gemiddeld woon werk verkeer. Wil ik wat vlotter dan gaat het gauw richting de 10 liter op 100.
Op dit gebied zal de B2x5 het beter doen. Maar daar geef ik niet zo om.