Brandstof pomp in ruste

1993-2002
Marcel-S
Geregistreerd lid

Re: Brandstof pomp in ruste

Bericht door Marcel-S » di 30 apr, 2024 22:07

Na een paar dagen de Saab niet gebruikt te hebben, wou ik hem starten, maar de motor sloeg niet aan. De startmoter draaide wel rond, en na de derde startpoging luisterde ik of het vertrouwde gezoem waar ik elke dag mee begroet wordt hoorbaar was, maar helaas er zoemde niets onder de achterbank, mijn brandstofpomp had (net als vele van zijn soortgenoten) na 23 jaar en 260,000 kilometers besloten te gaan hemelen.

Om echt zeker te zijn, toch maar even gecontroleerd of de zekering (32) en het relais goed werkte, maar er was de (volgens de WIS aangekondigde) 1 seconde spanning bij het op contact zetten (om het brandstofsysteem op druk te zetten) en er was ook spanning tijdens het starten.

Enigszins was ik eigenlijk ook wel blij dat de brandstofpomp er voor de deur de brui er aan gaf in plaats van ergens onderweg, iets met een geluk bij een ongeluk.

Maar toen kwam natuurlijk de vraag “knippen of niet knippen”. Als je, zoals ik, de afgelopen 4 jaar de nodige informatie van het Saabforum haalt (en ook deelt) ontkom je er niet aan dat het lijkt dat er twee kampen in Saab-land zijn betreffende het vervangen van een brandstofpomp van een 9-3 OG.
Volgens de officiële manier door de brandstoftank eronder uit te halen en daarna de pomp te vervangen of volgens de officieuze manier door het wegsnijden van een stuk plaatstaal bij de achterbank, zodat je van bovenuit de pomp kan vervangen. Het is een onderwerp waar de meningen sterk over verdeeld zijn, om het maar zachtjes uit te drukken. Tot welk kamp zou ik gaan behoren?

De uiteindelijke keuze om toch maar voor de officieuze manier te gaan is gebaseerd op de volgende overwegingen:
– omdat de Caab een hobby-auto is, wil ik in principe zoveel mogelijk zelf sleutelen, maar
– zelf repareren op een brug bij de Gustoclub was niet echt een optie, want hoe kreeg ik de auto naar Schiedam, het moest dus een reparatie voor de deur gaan worden, maar
– met mijn huis-tuin-en keuken-krik en assteunen krijg ik de auto niet ver genoeg omhoog om de tank er onder uit te halen, en
– op mijn rug liggend onder de auto zag ik mijzelf ook niet zo makkelijk even de tank eronder uit halen, wetende dat de diverse bevestigingspunten van de tankbanden, slangklemmen, etc. behoorlijk gecorrodeerd waren. Ik zag mijzelf al in een moeras van problemen ten onder gaan. Ik ben er wel in die 4 jaar achtergekomen dat het motto “If it ain’t broken, don’t fix it” een goed uitgangspunt blijft.

Dus was ik door deze beslissingsboom af te gaan toegetreden tot het illustere gezelschap van de “Knippers”!
Dus het Saabforum afgestruind en YouTube laten zoeken op ”Saab 93 OG Fuel Pump repair” om op zoek te gaan naar gedetailleerde informatie waar die pomp zich nou precies verborgen hield en hopelijk de nodige tips and trick te kunnen vinden.

Op het Saabforum kwam ik de bovenstaande oude topic uit 2011 tegen, en de link naar saabcentral.com werkte wonderwel nog en gaf de nodige informatie. In eerste instantie wel informatie waar ik niet echt vrolijk van werd, want man, man, man, er waren er een paar wel heel erg met de botte bijl tekeergegaan om de pomp te vinden, de plakken plaatstaal staken alle kanten uit, al bijna genoeg redenen om direct naar het andere kamp over te steken. Wat mij opviel uit de brei van informatie die ik doorgeworsteld heb, was dat er niemand de moeite had genomen om exact even op te meten waar je dat gat nu precies moest knippen en hoe groot dat nou moest zijn. Trouwens knippen zou het zeker niet worden, mijn plan was om met een dremel-look-a-like te gaan werken.
En ik had me ook voorgenomen om dan maar zelf een mooie tekening te gaan maken waar het gat exact moest komen (daarover straks meer).

De dag van de uitvoering (koningsdag) begon helaas met regen, zodat mijn plan om lekker ruim met de kap open te gaan werken in het honderd viel. Dus toch maar lekker knus opgevouwen achterin onder de softtop begonnen.
Ik had de avond van te voren zo goed en zo kwaad mogelijk wat gekopieerd uit de diverse YouTube filmpjes om een idee te hebben waar de pomp ten opzichte van het al bestaande luikje precies bevond, onder andere deze:

Afbeelding

Afbeelding

Met deze kennis en een beetje voelen waar de grote plastic moer van de pomp zich bevond de locatie zou goed als mogelijk bepaald.

Afbeelding

De binnenste cirkel is gebaseerd op de buitenomtrek van de plastic moer, de buitenste cirkel is met 10 mm extra omtrek (170 mm) om wat speling te hebben.

Zoals gezegd het ik het gat met een dremel-look-a-like en diamanten doorslijpschijfjes heel voorzichtig gemaakt om vooral geen kabelboom en brandstofleiding te raken. Ondanks dat het opgeplakte antidreun materiaal de slijpschijfjes behoorlijk vervuilden, heb ik maar 3 schijfjes nodig gehad om helemaal rond te komen. Dit was wel by far het spannendste gedeelte van de dag! Maar her resultaat was er in mijn ogen dan ook wel naar, het gat zat behoorlijk in het midden en was van de juiste grootte. En niets geraakt !

Afbeelding

Afbeelding

Het erg dunne plastic beschermkapje boven de pomp zo voorzichtig mogelijk losgepeuterd om het weer te hergebruiken, maar zonder scheurtjes lukte me dit niet.
Ondertussen was de regen gestopt, zodat de kap gelukkig open kon voor een ruimere werkplek.
Toen de belofte aan mijzelf ingelost door de diverse maten op te meten om later in een tekeningetje te kunnen zetten. Ik ben in mijn tekening uitgegaan van het midden van de brandstofpomp (zie rode pijltje) en het uiteinde van de opstaande vertikale rand van de achterbank. Ik ga er vanuit dat de bodemplaat en de tank van mijn cabrio uit 2001 (T7) in principe hetzelfde is als van een 3- en 5-deurs uitvoering en van andere jaren, wel denk ik dat de cabrio een extra verstevigingsbalkje voor de opstaande rand van de achterbank heeft, zie daarvoor ook de groene pijlen in de onderstaande foto. De experts kunnen zich nu melden aub.

Afbeelding

En hierbij de template voor iedereen die ook een poging wil wagen. De afmetingen zijn in mm en zoals hierboven aangegeven vanuit de opstaande rand van de achterbank (rode pijltjes). Ik heb zelf een gat van 170 mm gemaakt en dat is in principe voldoende, maar om wat meer ruimte te hebben kan je ook een gat van 180 mm hanteren.

Afbeelding

Daarna het metalen borgplaatje voor de brandstofaansluitingen loshalen en voorzichtig de twee brandstofaansluitingen loshalen. Bij mij zaten ze behoorlijk vast, voorzichtig de kop met een tangetje vastpakken en naar boven trekken terwijl je een beetje heen en weer draait en tegelijkertijd met je vinger het plastic borghaakje van de pomp wegduwen werkte bij mij het beste. Ga niet aan het einde van de fitting waar de leiding opgedrukt zit kracht zetten, want dan kan de fitting breken (die info kwam meer dan eens naar voren tijdens het doorspitten van de ervaringen van onze Amerikaanse Saab-vrienden op Saabcentral.com).

Afbeelding

Ik had niet een speciale tool om de plastic moer lost te maken, maar na eerst wat kruipolie in de schroefdraad te laten inwerken, kreeg ik de moer gewoon los door een schroevendraaier tegen een opstaande ribbels aan de binnenkant te zetten en die met een hamer los te tikken.

Het weghalen van de oude brandstofpomp uit de tank is een beetje een “trial and error” exercitie.
De nieuwe pomp kan mooi als voorbeeld dienen hoe een en ander eruitziet. De bovenste afdekplaat zit door middel van flexibele stalen pootjes aan het onderste gedeelte van de pomp vast. Het gedeelte dat recht tegenover het armpje van de float en de leiding die buiten de behuizing naar beneden loopt zit, moet als eerste uit de opening van de tank gehaald worden door de pomp daar een beetje omhoog te kantelen. Op de juiste plek voorzichtig een schroevendraaier zetten en die voorzichtig als hefboom te gebruiken deed uiteindelijk wonderen bij mij. Let er een beetje op dat tijdens het eruitpielen de markeringstrepen (zie ook de vorige foto) op het pompdeksel en de tank een beetje in lijn blijven. En dat je niet bijvoorbeeld de pomp 180 graden gaat draaien. Daarna de pomp er een beetje schuin uithalen met het armpje van de float naar beneden. Pas op voor de brandstof die zich nog in het huis van de pomp bevindt en die door het schuin houden van de pomp uit het reservoir op de tankopening kan lopen. Mijn tank zat ongeveer voor een derde vol, maar er kwam toch nog een behoorlijke hoeveelheid uit de pomp als je hem schuin houdt. En natuurlijk een emmer o.i.d. vlakbij hebben om de oude pomp meteen in te zetten. Ik was zo stoer/dom om geen (vloeistofdichte) handschoenen te gebruiken, en dus de hele dag en avond jeuk gehad van de benzine.

Afbeelding

Voorzichtig de binnenkant van de schroefdraad in de tank schoonmaken zonder eventuele rommel in de tank te laten vallen en een nieuwe O-ring plaatsen.

Daarna weer het gewiggel en gewaggel om de nieuwe pomp te plaatsen. Daarna weer de plastic moer met een schroevendraaier en hamer vastgezet. Let tijdens het vastzetten van de moer erop dat de merkeringstrepen op de pomp en de tank precies in lijn blijven, zodat de float zich vrij kan bewegen in de tank.

Afbeelding

Daarna de brandstofleidingen en het borgplaatje weer plaatsen. Een goeie tip die ik was tegengekomen is om de brandstofaansluitingen even met vaseline in te smeren, zodat ze zonder veel kracht makkelijk in de opening geklikt kunnen worden.

Afbeelding

Daarna heb ik de pomp elektrisch aangesloten

Afbeelding

En toen kwam het moment om te controleren of alles werkte en de motor weer zou gaan lopen. En die sloeg direct aan, dus dat was goed.

Maar toen maakte ik een (na later bleek) erg domme fout, die me een extra uur gekost heeft, want, terwijl ik met mijn rug naar het dashboard gezeten over mijn schouder kijkende, constateerde ik dat het brandstofmetertje in het dashboard op nul stond en niet ophoog kwam. Balen en de nieuwe pomp weer uit de tank gehaald, de float gecontroleerd maar niets kunnen vinden waarom die het niet zou doen. Daarna de weerstand gemeten van de niveau-indicator van zowel de nieuwe als de oude pomp, allebei 50 Ohm met de float helemaal naar beneden en 500 Ohm met de float helemaal naar boven. Daarna de nieuwe pomp weer geplaatst, de weerstand gemeten (nu 195 ohm met een 1/3 volle tank) en daarna (weer over mijn schouder) gekeken of de meter nu wel wat aangaf, maar nog steeds niets. Op dat punt had ik besloten om dit probleem maar even voor me uit te schuiven, want de floatindicator gaf toch gewoon een x-aantal ohm aan, dus misschien was het iets met resetten, slechte connector, etc. Me wel verwondert dat de niveaumeting nog met zo’n ouderwets en fragiel uitziende techniek gaat en dat dit gewoon werkt.

Afbeelding

Daarna de locatie van de achterbank opgeruimd om een eerste proefrit te maken, en toen ik in de bestuurdersstoel zat werd het mij duidelijk welke vlaag van verstandsverbijstering mij parten had gespeeld tijdens mijn constatering dat de brandstofmeter niet werkte. Ik had namelijk alle twee de keren niet naar het rechter metertje gekeken, maar naar het linker (temperatuur)metertje. Tja, die stond natuurlijk beiden keren gewoon op koud! Zowel me schamend en opgelucht voelende ben ik me rondje gaan rijden en toen kwam het (linker) metertje natuurlijk wel omhoog.

Daarna eerst Ducktape in het gat aangebracht.

Afbeelding

En op de losse plaat en daarna de plaat voorzichtig in het gat geplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit nog na te denken of ik de plaat beter en netter met een rubber H-profieltje kan bevestigen (net zoals een oude autoruit in een ruitsponning vastzit) maar dat komt later wel.
Aldus het verhaal van een tot de “knippers”toegetreden Saab-forummer.

Beiden kampen, kom er maar in met jullie mening(en).

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » wo 01 mei, 2024 11:01

Super netjes gedaan!! En mooi dat je die template er bij hebt gedaan. Daar kunnen nog veel anderen plezier van hebben.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 01 mei, 2024 12:49

Je behoort hiermee tot de subgroep van het officieuze kamp dat het heel netjes en met beleid doet. Ik heb wel eens anders gezien. :D Heel mooi gedaan!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 01 mei, 2024 16:46

Erg mooi en goed verslag.

Ziet er verder keurig uit!! Netjes uitmeten en het stukje plaat eruit slijpen ipv de botte bijl kan ik zeker waarderen!!

Is de pomp in een 900ng ook zo slecht benaderbaar?

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » wo 01 mei, 2024 18:20

Luthart schreef:
wo 01 mei, 2024 16:46
Is de pomp in een 900ng ook zo slecht benaderbaar?
Daar moet de tank ook verwijderd worden.
Maar troost je met de gedachte dat de brandstofpomp van jouw cayenne rode 900ng zo’n 2-2,5jaar geleden vervangen is, de tank is toen verwijderd.

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 01 mei, 2024 22:13

Rik H. schreef:
wo 01 mei, 2024 18:20
Daar moet de tank ook verwijderd worden.
Maar troost je met de gedachte dat de brandstofpomp van jouw cayenne rode 900ng zo’n 2-2,5jaar geleden vervangen is, de tank is toen verwijderd.

Afbeelding
Ja zag er een rekening van…. Fijn om te weten dat er niet gezaagd is!

Hoe ben je toen thuis gekomen? Autoambulance?

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » wo 01 mei, 2024 23:16

De zekering is langs de A50 bij Hattum door de wegenwacht vervangen, heb er daarna nog een maand of twee mee door kunnen rijden voordat de zekering er weer opnieuw, weer langs de A50 maar toen bij Hoenderloo, uitklapte. Daarna was ik het zat en is de pomp vervangen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 02 mei, 2024 6:37

Rik H. schreef:
wo 01 mei, 2024 23:16
De zekering is langs de A50 bij Hattum door de wegenwacht vervangen, heb er daarna nog een maand of twee mee door kunnen rijden voordat de zekering er weer opnieuw, weer langs de A50 maar toen bij Hoenderloo, uitklapte. Daarna was ik het zat en is de pomp vervangen.
Ah oke. Nou klopt dus wel wat hier wordt gezegd. Rond 2ton geeft hij de geest! Kan nu weer 2ton mee :D

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 08 mei, 2024 10:30

Gewoon een gat maken wat er op de eerste plaats al hoorde te zitten is het 10 minuten werk om de pomp te vervangen.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 08 mei, 2024 10:49

Dat heeft de TS ook gedaan……

Plaats reactie