Koelfan slaat niet aan. Bijna alles geprobeerd
-
Maker
- Geregistreerd lid
Koelfan slaat niet aan. Bijna alles geprobeerd
Mijn Koelfan slaat niet aan. En de airco werkt ook niet.
De ventilator doet het gewoon(getest met test draadje).
Ik heb de temperatuur sensor vervangen voor een nieuwe en de relais gemeten, die zijn ook in orde.
Wat zou het nu nog kunnen zijn?
De ventilator doet het gewoon(getest met test draadje).
Ik heb de temperatuur sensor vervangen voor een nieuwe en de relais gemeten, die zijn ook in orde.
Wat zou het nu nog kunnen zijn?
-
K0ENIE
- Geregistreerd lid
Re: Koelfan slaat niet aan. Bijna alles geprobeerd
Als ik op het schema kijk dan zie ik dat het relais in de motorruimte gevoed wordt door zekering 3. Dit kun je controleren door pin 1 met 2 (of 30-87) te verbinden. Werkt dit dan zal de koelfan gaan draaien. De aansturing ; DICE legt pin 5 (85) aan massa zodat het relais bekrachtigt wordt. Werkt dat niet dan is het relais kapot.
https://saabwisonline.com/images/9400/i ... 3e10-2.jpg
https://saabwisonline.com/images/9400/i ... 3e10-2.jpg
-
Maker
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de reactie
Ik was vergeten om er bij te zetten dat ik ook de fuse getest heb en die functioneerde gewoon goed.
Enig idee wat het nog zou kunnen zijn? Iets met de thermostaat?
Enig idee wat het nog zou kunnen zijn? Iets met de thermostaat?
-
werli
- Donateur (2x)

heey
de sensor overbruggen (massa contact) dan weet je of de bedrading in orde is
zit er geen relais op de koelvin (fann) ? bij sommige wel
en bij die oudjes zitten twee sensoren 1 in het spruitstuk en 1 opzij aan de kop ; 1 is temp meter andere massa contact die de fann aanstuurt
mvg werner
de sensor overbruggen (massa contact) dan weet je of de bedrading in orde is
zit er geen relais op de koelvin (fann) ? bij sommige wel
en bij die oudjes zitten twee sensoren 1 in het spruitstuk en 1 opzij aan de kop ; 1 is temp meter andere massa contact die de fann aanstuurt
mvg werner
-
Maker
- Geregistreerd lid
Ik heb de Relais overbrugt zoals KOENIE voorstelde, en hierdoor gaat de fan inderdaad aan.
Fan en relais werkt dus gewoon zoals het hoort.
Nou heb ik vandaag ook de suggestie van Werner geprobeerd en dit heeft me al wat inzicht gegeven.
Ik heb de connector van de sensor in het spruitstuk op punt 1 en 2 (afbeelding één) overbrugt met een draadje maar de koelfan ging niet aan.

De draden punten die ik verbonden heb in de connector zijn hieronder te zien in het schema 1 & 2 van de Koelvloeistof temperatuur sensor.

Ik ga er dus van uit dat er een van de twee draden van de connector naar de ICE kapot is.
Morgen ga ik voor continuïteit meten tussen de punten 58 naar 1 en van 2 naar 5.
Op pin 1 of 2 moet ik volgensmij ook een bepaald spanning kunnen meten, welke pin zou dat zijn en hoe hoog?
Fan en relais werkt dus gewoon zoals het hoort.
Nou heb ik vandaag ook de suggestie van Werner geprobeerd en dit heeft me al wat inzicht gegeven.
Ik heb de connector van de sensor in het spruitstuk op punt 1 en 2 (afbeelding één) overbrugt met een draadje maar de koelfan ging niet aan.

De draden punten die ik verbonden heb in de connector zijn hieronder te zien in het schema 1 & 2 van de Koelvloeistof temperatuur sensor.

Ik ga er dus van uit dat er een van de twee draden van de connector naar de ICE kapot is.
Morgen ga ik voor continuïteit meten tussen de punten 58 naar 1 en van 2 naar 5.
Op pin 1 of 2 moet ik volgensmij ook een bepaald spanning kunnen meten, welke pin zou dat zijn en hoe hoog?
-
beekemm
- Geregistreerd lid
+30 (accu spanning) loopt naar 30 relais (geel zwart) (altijd spanning) ice geeft massa naar 85 relais (bruin rood) als de boel moet draaien, dan is 87 bekrachtigt. (groen)
er loopt ook een draad van 30 naar 86 (geel zwart)
volgens saab controleer zekering 3 is het een 2 speed dan ook maxi zekering 1
massa punt G30 achteraccu
verbindings- connectoren
H2-4 motor koelventilator
H33-2 zwart op A stijl 33 polig
suc6 jack
er loopt ook een draad van 30 naar 86 (geel zwart)
volgens saab controleer zekering 3 is het een 2 speed dan ook maxi zekering 1
massa punt G30 achteraccu
verbindings- connectoren
H2-4 motor koelventilator
H33-2 zwart op A stijl 33 polig
suc6 jack
-
Maker
- Geregistreerd lid
Ik ben begonnen met de sensor connector te meten. Ik meet op punt 2 van de sensor connector 5v. Dat is al een goed begin, weet ik dat dat goed zit.
Daarna ben ik gaan meten op de ICE connector. Ik heb gemeten vanuit pootje 12 op de ICE connector BN/RD naar het relais. Deze meten goed.
Daarna 5 en 58 op de ICE connector gemeten. Er is een goede verbinding tussen 5 en punt 2 op de sensor.
Tussen 58 en pin 1 van de sensor kon ik geen verbinding meten! Deze draad is waarschijnlijk de oorzaak.
Nu heb ik gezien in de Wis dat er nog een connector zit tussen de ICE en de Connector van de Sensor.
Dit zou connector H33-4 moeten zijn. Heb ik dat juist?

Daarna ben ik gaan meten op de ICE connector. Ik heb gemeten vanuit pootje 12 op de ICE connector BN/RD naar het relais. Deze meten goed.
Daarna 5 en 58 op de ICE connector gemeten. Er is een goede verbinding tussen 5 en punt 2 op de sensor.
Tussen 58 en pin 1 van de sensor kon ik geen verbinding meten! Deze draad is waarschijnlijk de oorzaak.
Nu heb ik gezien in de Wis dat er nog een connector zit tussen de ICE en de Connector van de Sensor.
Dit zou connector H33-4 moeten zijn. Heb ik dat juist?

-
beekemm
- Geregistreerd lid
klopt, ik heb in het werkplaats handboek gekeken ben niet zo een liefhebber van de wis is erg karig voor de 900ng los maken schoonmaken met contact spray kan nooit kwaad onthoud wel dit soort fouten zijn steeds anders en van de lange adem, meeste garage's hebben er ook een enorme hekel aan, en ja ze worden oud, kost vaak veel tijd voor een lullig draadje,
ik leg wel eens gewoon een draad tussen 2 punten evt buitenom, werkt de boel dan weet ik waar ik ongeveer moet zoeken
ik leg wel eens gewoon een draad tussen 2 punten evt buitenom, werkt de boel dan weet ik waar ik ongeveer moet zoeken
-
Maker
- Geregistreerd lid
Ik ben gaan meten op de H33-4 Connector.
Op pin 26 van de mannetjes connector kon ik een verbinding meten tussen 2 van de koelvloeistof sensor.
Op pin 27 naar 1 van de koelvloeistof sensor kon ik geen verbinding meten.
Toen ik 26 en 27 met elkaar verbond ging de koelfan aan.

(rode draad was voor het testen)
Op de vrouwtjes connector kon ik op 26 en 27 geen verbinding met de sensor meten.
Als ik deze twee punten met elkaar verbond gebeurde er niks.

Nu is mijn vraag, welke van deze pinnen zou eigenlijk naar 1 van de sensor moeten gaan?
27 van de mannetje connector (eerste afbeelding) of naar 27 van de vrouwtjes connector (tweede afbeelding).
Op pin 26 van de mannetjes connector kon ik een verbinding meten tussen 2 van de koelvloeistof sensor.
Op pin 27 naar 1 van de koelvloeistof sensor kon ik geen verbinding meten.
Toen ik 26 en 27 met elkaar verbond ging de koelfan aan.

(rode draad was voor het testen)
Op de vrouwtjes connector kon ik op 26 en 27 geen verbinding met de sensor meten.
Als ik deze twee punten met elkaar verbond gebeurde er niks.

Nu is mijn vraag, welke van deze pinnen zou eigenlijk naar 1 van de sensor moeten gaan?
27 van de mannetje connector (eerste afbeelding) of naar 27 van de vrouwtjes connector (tweede afbeelding).
-
beekemm
- Geregistreerd lid
H33/2 niet 4 relais 81 van 30 naar 87 via h2/80 bij ventilator naar motor relais word door ice gestuurd
pootje 9 via h33-2 naar pootje 5 relais (85) bruin grijze draad
pootje 9 via h33-2 naar pootje 5 relais (85) bruin grijze draad
-
Maker
- Geregistreerd lid
H33/2 hoef niet meer gemeten te worden want de relais functioneerd gewoon goed. Want wanneer ik 26 en 27 van de H33/4 mannetjes connector met elkaar verbind gaat de koelfan aan.
Ik denk dat het probleem is dat de koelvloeistof sensor niet uitgelezen word doordat pin 1 niet verbonden is met de ice.
Wat ik dus graag wil weten is wat 26 en 27 van de H33/4 mannetjes connector naar toe hoort te gaan en waar 26 en 27 van de H33/4 vrouwtjes connector naartoe horen te gaan.
Ik denk dat het probleem is dat de koelvloeistof sensor niet uitgelezen word doordat pin 1 niet verbonden is met de ice.
Wat ik dus graag wil weten is wat 26 en 27 van de H33/4 mannetjes connector naar toe hoort te gaan en waar 26 en 27 van de H33/4 vrouwtjes connector naartoe horen te gaan.
-
jansen
- Donateur (7x)

H33-4 pen 26 en pen 27 zit tussen je temperatuur voeler en je instrumenten paneel
-
jansen
- Donateur (7x)

Je koelfan wordt aangestuurt door je dashboard elektronica genaamd ICE, je kunt deze met een tech2 uitlezen en ook de aansluitingen testen door deze te aktiveren, dan kan je ook uitlezen ofdat de juiste temperatuur waardes binnen komen bij je motorstuursysteem en bij je klokkenpaneel.
-
Maker
- Geregistreerd lid
Nadat ik de beiden temperatuur sensors en de thermostaat verwisseld heb is het probleem opgelost.
Er was niks mis met de draadjes, ik dacht dat de temperatuur sensor bij het inlaatspruitstuk degene was die de koelfan aanstuurt.
Geen wonder dat ik er geen verbinding kon meten tussen die sensor en de ICU.
De sensor langs het thermostaathuis aan de bestuurderskant is de sensor die over de ventilator gaat.
De motor warmt nu ook in eens een stuk beter op. Voorheen bleef de naald laag maar nu staat die weer mooi in het midden!
Er was niks mis met de draadjes, ik dacht dat de temperatuur sensor bij het inlaatspruitstuk degene was die de koelfan aanstuurt.
Geen wonder dat ik er geen verbinding kon meten tussen die sensor en de ICU.
De sensor langs het thermostaathuis aan de bestuurderskant is de sensor die over de ventilator gaat.
De motor warmt nu ook in eens een stuk beter op. Voorheen bleef de naald laag maar nu staat die weer mooi in het midden!