Enige tijd geleden had ik me al voorgesteld op dit forum https://www.saabforum.nl/viewtopic.php ... 9#p1992419
Maar omdat veel van jullie een topic over zijn of haar eigen auto hebben, leek me dit ook leuk om te doen. Sommigen van jullie herkennen de auto wel van voor de periode dat ik hem in mijn bezit heb, maar toch…

Het is dus een 900NG 2.0 turbo coupé uit 1997. Deze heb ik nu 8 maanden naar volle tevredenheid. Cosmetisch voldoet de auto helemaal. De auto is Talladega uitgevoerd inclusief de front spoiler. Er ontbreekt alleen een mooi subtiel uitlaatsierstuk. Daarnaast heb ik ook nog de ALU 8 viking velgen liggen die ik eigenlijk mooier vind.

Inmiddels heb ik ook de ‘Turbo’ badge in de grille

Ik probeer de auto echter zo origineel mogelijk te houden! Alles klopt tot nu toe 1:1 met het geboortebewijs van de auto.
Ik ga de auto dus vooral technisch perfectioneren en heb al enkele zaken aangepakt. Zo is de wielophanging aan de voorzijde nu 95%. Alleen de stabilisatorstang rubbers moeten nog. Deze vervang ik ook voor PU rubbers.

De bekende bus in het differentieel - linker zijde - is vervangen alsmede het steunlager. De keerring van de schakelstang heb ik ook vervangen en alles is grondig schoongemaakt. De versnellingsbak was helemaal smerig (zwart en vettig).

De motorsteun aan distributiezijde is ook vervangen

Ik heb nog geen ‘black sludge’ controle gedaan omdat het carter wat lastig te demonteren is en omdat de motor er toch uit gaat als ik de koppakking ga vervangen samen met de distributiekettingen. Dan hoef ik alles maar een keer te demonteren.
De koppakking zweet op de beruchte hoek van de cilinderkop. Het is nog niet zorgelijk maar na 27 jaar en 218k niet heel raar dat deze eraan zit te komen. En dan pak ik de distributieketting mooi preventief mee. Omdat de motor zo dicht tegen de chassisbalk aanzit, kun je niet bij de balansassen. Door het uitbouwen van de motor is alles mooi toegankelijk.
De auto had een irritante trilling toen ik hem kocht, op hogere snelheden viel er niet mee te rijden. Mijn vermoeden dat het aan de banden lag klopte. De All Season banden van Minerva waren niet mooi rond. Bij een autobandenservice met een Hunter balanceer machine hebben ze dit tot een acceptabel niveau weten te brengen, zodat ik nu bijna geen trillingen meer heb. Wel worden deze op termijn vervangen voor A-merk banden.
Recent heb ik de aircocondensor vervangen om straks weer een werkende airco te hebben.

Wat dan nog open staat zijn de remleidingen en remslangen. Vooral de remleidingen naar achteren zijn slecht. En omdat de APK eraan komt ga ik de leidingen vervangen voor CuNiFer ipv staal. Dan hoef ik de remleidingen nooit meer te vervangen. Dit zelfde geldt voor de remslangen. Deze vervang ik voor staal omvlochten. Hoef ik in principe ook nooit meer te vervangen. Dan kan ik gelijk ook het hele systeem voorzien van nieuwe remolie. Ook geen overbodigheid. En omdat ik dan toch bezig ben dan kunnen de achterste remklauwen ook ontroest worden. Het oog wil ook wat.
Verder zijn er altijd wel dingetjes te bedenken welke wat aandacht kunnen gebruiken maar dat is niet erg. Het blijft een langdurig project.
Wat mij verder nog verbaasd is het sensonic systeem. Dit functioneert nog perfect. Als je eraan gewend bent rijd het fantastisch. Alleen manoeuvres zoals fileparkeren is wel lastig.
Echter is dit systeem commercieel gezien geen groot succes geweest, dus onderdelen zijn schaars. En er zijn best nog wat zaken anders in vergelijking met een auto met een gewoon koppelingspedaal…
Op de elektronica na is het systeem niet heel complex, maar vraag me wel af wie eventueel dit systeem zou kunnen servicen bij problemen. De koppelingsplaat, drukgroep en het druklager zijn nog origineel heb ik het idee dus die zijn ook nog een keer aan de beurt. Wellicht vervang ik deze tegelijkertijd met de koppakking en distributieketting.
Als laatste puntje is de roest aan het chassis. Ook bij mijn exemplaar waren er wat plekjes. Op de bodem en in de wielkasten kwam ik nog wat tegen.
De bekende veerschotels waren wel roestvrij.

De bevestigingspunten van de achterste schokdempers hadden wel lichte roest.

Gelukkig was ik op tijd! Het zou zonde zijn geweest als er gelast moest worden. Meestal wordt het er dan niet mooier op.