Demonteren en spuiten kleppendeksel

1993-2002
Plaats reactie
Timmie66
Geregistreerd lid

Demonteren en spuiten kleppendeksel

Bericht door Timmie66 » di 28 dec, 2021 13:19

Goedemiddag,
Ik ben mij aan het oriënteren op een (denk ik) leuk klusje voor mijn Saab cabrio 2001: het fatsoeneren van de kleppendeksel. Doelstelling is natuurlijk het demonteren, schuren en spuiten en vervolgens weer monteren. De vragen die ik heb:
- is dit iets wat goed zelf te doen is?
- ik heb ooit iets gelezen over het toevoegen van vloeibare pakking in de hoeken van het kleppendeksel/de kop. Iemand hier ervaring mee?
- Hoe zouden jullie het spuitwerk uitvoeren? Gronden, hitte bestendige spuitlak van Action (of een betere kwaliteit natuurlijk) of toch liever moffelen?

Ben benieuwd naar jullie reacties,
Groet, Tim

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Demonteren en spuiten kleppendeksel

Bericht door Sonab » di 28 dec, 2021 13:36

Hoi, toevallig had ik een paar weken geleden het klepdeksel eraf en heb ik het een snelle behandeling gegeven. Goed te doen!
Het zal denk ik wel beter/grondiger kunnen voor een sterker resultaat. Hechting van de lak lijkt wel wat fragiel. Wel netjes geworden!
Als er geen lekkage is en de pakking komt netjes heel mee met het deksel is vloeibare pakking niet nodig lijkt me. Ga je een nieuwe pakking monteren dan is iets plakkerigs handig om het rubber aan het deksel te doen kleven bij montage.
Ik heb ontvet met alcohol, dan schuren, nog eens ontvetten en dan een boel laagjes gespoten met hittebestendige lak van de action.
Pasvlakken goed schoonmaken, deksel gelijkmatig rondom aandraaien.
Tot nogtoe geen lekkage.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 28 dec, 2021 14:09

1. Gewoon een nieuwe pakking plaatsen als je je klepdeksel weer monteerd.... althans zo denk ik erover... oude zal redelijk uitgehard zijn, en kans dat ie (kort na) hermontage gaat lekken is redelijk groot.

2. Ja, is leuke dankbare klus, gezien het een redelijke blikvanger kan zijn. Ik zou de oude stralen en met krimplak voorzien. sommigen vinden het mooier om juist de originele ruwe structuur helemaal glad te schuren en zo een glanzend klepdeksel te krijgen (uiteraard na goed gespoten of gepoedercoat te zijn). Ook kan het leuk zijn om te kijken naar andere typen klepdeksels, met andere opschriften... De keuze is reuze :-)

En als je pakking er bij montage steeds uit valt, kun je deze met wat vloebare pakking op enkele hoekjes vast "plakken". Maar de pakking zelf moet de boel afsluiten, niet de smurie... anders krijgt je gesleutel meeteen zo;n hoog beun gehalte ;-)

Succes!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 28 dec, 2021 14:30

haal een reservedeksel: dan heb je alle tijd om het netjes te krijgen.
De hittebestendige lak is niet echt duurzaam, maar ach wat geeft het.
poedercoaten geeft het duurzaamste resultaat.

de_skileraar
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door de_skileraar » di 28 dec, 2021 14:54

Wat wordt de temperatuur van het kleppendeksel? Poedercoating is niet hittebestendig (een temperatuur tot maximaal zo'n 180 graden Celsius).

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 28 dec, 2021 14:58

De olie wordt niet warmer dan max ca 100 graden, maar die koelt natuurlijk ook.
Toch zal het deksel niet veel heter worden dan dat, lijkt me?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 28 dec, 2021 17:30

Je olie wordt wel wat warmer hoor, maar 180C zou niet goed zijn :-)

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 28 dec, 2021 18:54

Het is een erg dankbaar klusje om te doen.
De lokale spuiterij heeft aan de hand van de kleurcode een spuitbusje midnight blue metallic gemaakt. Heb daar ook ontvetter en grondlak gehaald. Volgens de spuiter is het niet nodig om speciale hittebestendige verf te gebruiken voor kleppendeksels.
De lak is in verschillende kwaliteitsgradaties verkrijgbaar. De betere lakken kan je het best vlak voor de klus halen, want deze zijn niet lang houdbaar.

Na het schoonmaken en ontvetten in de grondlak zetten.
Afbeelding

Eerst een dun laagje.
Afbeelding

Daarna mag het iets dikker en vervolgens transparante lak erover.
Afbeelding

Als het kleppendeksel goed droog is kan de tekst met behulp van schuurpapier tevoorschijn gehaald worden.
Afbeelding

Tevreden met het resultaat. De lak is echter wel kwetsbaarder dan het origineel. Tijd zal leren of het er over een aantal jaren nog zo uitziet.
Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 28 dec, 2021 19:40

Pas wel op met stralen, je zult de eerste niet zijn die een blok in de soep draait door achtergebleven straalgrit in onzichtbare onbereikbare hoekjes :idea:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 28 dec, 2021 19:51

Je dient sowieso het plaatje voor de Carterontluchting los te halen na het stralen in mijn ogen. Vaak zijn de buisjes ook verstopt, goede voorspeller van black sludge.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 28 dec, 2021 20:06

Hoe haal je dat plaatje los, zo, dat het ook weer vast kan? Leek me niet geschroefd?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 28 dec, 2021 20:55

Nee, het zit geklonken. Dus uitboren of de klinknagels "afslijpen" met een dremel bijv. En daarna schroefjes of popnagels gebruiken om het terug te plaatsen. Geen werk voor elke hobby'ist maar het is goed zelf te doen in principe.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 28 dec, 2021 22:15

Wel zorgvuldig om mee te pakken!
Maar idd wel heel goed vastzetten, want als er een schroefje of stukje popnagel loskomt wordt het middel erger dan de kwaal... :badteeth1:

Plaats reactie