p0722

1993-2002
Plaats reactie
Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

p0722

Bericht door Tho6 » di 16 aug, 2022 21:22

Hallo allen!
Vanmiddag na het werk wilde ik wegrijden naar huis met mijn 9-3 caab automaat toen na 10m de auto uit de versnelling schoot en ik zowel melding van het motormanagement en van de versnellingsbak kreeg op het dashboard. SID gaf hier geen verdere toelichting bij maar na uitlezen met mijn OBD reader blijkt het de melding p0722 te zijn. Na opnieuw gestart te hebben heb ik de auto naar huis kunnen rijden, de versnelling leek vastgezet te zijn in de 4e.
Na wat research op het forum zou dit kunnen duiden op de uitgaande toerentalsensor van de bak. Morgen wil ik gaan bekijken of dit wellicht een slecht contact is, een kabelbreuk of toch de sensor zelf. Heeft iemand nog andere suggesties die ik mee kan nemen tijdens dit 'onderzoek'?

Alvast bedankt,
Thomas

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: p0722

Bericht door Tho6 » vr 19 aug, 2022 15:06

Eergisteren de sensor losgehaald en de contacten goed schoongespoten met contactspray. Nadien weer gemonteerd, foutcode gewist en deze is 200km later nog niet teruggekomen. Op hoop van zege! :D

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 19 aug, 2022 15:21

mooie mazzel toch?

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » vr 19 aug, 2022 17:08

Inderdaad! Ik dacht aan allerlei versnellingsbak-malheur en was al aan het kijken naar een vervangingsbak. Hopelijk is dat niet nodig. :O:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 19 aug, 2022 17:19

wanneer de bak nog erg goed is een keer een flush, die solenoids begeven het een keer maar
die geven een keurige foutcode en kun je dan vervangen.
Je kunt van een sloper alvast een voorraadje aanleggen voor evt. !
max 14 ohm moeten ze geven

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » vr 19 aug, 2022 17:26

Met solenoid bedoel je kleppen in de bak of juist de sensoren waar het eerder over ging?
Ik ervaar verder geen problemen met de versnellingsbak, al heb ik het idee dat het wel wat soepeler zou kunnen. Hiervoor gaat tzt nog het steunrubber linksvoor vervangen worden maar wellicht zou een flush ook wat kunnen doen. Lees hier wel veel tegenstrijdige meningen over... :roll: . Dankje voor de input

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 19 aug, 2022 17:48

wanneer de bak niet meer fris is dan kan een flush averechts werken idd (bron: Snapon).
Maar bij een goede bak gaat ie na de flush schokloos schakelen , heerlijk gewoon (zelf gedaan/laten doen bij mijn 9-5 my 2000).
Solenoids zijn de magneetkleppen in de bak die het schakelen regelen. En magneten hebben niet het
eeuwige leven en onder de 6 ohm doet ie het niet meer.

Plaats reactie