Aero-stuur opknappen.

1993-2002
Plaats reactie
gj.stegeman
Donateur
Donateur

Aero-stuur opknappen.

Bericht door gj.stegeman » zo 02 okt, 2022 20:11

Mijn Aero-stuur van de Cabrio was wat versleten.
De slijtage zat vooral boven en links. Vooral als het vochtig was voelde je het.
Na een keer een gewoon leren stuur opgeknapt te hebben aan de slag met deze. Gebruikte hiervoor HG leerreparatieset bestaande uit een leervuller, primer en leerverf. Dus oude stuur erop gezet en het aero-stuur maar gaan opknappen. De spullen om het op te knappen had ik toch al.
Lastige bij het opknappen van een Aero-stuur zijn de perforatiegaatjes.
Na schoonmaken met spiritus, opschuren en de leervuller aangebracht. Een dag wachten, afnemen met spiritus en toen de primer.
Ik heb geen foto hoe het hiervoor uitzag. Wel na het aanbrengen van de leervuller en primer.

Afbeelding

Het zag er niet uit. De geperforeerde gaatjes zijn gevuld. 2 dagen wachten en de gaatjes doorgeprikt met een sate-prikker. Daarna met de leerverf behandeld. Opschuren met P1000, nog een keer met leerverf aan de gang en weer met de sate-prikker aan de slag.

Resultaat na behandeling met 4 in 1 van HG:

Afbeelding
Stuur is weer mooi zwart en glad. Moet nog wel een paar gaatjes gaan doorprikken zie ik.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Aero-stuur opknappen.

Bericht door evo » zo 02 okt, 2022 20:16

Ziet er goed uit op de foto.

Voelt het ook goed?

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » zo 02 okt, 2022 21:52

Moet het nog terug gaan plaatsen.
Voelt goed. Natuurlijk niet als nieuw. Wel net als nieuw.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » ma 03 okt, 2022 10:13

Dank voor het delen van deze ervaring, erg fijn. Heb zelf nog 4 Aero stuurwielen liggen waarvan er tenminste eentje wel een behandeling verdient.

Mocht het mogelijk zijn, zou jij dan nog een detailfoto kunnen maken van de gaatjes voor en na het open maken hiervan? Dan begrijp ik denk ik nog iets beter wat mij te doen staat.

Randolph
Geregistreerd lid

Bericht door Randolph » ma 03 okt, 2022 10:43

Mooi resultaat! Ik kan gelijk nog een klusje aan mijn to do lijstje toevoegen haha

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » ma 03 okt, 2022 17:43

"Mocht het mogelijk zijn, zou jij dan nog een detailfoto kunnen maken van de gaatjes voor en na het open maken hiervan? Dan begrijp ik denk ik nog iets beter wat mij te doen staat."
Met zo'n setje van HG kun je wel 3 sturen doen. Als ik het nog een keer zou moeten doen dan had ik nog meer tijd in het opvullen en daarna weghalen van het overtollig vulmiddel, weer opvullen en weghalen besteed.

Zie het verschil tussen foto 1 en foto 2. Bij foto 2 zie nog een aantal gaatjes dichtzitten.
Helemaal 100 % zoals het ooit was krijg je het als amateur nooit. Wel van een stuur dat niet meer aan te zien en voelt is naar een stuur wat nog goed te doen is.

Hoe lang het na het opkalefateren goed blijft na een jaar gebruiken weet ik natuurlijk nog niet.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 03 okt, 2022 18:25

hoe dan ook: stukken beter zo

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » ma 03 okt, 2022 22:09

NeufegliseThierry schreef:
ma 03 okt, 2022 10:13
Dank voor het delen van deze ervaring, erg fijn. Heb zelf nog 4 Aero stuurwielen liggen waarvan er tenminste eentje wel een behandeling verdient.
Nog 4 ergens liggen? Mocht het opknappen toch niet lukken dan hou ik mij aanbevolen voor een redelijke prijs.
Aangezien het stuur er toch nog niet op zit nog een keer nat opgeschuurd met P3000 en morgen een laagje leerfiller erop. Daarna opnieuw de delen afnemen, verven en gaatjes doorprikken.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 04 okt, 2022 1:52

Niet zozeer "ergens", ik weet ze precies te liggen ;-) drie in NL en eentje in Zweden.

Laat maar even weten als een vervangend stuurwiel gewenst is & dank voor je aanvullende info!

joep97
Donateur
Donateur

Bericht door joep97 » do 06 okt, 2022 14:13

Mooi werk! Kan de kit helaas niet vinden. Lijkt overal uit het assortiment inmiddels.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » do 06 okt, 2022 18:11

Zie ik ook dat het als set niet meer leverbaar is. Zwart is niet meer beschikbaar. Alleen nog bordeauxkleur.
Je hebt een leerverfvuller nodig. Een primer (eventueel), leerverf, schuurpapier, spiritus en vooral geduld.
Zoek anders even bij https://leerlooier.nl/product/filler/

Ik was nog niet helemaal tevreden over het resultaat. Dus opnieuw de filler gebruikt en de verf.
Daarna natuurlijk weer gaatjes gaan open prikken.
Nogmaals: Het wordt nooit meer zoals het ooit was, maar wel heel veel beter.

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » vr 07 okt, 2022 9:17

Er zijn van verschillende producenten (Colourlock) goede producten verkrijgbaar om het stuur schoon te maken en ook de gaatjes te reinigen zonder elk gaatje individueel open te hoeven prikken Ook is het mogelijk om het leer met een stoomapparaat (karnher) te behandelen om het schoon te krijgen. Werkt heel goed. Heb ik zelf bij twee aero stuwtjes gedaan in mijn Annviersary and cabrio Sport Edition
Daarna het leer wel weer behandelen met een protector (mat, zeker niet glanzend) Volgens mij heeft Stipt hiervoor ook wel adviezen op YouTube staan.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » vr 07 okt, 2022 17:16

Probleem was wel dat mijn stuur te ver was versleten.
Leerlaag was flink beschadigd vooral bij het deel met de perforaties. Zal wel zijn gekomen door een vorige berijder met veel mooie, scherpe ringen om.
Een leerfiller vult dan ook de gaatjes.
Zie ook andere producten.
https://www.autostyle.nl/nl/quixx-leath ... 10259.html
En hier het filmpje van het product.
https://www.youtube.com/watch?v=FBnyZenKKqM
Ze halen het stuur er niet uit. Dus veel afplakken en wachten.
Iedereen succes met het opknappen van een leren stuur. Voor mij is het nu goed genoeg. Nieuw is perfect (vindt die maar eens).

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » za 08 okt, 2022 0:41

Nou, als je een goed exemplaar hebt, toevallig vandaag weer eentje gekocht (voor 40 euro, ziet er bizar goed uit, geen slijtspoor op te zien) en je maakt die goed schoon en behandelt die met de "interioor matt kliener" (denk de stem van Rik van Stippent er maar bij) dan ziet zo'n stuurwiel er echt als nieuw uit. Het kan echt wel.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » di 11 okt, 2022 18:39

Gemotiveerd door jouw verhaal ben ik ook eens aan de slag gegaan met een van mijn Aero stuurwielen. Bij mij zitten ze wel goed in de verf, maar waren ze erg glanzend.

Stuurwiel goed gereinigd, daarna met matteerspul behandeld. Wauw, wat knapt het daar van op, echt het gevoel dat je een nieuw stuurwiel hebt/het leer als nieuw is.

Wel een takkenkarwei trouwens, al die gaatjes weer open maken.......

Plaats reactie