geen vermogen, defecte turbo?

1993-2002
Plaats reactie
Kemp99
Geregistreerd lid

geen vermogen, defecte turbo?

Bericht door Kemp99 » ma 14 aug, 2023 22:12

Beste Forumers,

Ik heb sinds een een jaar een mijn vorige 9 3 b205e (330k) ingeruild voor een Saab 9 3 b205L (220k). Beste vooruitgang mag ik zeggen, van een sobere uitvoering naar een SE. Ook de 30 pk extra vrolijkt mij toch telkens weer op.
Maar helaas heb ik nu totaal geen vermogen meer. Dit begon eerst met soms niet reageren op het gaspedaal, waarbij de turbodrukmeter niet uit het witte kwam. maar de volgende poging werkte alles mee. De auto zoemde af en toe, wat mee fluctueerde met het toerental. Aangezien er al een nieuwe turbo was gemonteerd voor de aankoop, verwachtte ik niet dat die als eerste zou gaan. Op de dag na dat de turbo er helemaal mee stopte kreeg ik de een flinke blauwe pluim bij het starten. Dus vandaar dat een defecte turbo als eerste is waar ik nu aan denk.

ohja en ik kreeg ondertussen nog de code p1105, (manifold absolute pressure sensor (MAP)).wat volgens mij duidt op een lagere druk dan de computer verwacht, toch?
heb al goed gezocht naar evt. lekkages van de grote leidingen en heb er zelfs even druk opgezet met een compressor (kniestuk eraf en pijp naar klephuis los en druk eropgezet) maar ik hoorde niks sissen of iets dergelijks. Het circuit van de vaccumleidingen heb ik nagelopen, die zijn niet de beste, maar nog wel functioneel.

Nu hoop ik dat jullie nog een aantal tips hebben waar ik op moet letten voordat ik er direct een nieuwe turbo op laat zetten.
Ik ga sowieso de carterpan eronderuit halen om te kijken of daar blacksludge is ontwikkeld. Maar als andere suggesties en of meepakkansen zijn hoor ik het graag!

groet, Kemp99

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: geen vermogen, defecte turbo?

Bericht door busy » ma 14 aug, 2023 23:43

Check 1
Loop eerst je vacuumslangen na. Check of de intercooler slangen goed vast zitten of niet lek zijn. P1105 kan hier op duiden
Check 2
Als je turbo kapot is dan heb je steeds blauwe rook uit je uitlaat. Je kunt dat voelen bij de kant van de cobra of er speling op de schoepen zit Ook zouden je intercooler slangen veel olie moeten bevatten

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 15 aug, 2023 6:39

en die van de apc klep dus ook. Haal ze er allemaal af want op de uiteindjes zie je anders niet -soms-

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 15 aug, 2023 9:20

heey
je inlaat cobra eraf halen en voelen of de turbo nog wel rond draait, of zelfs veel te gemakkelijk
omdat er al eerder een andere turbo opgezet is kan het goed zijn dat de aanvoer en afvoer olieleiding verstopt zit met idd BS
als die leidingen niet zijn gecontroleerd of vervangen kan dat het vroegtijdig overlijden van de turbo daar een oorzaak van zijn
dat zou mijn eerste actie zijn

mvg werner

Kemp99
Geregistreerd lid

Bericht door Kemp99 » di 22 aug, 2023 15:01

Ha forummers, turbo is inderdaad naar de getver. Hele as ligt los.

De carterpan eronderuit laten halen. Bleek behoorlijk smerig te zijn. Wel gek dat de oliedruk sensor dan niks aangeeft...

Ik hou jullie op de hoogte!AfbeeldingAfbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 22 aug, 2023 16:19

Kemp99 schreef:
di 22 aug, 2023 15:01
De carterpan eronderuit laten halen. Bleek behoorlijk smerig te zijn. Wel gek dat de oliedruk sensor dan niks aangeeft..
Vergeet die sensor, daar heb je niks aan. Die gaat bij 0,35-0,5 bar ergens branden, dan is vaak je blok al kaduuk.

Nu je toch de pan er af hebt, controleer de katalysator. Schudden en kijken of hij stil is. Als die klinkt als een bak met kiezelstenen dan weet je dat je gevolgschade van de vorige turbo te pakken hebt (kat vol met olie vindt ie niet lekker).

En nu de pan er af is, direct je lagers (laten) inspecteren (hoofdlagers krukas en drijfstanglagers). Een turbo die na 30k alweer overlijdt duidt mijns inziens - zonder extreme tuning - op gebrek aan oliedruk (wat het lampje dus niet aan het licht brengt) en/of gevolgschade van de vorige kapotte turbo die niet voldoende is opgelost.

De pan aanschouwende kan het goed dat de (vorige) turbo er gewoon opgeklapt is zonder de pan te lichten (dus met behoud van deze smurrie), dan is het net iets logischer dat 'ie het maar zo kort volhoudt. Zelfs een imitatie zou toch wel een ton of meer mee moeten gaan in normale omstandigheden. Hoe dan ook: vertrouwen is goed, controle is beter. En zoals werli aangeeft tevens de leidingen spoelen. En de carterventilatie controleren.

Kemp99
Geregistreerd lid

Bericht door Kemp99 » di 17 okt, 2023 16:06

Even een update,

Heb de turbo laten vervangen door J&B auto's te Bussum. Erg fijne gasten, complete facturatie.

Nu om de gevolgen van BS voor te zijn/ op tijd te zien wil ik graag een olie druk meter van VDO installeren. ik dacht aan een combinatie sensor te instaleren op de originele plek, achter de startmotor? past dat? of moet ik dan een knie stuk er tussen monteren.
https://saabworld.net/showthread.php?t=26854

welke sensor moet ik hebben https://vdo-webshop.nl/nl/32-druksensor ... oroliedruk
- bereik 0 tot 5 bar is voldoende denk ik? bij 3,4 bar gaat er een reductie klep open zag ik op WIS (link onderin)
- signaal vanaf 0,5 bar? of kan dat hoger, hoeveel oliedruk maakt de motor stationair?
- welk boutmaat moet ik hebben

info van WIS: https://saabwisonline.com/docs/9600/2000/doc16420.htm

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 17 okt, 2023 16:45

Als je nu het carter en aanzuigfilter goed schoon hebt laten maken en op tijd de olie wisselt hoef je je over BS niet meer druk te maken (neem aan dat Mod6 geïnstalleerd is?), dus heeft een andere sensor plaatsen weinig toegevoegde waarde.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 17 okt, 2023 21:19

NeufegliseThierry schreef:
di 17 okt, 2023 16:45
Als je nu het carter en aanzuigfilter goed schoon hebt laten maken en op tijd de olie wisselt hoef je je over BS niet meer druk te maken (neem aan dat Mod6 geïnstalleerd is?), dus heeft een andere sensor plaatsen weinig toegevoegde waarde.
Sorry maar dit is echt een waardeloos advies. Sowieso is een oliedruksensor (ipv schakelaar) altijd van toegevoegde waarde, dan kun je zien wat er gebeurt (normaliter heb je geen idee, tot het lampje aan gaat). Alleen het carter en aanzuigzeef schoonmaken betekent zeker niet dat je je over BS niet meer druk hoeft te maken. Sterker nog: ik heb echt al talloze auto's gezien waarbij het gewoon weer terug kwam en/of de boel weer/alsnog kapot liep. Omdat de hele motor vol zat, en niet alleen het carter. Zoals werli al zegt wordt ook de turbo olie leiding nog wel eens overgeslagen waardoor een nieuwe turbo het ook niet lang volhoudt. Ik zou beginnen met een motor flush na 1000 km rijden en daarna je olie interval heel kort houden (1500 km ofzo), na 3 of 4 wissels vervolgens nogmaals de pan lichten, dikke kans dat ie weer vol zit. Opnieuw alles schoonmaken en weer opbouwen naar 10k interval.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 17 okt, 2023 22:10

Tsja, jij bent de expert dus weet alles (beter). Ik zie niet wat jij dagelijks ziet. Mijn ervaringen wijken dus duidelijk af van wat jij waarneemt.

Ik heb nog nooit een SAAB met BS gehad (wel steevast carter gelicht bij aankoop) en weet alleen maar dat ik er ook geen last van heb mits jaarlijks een oliewissel wordt uitgevoerd (mijn broer is daar streng in, ook al heeft de auto nauwelijks gedraaid, toch verversen).

Mijn referentiekader is dus anders.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 17 okt, 2023 22:16

NeufegliseThierry schreef:
di 17 okt, 2023 22:10
Tsja, jij bent de expert dus weet alles (beter).
Daar gaat het (mij) helemaal niet om. Totaal niet zelfs. En ik weet zéker niet alles, niet eens het meeste. Echter zou zonde zijn als op basis van jouw stellige advies zijn nieuwe turbo (weer) kapotloopt, nadat de vorige al een kort leven beschoren was. Mooi dat je nog nooit een BS auto hebt gehad, tot nu toe dan goede aankopen gedaan en/of mazzel gehad. Echter als je wel BS hebt (en dan niet een klein beetje) is het echt zaak om het serieus aan te pakken wil je er vanaf raken. Dat zou ik jou precies zo hebben aangeraden als je wel een auto met BS had gekocht. En wellicht ten overvloede: als je bij controle géén BS aantreft geldt wat jij zegt wel. Dan hoef je je geen zorgen te maken als je mod 6 hebt en elke 10k schone olie doet. Genoemde maatregelen zijn voornamelijk om de nog aanwezige BS resten weg te krijgen en het blok intern schoon te krijgen.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 18 okt, 2023 16:19

Hej Lennard, voor alle duidelijkheid: mijn opmerking was niet sarcastisch bedoeld, wel ietwat lollig ;-) Jij ziet veel meer SAABS voorbij komen dan ik en weet het dus wat dat betreft echt wel beter. Ik bedoelde enkel dat mijn advies vanuit een zeker referentiekader komt.

Kemp99
Geregistreerd lid

Bericht door Kemp99 » do 19 okt, 2023 10:08

Dank voor de info over BS, alhoewel er in dit forum genoeg over is gezegd blijven de meningen wisselend. Is hier niet onderhand een eigen forum voor?

Kwam deze tegen:
viewtopic.php?f=7&t=158606
viewtopic.php?t=93395

deze is ook intressant (alhoewel de links niet meer werken:
gfgf schreef:
wo 23 feb, 2011 11:46
Ik heb er helemaal geen verstand van, maar ik vond nog een mooi verhaal over de mogelijke oorzaken met een handleiding om de carterpan te controleren. Het zal vast al 20489928 keer op het forum genoemd zijn, daar niet van. Komt neer op teveel druk in het carter als de motor niet volledig op temperatuur is waardoor de carterventilatie het niet aankan. Gevolg: vervuiling en degradatie van de olie, die daardoor weer agressiever wordt voor rubber slangen. Die verliezen op hun beurt weer deeltjes die in de olie worden gebakken etc. Geinig verhaal om te lezen.
http://www.serioussaab.co.uk/articles_pages/sludge.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... _sump.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijzondere conclusie in dit verhaal is ook dat de oliezeef te fijnmazig is, volgens een of andere mister Shultz kan die beter wat grover zijn. Een grovere zeef zou de sludgedeeltjes juist doorlaten zodat ze in de oliepomp worden vermorzeld en keurig in het filter blijven hangen, kennelijk onder het motto: liever olie met stukjes dan helemaal geen olie. Een mooie handleiding om er ander gaas op te zetten:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... ainer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Kemp99
Geregistreerd lid

Bericht door Kemp99 » do 19 okt, 2023 14:11

maar terug op mijn vraag:
Kemp99 schreef:
di 17 okt, 2023 16:06
Even een update,

Heb de turbo laten vervangen door J&B auto's te Bussum. Erg fijne gasten, complete facturatie.

Nu om de gevolgen van BS voor te zijn/ op tijd te zien wil ik graag een olie druk meter van VDO installeren. ik dacht aan een combinatie sensor te instaleren op de originele plek, achter de startmotor? past dat? of moet ik dan een knie stuk er tussen monteren.
https://saabworld.net/showthread.php?t=26854

welke sensor moet ik hebben https://vdo-webshop.nl/nl/32-druksensor ... oroliedruk
- bereik 0 tot 5 bar is voldoende denk ik? bij 3,4 bar gaat er een reductie klep open zag ik op WIS (link onderin)
- signaal vanaf 0,5 bar? of kan dat hoger, hoeveel oliedruk maakt de motor stationair?
- welk boutmaat moet ik hebben

info van WIS: https://saabwisonline.com/docs/9600/2000/doc16420.htm

Plaats reactie