Speaker-tips gevraagd!

1993-2002
vdLindenMM
Geregistreerd lid

Re: Speaker-tips gevraagd!

Bericht door vdLindenMM » di 27 sep, 2022 11:34

ReinO schreef:
di 27 sep, 2022 8:33
Die tip van de dempingsplaten is het navolgen waard!
:) Het verhaal van de dempingsplaten loopt parallel aan de kwaliteit van speakerkabels. Kan je oeverloos over kletsen.
In mijn Tupperware (Pontiac TransSport) wedstrijd auto, in de 9-3 Coupé en in mijn Sport Estate, nog nooit van die platen gebruikt.
In mijn cello en in de viool van mijn broer zaten ook geen dempingsplaten. :wink:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 27 sep, 2022 12:10

dat dunne blik van de 9-3 is niet voor niets door saab voorzien van enige demping: het klinkt al blikkerig wanneer je de
deur dichtslaat. Daar ben je dan ook gelijk van af!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 27 sep, 2022 12:30

vdLindenMM schreef:
di 27 sep, 2022 11:34
:) Het verhaal van de dempingsplaten loopt parallel aan de kwaliteit van speakerkabels. Kan je oeverloos over kletsen.
In mijn Tupperware (Pontiac TransSport) wedstrijd auto, in de 9-3 Coupé en in mijn Sport Estate, nog nooit van die platen gebruikt.
In mijn cello en in de viool van mijn broer zaten ook geen dempingsplaten. :wink:
Je kunt er inderaad oeverloos over discussiëren. Goede speakerkabels is ook zeker een belangrijke factor. Maar een cello of viool (of in mijn geval gitaar) speel je meestal terwijl je stilstaat. Verder zijn deze instrumenten overwegend van hout, en auto's overwegend van metaal, wat ook veel uitmaakt en andere uitdagingen geeft. "Wedstrijd auto's" qua car audio worden ook stilstaand beluisterd, dus omgevingsgeluid is (bijna) geen factor. Echter wanneer je met 130 km/u over de snelweg cruiset helpen die dempingsmatten weldegelijk om de audio beter te ervaren, namelijk: a) de audio zelf klinkt strakker en b) de gehele auto wordt er stiller van (zeker als je ook de bodem doet etc) waardoor je beter van de muziek kunt genieten. Ofwel: compare apples to apples. Het versterken van een orkest is heel wat anders dan een rijdende auto met windgeruis, motorgeluid en allerlei andere omgevingsgeluiden.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » di 27 sep, 2022 12:49

:) Dat soort gesprekken voerden we al in de tijd dat ik nationaal en internationaal jurylid was bij geluidswedstrijden. In dit geval al ruim 30 jaar geleden.
Een orkest krijg je ook niet in je woonkamer.
Rick Wakeman optredend in zijn "huis" theater op Leicester Square kan je hooguit benaderen met een paar erg grote Klipsch speakers, maar dan weet je zeker dat binnen een paar minuten de buren voor de deur staan.
En een uitvoering van Verdi kan je dus beter live in het Pantheon bezoeken.
Daarnaast zijn niet alleen de meeste instrumenten van hout, ik weet het, de blazers, maar ook luidsprekers. O.a. het merk KEF, maar indertijd ook de door de BBC en KEF ontwikkelde LS35a gebruikten en gebruiken het hout om het muzikale "gevoel" mee te nemen. Dunne kasten en erg weinig demping. Gebruik makend van de natuurlijke vibratie.
Kan je dus in de auto ook gebruiken. En bij 130 km/h ben ik erg veel van de kwaliteit van mijn Ribbon tweeters kwijt. Totdat ik weer stil sta.
Dus ja, waar streven we naar. ??!!

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » di 27 sep, 2022 13:48

vdLindenMM schreef:
di 27 sep, 2022 11:34
Betere speakerkabels ben ik het helemaal mee eens. Ook al heb ik dat zelf in de auto nog nergens gedaan. (Thuis wel!.😉)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 27 sep, 2022 14:41

vdLindenMM schreef:
di 27 sep, 2022 12:49
Dus ja, waar streven we naar. ??!!
"We", in mijn geval, streven naar een zo goed mogelijk geluid zonder onomkeerbare aanpassingen aan de auto en die relatief eenvoudig en indien mogelijk betaalbaar te implementeren zijn. Als daarbij wat omgevingsgeluid geëlimineerd kan worden als onderdeel van de aanpak, dan graag. Dus niet zoals men op een gemiddelde "wedstrijd" auto te keer gaat. En ja, het klopt allemaal wat je zegt. Ik wilde maar aangeven dat er vele wegen naar Rome zijn en er niet één absolute waarheid is. Elke luisterplaats is anders, zo ook elk oor, voorkeur, muzieksmaak, etcetera.

vdLindenMM
Geregistreerd lid

Bericht door vdLindenMM » di 27 sep, 2022 15:54

Sapphire schreef:
di 27 sep, 2022 14:41
Dus niet zoals men op een gemiddelde "wedstrijd" auto te keer gaat.
Om dit topic niet verder te vervuilen, als laatste: dat is wat ik bedoel met "waar streven we naar".
Je had en hebt auto's die helemaal kaal gaan en met lagen bitumen worden bedekt (heb ikzelf voor een demo auto ook aan meegedaan, mea culpa), en je kan het heel simpel houden.
Voorbeeld: onder "druk" (jurylid, dus bewijs maar dat je het kunt) heb ik 1 keer meegedaan in de acoustische klasse met de Pontiac. Een slechtere acoustiek kan je hebben in zo'n open bak. Simpel 4-weg systeem met 4 x 50 Watt semi klasse A en volledig zelf gemaakte filters via meetapparatuur. Geen bitumen en dat soort ongein. Wel nogal dure RCA en speakerkabels uit de home hifi. Dat was het.
En aan het eind van het jaar Nederlands kampioen.
Dus alles is mogelijk.

Plaats reactie