Ik heb andere velgen ALU 26 liggen voor de zomerbanden en op deze velgen zit nu 215/55/R16W.
Nu zitten er 15 inch velgen en winterbanden onder en wat een verschil qua gerammel met de oude 17 inch.
Ik had 17 inch velgen met de juiste bandenmaat 215/45/R17, maar met de verkeerde ET-waarde van 40 en winterbanden. Niet zo erg comfortabel met het dak open.
Standaard hoort op een Saab 9-3 205/50/R16V.
Mijn vraag is kunnen deze banden (215/55/R16W) ook. Het zal wel passen denk ik. Ik zie dat er al wel een aanpassing is gemaakt voor de 17 inch velgen met de lengte van de bouten en moeren en de wielkastrand.
Alweer over bandenmaat
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Alweer over bandenmaat
Ik vind dat de maat die jij noemt en in het boekje staat te klein. Als je rijdt op 16 inch is een 215/55 of zelfs 215/60 aan te bevelen. De tellerafwijking is minimaal en het comfort net iets hoger door de dikkere wangen. Bovendien scheelt het voor de looks. Het vult de wielkuipen mooier.
NB: Ik heb het over de feitelijk tellerafwijking niet over die je uit berekeningen krijgt. Het verschil uit berekeningen moet je nog verrekenen met de tellerafwijking van je gemonteerde wielen. Dan heb je een reële waarde. De uiteindelijke afwijking is ook afhankelijk van wat er met de Tech2 als bandenmaat in je ECU staat gerpogrammeerd.
Heb het altijd ruk gevonden, dat je deze inchmaat niet met en simpel ODB-apparaat of beter nog: makkelijk via je SID is aan te passen, maar dat persé een Tech2 nodig is. Er is natuurlijk geen bandenservice die een Tech2 heeft liggen.
NB: Ik heb het over de feitelijk tellerafwijking niet over die je uit berekeningen krijgt. Het verschil uit berekeningen moet je nog verrekenen met de tellerafwijking van je gemonteerde wielen. Dan heb je een reële waarde. De uiteindelijke afwijking is ook afhankelijk van wat er met de Tech2 als bandenmaat in je ECU staat gerpogrammeerd.
Heb het altijd ruk gevonden, dat je deze inchmaat niet met en simpel ODB-apparaat of beter nog: makkelijk via je SID is aan te passen, maar dat persé een Tech2 nodig is. Er is natuurlijk geen bandenservice die een Tech2 heeft liggen.
-
monsieur P
- Donateur (2x)

Ik lees dit met belangstelling mee vanwege een mogelijk projectje (zie het topic Filosoferen over ophogen).
@Steve-O: begrijp ik je goed dat met een standaard ophanging en standaard Saab velgen 215/60 R16 goed in de kuipen past?
@Steve-O: begrijp ik je goed dat met een standaard ophanging en standaard Saab velgen 215/60 R16 goed in de kuipen past?
-
Wouter
- Donateur (2x)

Ieder z'n ding, maar ik vind 215/60/16 op een OG 9-3 geen geschikte bandenmaat. Dat is in feite 3 maten groter dan Saab voor het model voorschrijft. Officieel horen er 205/50/16 banden onder. De stap naar 205/55/16 begrijp ik nog. Voordeel is dat dat ook een heel goedkope mate is. Maar nog hogere banden wordt naar mijn idee overdone. Vind het er dan ook niet mooi meer uitzien.
-
gj.stegeman
- Donateur

Het gaat mij hierom:
"Als je rijdt op 16 inch is een 215/55 of zelfs 215/60 aan te bevelen. De tellerafwijking is minimaal en het comfort net iets hoger door de dikkere wangen."
Blijkbaar meer comfort en als ze maar niet gaan aanlopen bij de wielkasten bij volle belading van 4 personen en bagage. Nou zal dat wel meevallen met een cabrio, want zo groot is de kofferbak nou ook niet.
"Als je rijdt op 16 inch is een 215/55 of zelfs 215/60 aan te bevelen. De tellerafwijking is minimaal en het comfort net iets hoger door de dikkere wangen."
Blijkbaar meer comfort en als ze maar niet gaan aanlopen bij de wielkasten bij volle belading van 4 personen en bagage. Nou zal dat wel meevallen met een cabrio, want zo groot is de kofferbak nou ook niet.
-
vdLindenMM
- Geregistreerd lid
Onder mijn Coupé zit standaard 215/50/16. De maat van de winterbanden is 215/55/16. De tellerafwijking is, in vergelijking met de GPS snelheid, in het eerste geval vanaf 100 km/u 5 km en in het 2e geval 1 km. Met droog weer heb ik toch liever de eerste maat, omdat met de hogere wang iets meer "rol" in de body zit. Maar ja, dat is een kwestie van voorkeur.
Oorzaak is de rol omtrek.
Oorzaak is de rol omtrek.
-
gj.stegeman
- Donateur

Wat bedoel je hier mee:
"Met droog weer heb ik toch liever de eerste maat, omdat met de hogere wang iets meer "rol" in de body zit."
Ik heb een cabrio en met open dak is de carrosserie ietwat slapper.
"Met droog weer heb ik toch liever de eerste maat, omdat met de hogere wang iets meer "rol" in de body zit."
Ik heb een cabrio en met open dak is de carrosserie ietwat slapper.