Wat is het beste,alle lagers vervangen of alleen de versleten lager? Lager nummer 3 is versleten,de andere zien er nog goed uit. De krukas heeft verder ook geen beschadigingen.

Kun je uitleggen wat er is met die middelste lager?Sapphire schreef: ↑zo 19 mei, 2024 23:48Heb je de turbo al bekeken aan turbine zijde of alleen aan het compressorwiel gevoeld.
Die lagers zijn sowieso aan vervanging toe, maar het is de vraag of je er dan bent. Zou niet het eerste blok zijn waarvan het middelste lager snel weer is ingelopen of zelfs helemaal niet rond wil draaien na vervanging.
Kortom bezint eer ge begint.
Ik heb de turbo gedemonteerd en de as ook op axiale speling gecontroleerd.Sapphire schreef: ↑zo 19 mei, 2024 23:48Heb je de turbo al bekeken aan turbine zijde of alleen aan het compressorwiel gevoeld.
Die lagers zijn sowieso aan vervanging toe, maar het is de vraag of je er dan bent. Zou niet het eerste blok zijn waarvan het middelste lager snel weer is ingelopen of zelfs helemaal niet rond wil draaien na vervanging.
Kortom bezint eer ge begint.

De zeef was aardig schoon, maar de carter is er ook met 200.000km eraf geweest in 2006. De auto had op de laatste rekening in 2018,272.000km gelopen. Daar is ook niet veel meer bijgekomen,hij staat nu sinds 2020 stil in m'n garage. Ik weet niet wat jij ervan vindt maar ik vond hem aardig schoon,lagen ook al stukjes van de lagerschaal in de carter.ReinO schreef: ↑ma 20 mei, 2024 6:57zeef wel schoon? Het lijkt wel of er toch wat meer aan de hand is: sowieso ff goed checken -al genoemd- en
2 ton vind ik snel voor dit soort schade. Die oliepomp kan niet veel marge hebben. Was de compressie goed?
Eigenlijk net als bij ' aderverkalking ' op de kwetsbaarste plekken is de smering het slechtst maar het kan dus
overal iets doen. Als je er toch bent kun je anders meteen een oliedrukmeter plaatsen?

Axiaal mag er geen speling zijn, dus dat is goed.michelvenus schreef: ↑ma 20 mei, 2024 11:03Ik heb de turbo gedemonteerd en de as ook op axiale speling gecontroleerd.
Ik heb al een meetsetje gekocht voor de krukas.
Zo heeft de as geen speling.
En zo heeft de as iets speling.
![]()