Dilemma

1993-2002
Plaats reactie
Baas9-3-2-T
Geregistreerd lid

Dilemma

Bericht door Baas9-3-2-T » wo 10 mar, 2021 11:23

Zoals het onderwerp al aangeeft zit ik met een dilemma. Ik rij nu sinds maart 2019 een 2001, 9-3 2.0T op G3, omdat ik voor mijn werk 1000km per week reed. Reed want ik zit nu zonder werk, dus rij ik de km niet meer.
Ik heb in het eerste jaar flink geïnvesteerd in de auto (rond de €4.000,-) en er zit nog steeds werk (roest) aan. Ik ben wel in de 2 jaar dat ik de auto heb, gehecht geraakt aan mijn Saab, maar financieel gezien moet hij weg (scheelt toch weer €97,- wegenbelasting in de maand).....

Ik ben mij er volledig van bewust dat ik het geld dat ik er in gestoken heb kwijt ben, maar met het laswerk dat er aan zit te komen (binnenkant wielkast linksachter) krijg ik, volgens mij ook niets meer voor de auto.
Mijn dilemma is dan ook, schorsen en hopen op betere tijden? Op rijden en naar de sloop of in onderdelen verkopen (wat ik eigenlijk zonde vind). Ik weet het ff niet.....de auto rijdt zo fijn (mede dankzij Dion :D ) dat ik 'm eigenlijk niet kwijt wil voor een sloopprijs. Maar houden is eerlijk gezegd ook geen optie nu.
Een liefhebber zoeken die er nog wat van wil maken is ook een optie, maar wat voor prijskaartje hang ik er dan aan? De emotionele waarde is veel meer dan de werkelijke :(

Liefhebbers, gooi alles er maar uit, gedachten, adviezen enz. Ik zal het meenemen in mijn besluit!

Grtzz

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Dilemma

Bericht door Marius0404 » wo 10 mar, 2021 11:29

een 2001, 9-3 2.0T op G3 met roest
daar heb je het antwoord op je vraag eigenlijk al; dat gaat niks opleveren.
als je gelegenheid hebt om 'm (voor weinig) te stallen, zou ik 'm schorsen.
dan wordt het of afscheid op termijn (iets minder pijnlijk) of bij een nieuwe job (suc6) weer vrolijk fluitend naar je werk.

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » wo 10 mar, 2021 13:35

Verkopen kán, maar levert relatief weinig op, gezien de feiten.
In onderdelen verkopen kan ook. Als je alles kunt verkopen (kost veel tijd totdat je het helemaal zat bent) levert dat maximaal een keer € 1000,- tot € 1200,- op.

Als je het geld van de opbrengst (hoe weinig dan ook) nu niet nodig hebt, zou ik hem ergens stallen en schorsen. Dan stoppen de lopende kosten.
Op het moment dat het je weer uitkomt, pak je de dingen aan die nodig zijn en kun je vrolijk verder rijden.
Succes!

ghulst
Geregistreerd lid

Bericht door ghulst » wo 10 mar, 2021 13:40

Eens met Marius. Als je de gelegenheid hebt om hem te stallen en misschien wat aan de roest te doen, dan ben je de kosten wel kwijt en opbrengen doet hij nu toch vrijwel niets. Dan kun je op termijn altijd nog kijken of je hem weer op de weg zet bij een nieuwe baan, of dat je LPG er misschien uithaalt voor lagere maandelijkse kosten als je weinig meer rijdt.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 10 mar, 2021 13:48

Oh dat is wel zuur! Vervelend dat je zonder baan zit, dat maakt keuzes urgenter maar ook moeilijker. En het doet altijd pijn als je zoveel investeert in een auto en dat allemaal voor je ogen ziet verdampen als je hem moet verkopen. Zoals al is gezegd: als hij veel roest heeft, dan levert hij ondanks de staat van onderhoud zeer weinig op. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat iedere euro momenteel telt voor je. Als advies zou ik je geven om even een paar maanden af te wachten of je een nieuwe baan vindt. Mocht dat onverwachts snel gaan, dan weet je dat je in ieder geval een betrouwbare auto hebt om naar je werk te komen. Want nu krijg je er wellicht 1000 euro voor, maar als je over 3 maanden een andere moet komen omdat je weer werk hebt, dan ben je dat bedrag zeker ook weer kwijt en weet je niet of hij net zo goed onderhouden is als degene die je nu hebt. Daarnaast ben je natuurlijk spekkoper met een LPG auto zodra je weer wat meer gaat rijden.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 10 mar, 2021 14:09

Ik zou gewoon de markt verkennen. Met jezelf een realistische "bodemprijs" afspreken waarvoor je hem zou verkopen, en daaraan vasthouden. Als je dat bedrag niet krijgt, dan kan je hem als nog stallen en schorsen en wachten op betere tijden.

Van de verkoop van een Saab krijg je altijd spijt, weet ik uit ervaring. Zo heb ik ooit een witte 900 steilneus verkocht, omdat ik andere prioriteiten kreeg (2 jonge kinderen), en ik heb elke dag spijt. Maar financieel was het toen een wijs besluit.

Houden lijkt nu verstandig, maar het kan ook een last worden. Dit moet je rationeel bekijken. Als je straks weer een baan hebt, kan je wellicht een mooiere kopen.

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Bericht door sjaak-dimphie » wo 10 mar, 2021 14:28

Als je een auto 2 jaar rijdt, 1000 km per week, dus 100.000 km dan is het nmm niet terecht te stellen dat de investering van ca € 4000,00 "verdampt" bij verkoop maar is die in de afgelopen 2 jaar "opgebruikt".
Als je stallingsruimte hebt zou ik schorsen en wachten op beter tijden; demonteren kan altijd nog.

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » wo 10 mar, 2021 14:36

Ik weet niet precies waar in Gelderland je woont, maar mocht je goede stalling zoeken voor een goede prijs, dan weet ik er één in de buurt van Arnhem.
Zelf heb ik er mijn cabrio gestalt gehad.

Zelf heb ik ook ooit mijn 9-3 verkocht en had daarna spijt. Daar heb ik gelukkig weer verandering in weten te brengen.

Baas9-3-2-T
Geregistreerd lid

Bericht door Baas9-3-2-T » zo 14 mar, 2021 13:37

Iedereen bedankt voor de feedback (excuus voor de late reactie, pc problemen)!!
Ik ga eens verder nadenken wat ik ga doen....

Weet iemand hoe ik in contact kan komen met de club in Amersfoort (033club dacht ik), misschien dat zij er nog heil in zien of een doorslaggevend advies kunnen geven?

Grtzz

joasdekker
Geregistreerd lid

Bericht door joasdekker » zo 14 mar, 2021 13:46

9293 of Rademaker even een berichtje sturen voor de hobby club.
Die kunnen je in ieder geval een advies geven desgevraagd

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 14 mar, 2021 13:57

Stallen lijkt mij de beste optie. Dit kan ook ver van huis zijn en hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik moet zelf ook 40 km rijden tot de stalling, maar dat is dan ook maar enkele keren per jaar en kost mij 280 euro per jaar voor een kraakdroge stalling per auto. Ook na + 2 jaar stilstand is het starten en wegrijden.
Als je de auto wegdoet, heb je naderhand altijd spijt als je er financieel weer wat beter voorstaat. (ook 100 km moeten rijden voor een goede stalling vind ik niet zo een punt, omdat ik er zo zelden moet zijn). En af en toe je wagen die je moe bent eens kunnen wisselen en herenigd worden met een andere is ook leuk.

johanm
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door johanm » ma 15 mar, 2021 21:53

als ik je goed begrijp gaat het om kosten van lassen en van wegenbelasting ?
Ik probeer altijd te denken (en mezelf te overtuigen :) : reparatie is eenmalig, uitgave ben je zo weer vergeten - en kun je mogelijk wel iemand voor vinden voor n redelijke prijs
en verder: maandelijkse uitgave verzachten door verhuur, bv via Snappcar?
(en: wat doe je anders met 100 euro? :)

succes!

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » wo 17 mar, 2021 20:53

Bij een lpg-auto kan tijdelijk schorsen al snel uit. Het geeft even wat extra bedenktijd en wie-weet heb je op redelijke termijn weer een bron van inkomsten. Zou toch zonde zijn als je ‘em dan net verkocht zou hebben.

Plaats reactie