Krukaslager

1993-2002
Plaats reactie
michelvenus
Geregistreerd lid

Krukaslager

Bericht door michelvenus » zo 19 mei, 2024 21:48

Heb bij m'n 900ng turbo de krukaslagers los gehaald, omdat ik de carter ook wou schoonmaken. Er kwam blauwe rook uit de uitlaat,de laatste keer dat ik er mee gereden had. De turbo heeft heel iets speling maar niet axiaal. Dus ik vermoed dat de lager van de krukas de boosdoener was.
Wat is het beste,alle lagers vervangen of alleen de versleten lager? Lager nummer 3 is versleten,de andere zien er nog goed uit. De krukas heeft verder ook geen beschadigingen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Krukaslager

Bericht door 9000-95 » zo 19 mei, 2024 22:41

Alle schaaltjes op de foto zijn vergaand versleten, dus zeker vervangen. Aan de krassen in de lagers kan je al afleiden dat er vreemd materiaal doorheen is gegaan. Drijfstang lagers ook gelijk doen. En de axiaaltjes. En check de oliepomp op slijtage.

Maar dat kan nooit de rook verklaren. Dus daar mag je eerst naar op zoek. Carter ventilatie, turbo of klepseals meestal.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 19 mei, 2024 23:25

Zuigerveren kan eventueel ook tot olieverbranding leiden toch?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 19 mei, 2024 23:48

Heb je de turbo al bekeken aan turbine zijde of alleen aan het compressorwiel gevoeld.

Die lagers zijn sowieso aan vervanging toe, maar het is de vraag of je er dan bent. Zou niet het eerste blok zijn waarvan het middelste lager snel weer is ingelopen of zelfs helemaal niet rond wil draaien na vervanging.

Kortom bezint eer ge begint.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » ma 20 mei, 2024 0:32

Voor een motor met paar ton op zijn kiezen normale slijtage lijkt me, heb ze wel erger gezien. Krukas meten en als het nog binnen tolerantie is polijsten en nieuwe lagers erin.
Olie verbruik door die lagers kan denk ik niet daar zou je verder onderzoek naar moeten doen. Klep geleiders enzo checken

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 20 mei, 2024 6:57

zeef wel schoon? Het lijkt wel of er toch wat meer aan de hand is: sowieso ff goed checken -al genoemd- en
2 ton vind ik snel voor dit soort schade. Die oliepomp kan niet veel marge hebben. Was de compressie goed?
Eigenlijk net als bij ' aderverkalking ' op de kwetsbaarste plekken is de smering het slechtst maar het kan dus
overal iets doen. Als je er toch bent kun je anders meteen een oliedrukmeter plaatsen?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 20 mei, 2024 10:40

Sapphire schreef:
zo 19 mei, 2024 23:48
Heb je de turbo al bekeken aan turbine zijde of alleen aan het compressorwiel gevoeld.

Die lagers zijn sowieso aan vervanging toe, maar het is de vraag of je er dan bent. Zou niet het eerste blok zijn waarvan het middelste lager snel weer is ingelopen of zelfs helemaal niet rond wil draaien na vervanging.

Kun je uitleggen wat er is met die middelste lager?

De oliekanalen komen uit op die middelste krukas lager. Maar als er iets is met het middelste dan hebben de overige lagers toch ook een probleem?

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » ma 20 mei, 2024 11:03

Sapphire schreef:
zo 19 mei, 2024 23:48

Ik heb de turbo gedemonteerd en de as ook op axiale speling gecontroleerd.
Ik heb al een meetsetje gekocht voor de krukas.

Zo heeft de as geen speling.
Afbeelding

En zo heeft de as iets speling.
Afbeelding

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » ma 20 mei, 2024 11:40

ReinO schreef:
ma 20 mei, 2024 6:57
zeef wel schoon? Het lijkt wel of er toch wat meer aan de hand is: sowieso ff goed checken -al genoemd- en
2 ton vind ik snel voor dit soort schade. Die oliepomp kan niet veel marge hebben. Was de compressie goed?
Eigenlijk net als bij ' aderverkalking ' op de kwetsbaarste plekken is de smering het slechtst maar het kan dus
overal iets doen. Als je er toch bent kun je anders meteen een oliedrukmeter plaatsen?
De zeef was aardig schoon, maar de carter is er ook met 200.000km eraf geweest in 2006. De auto had op de laatste rekening in 2018,272.000km gelopen. Daar is ook niet veel meer bijgekomen,hij staat nu sinds 2020 stil in m'n garage. Ik weet niet wat jij ervan vindt maar ik vond hem aardig schoon,lagen ook al stukjes van de lagerschaal in de carter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De compressie heb ik nooit gemeten, dus dat weet ik zo niet.
Kan ik,als ik de motor weer ga starten en er nieuwe olie inzit, iets van een toevoeging bij de olie doen om de 'aders' schoon te krijgen? Bij J&D bijvoorbeeld hebben ze een Forté Motor Flush pakket, niet echt goedkoop maar als het helpt?
Ik wou later nog wel een oliedruk meter en olie temperatuur meter inbouwen, maar nu eigenlijk nog niet.

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » ma 20 mei, 2024 12:02

Iedereen bedankt voor de reacties. Heb nog wel wat aanvullende informatie over het verleden van de auto.
In 1998 bij de 50.000km beurt heeft er iemand 15w40 in de motor laten lopen. Schijnt naar wat ik onlangs hoorde ook nog een Saab garage in Mönchengladbach geweest te zijn. Waarom daar deze olie erin is gegaan is onduidelijk. Als ik het goed begrijp heeft de auto bij 97.000km de 110.000km beurt gekregen in het jaar 2000,of de auto 46.000km met dezelfde te dikke olie heeft gereden is mij niet helemaal duidelijk.
Op die rekening van 2000 staat,is trouwens ook een Saab garage in Düsseldorf, dat de olie verdikt was en dat komende schades niet uit te sluiten zijn.
In 2006 bij 200.000km is de motor eruit gehaald en hebben ze alles gecontroleerd, nieuwe ketting en kettingwielen met geleider en spanner vervangen. Maar blijkbaar waren de krukaslagers nog in orde.
Voor diegene die de Duitse taal machtig zijn doe ik de rekeningen er nog even bij.
Oja, weet niet waarom ik altijd gedacht heb dat de auto van 1994 was, maar hij is van eind maart 1995. Denk niet dat het veel uitmaakt, maar zal het even aanpassen.
Afbeelding

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 20 mei, 2024 13:00

michelvenus schreef:
ma 20 mei, 2024 11:03
Ik heb de turbo gedemonteerd en de as ook op axiale speling gecontroleerd.
Ik heb al een meetsetje gekocht voor de krukas.

Zo heeft de as geen speling.
Afbeelding

En zo heeft de as iets speling.
Afbeelding
Axiaal mag er geen speling zijn, dus dat is goed.

Radiaal mag wel iets speling voelbaar zijn, zolang het compressor en turbinewiel het huis maar niet raakt. De speling wordt opgeheven door de oliedruk, het is immers een glijlager

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » ma 20 mei, 2024 13:14

Dankje. Ik ga in ieder geval eerst de krukas opmeten en dan de lagers vervangen. Ga ook de oliepomp en drukregelaar checken. Als dat klaar is dan loop ik de carterventilatie nog even na, sowieso een nieuwe terugslagklep met nieuwe slangetjes.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 20 mei, 2024 20:53

dit is geen geruststellende info en iets van minder smering raakt ook de turbo: tja die speling kan minimaal aanvoelen maar
dat is subjectief en waarschijnlijk toch te versleten al. Been there, had that.
Die pan is ook wel erg goor -vind ik- en stukjes die er in liggen zonder dat er een lager uit ligt ? die duitse bonnen lees ik morgen ff.
Neem je tijd voor een goede diagnose maar volgens mij doe je dat al :)
Je kunt ook nog met een camera even de wanden bekijken: scheelt een hoop tijd -en geld-

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 20 mei, 2024 20:59

geen klepgeleiders vervangen of gemeten ook geen kleppen gereinigd maar
wel een motorreiniging. Tja: das nie veul .
En waarom kettingen en tandwielen vervangen: wat was de oorzaak van die versleten onderdelen?
Aparte aanpak maar hij heeft er nog jaren op gereden dus ja. Ik hoop dat je inspanningen en geld de
moeite waard zijn straks.

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » ma 20 mei, 2024 21:23

Misschien hebben ze het gewoon vervangen omdat de motor toch open was.
We zullen het wel zien. Ik weet in ieder geval dat de lagers vervangen moeten worden.
De turbo laat ik nog maar even, kan eventueel nog een gebruikte krijgen maar dat kan altijd nog.
Bedankt voor je reactie.

Plaats reactie