9-3 cabrio: handbediende stoel gaat niet voor- of achteruit

1993-2002
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

9-3 cabrio: handbediende stoel gaat niet voor- of achteruit

Bericht door sterkstromer » zo 19 sep, 2021 22:20

De bijrijdersstoel van m'n '98 cabrio (handbediend) gaat sinds vanavond niet meer voor of achteruit, alsof ie niet ontgrendelt. Ik zie wel enigszins vergelijkbare issues op het forum, maar niet echt een oplossingsrichting: soms kabel, soms iets van een bevestiging? De rugleuning klapt wel gewoon mee (maar de stoel schoof al een tijdje niet meer mee als je de rugleuning naar voren klapte).

Is dit probleem zelf te fixen? Ik denk dat ik met wat moeite de stoel nog wel uit kan bouwen. Heeft iemand ergens een tekening of beschrijving van hoe de vergrendeling van de stoel op de rails werkt? WIS en EPC helpen me niet echt verder helaas.
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: 9-3 cabrio: handbediende stoel gaat niet voor- of achteruit

Bericht door werli » ma 20 sep, 2021 9:04

heey
die vergrendeling werkt met een hendel
als je die hendel bedient komt er een pal vrij die in een reeks van openingen kan passen naargelang u de stoel vooruit of achteruit wil
meestal zit er iets tussen zodat die pal niet kan vrij komen
ik heb zelfs als eens een teveel van bouten gevonden om de stoel vast te zetten tussen die rail (bout kwijt dan zoeken we maar een andere )

zoiets zal het wel zijn
mvg werner

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 9-3 cabrio: handbediende stoel gaat niet voor- of achteruit

Bericht door sterkstromer » ma 20 sep, 2021 13:40

Dank je Werner, ik ga kijken of ik iets kan vinden dat de boel blokkeert!
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 9-3 cabrio: handbediende stoel gaat niet voor- of achteruit

Bericht door sterkstromer » za 09 okt, 2021 13:59

Ik ben vandaag even met de endoscoop gaan kijken, en wat ik kan zien is dat de pal die de stoel blokkeert in de rail, los zit: hij gaat niet meer omhoog zoals de rest. Ik kan er aan de onderkant net een beetje bij en hem omhoog duwen, maar niet genoeg om de rail te laten vrij komen. Je ziet op de foto ook nog net hoe hij onder de rail uit steekt. Ik kan met m'n vinger net tussen de rail en de vloerbekleding komen. Iemand een tip hoe je dit kunt oplossen? De stoel staat zo ongeveer in het midden, dus de schroeven zijn onbereikbaar...

Afbeelding
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 9-3 cabrio: handbediende stoel gaat niet voor- of achteruit

Bericht door sterkstromer » zo 10 okt, 2021 12:54

Probleem opgelost: toen ik op de stoel leunde, kwam de vergrendeling los en kon ik hem verplaatsen, zo uit kunnen bouwen. Het blijkt dat er een rubber mist aan één van de kanten. Ik meen dat ooit wel te hebben gevonden en bewaard... maar waar? Doordat het rubber er niet is, wordt de hefboom niet voldoende ingedrukt om de vergrendeling vrij te laten komen. Met een plakzadeltje, een rubber bandje en wat ductape een alternatief gemaakt en het werkt weer!

Het betreffende, aan de andere zijde missen rubber:

Afbeelding
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Plaats reactie