Beste forumleden,
Heb nu een tijdje een mooie 9-3 Aero 2001. Sinds kort gaat mijn radiator fan aan in de lage stand ongeveer 5 seconden na de motor te hebben gestart. Hij gaat niet meer uit tot het contact weer uit is. Airco uit helpt niet. Na zoeken naar eerdere berichten op het forum gaat de verdenking uit naar de temperatuur sensor. Deze wil ik wel vervangen, maar de temperatuurwijzer geeft normaal weer, en ook wordt de temperatuur (schijnbaar) juist weergegeven op een obd appje dat ik heb geinstalleerd. Is het dan nog zinnig naar deze sensor te kijken of kan ik beter verder zoeken? Relais? Airco compressor sensor?
Radiator fan lage stand continu aan
-
sterkstromer
- Donateur

Re: Radiator fan lage stand continu aan
Met de temperatuurwijzer bedoel je de naald voor motortemperatuur? Ik denk dat men de sensor voor buitenluchttemperatuur bedoelt, zie de waarde op de SID.
-
ST
- Donateur

Excuus, ik was niet duidelijk genoeg. Ik bedoel de naald op het dashboard inderdaad, en ik bedoel de koelvloeistof temperatuursensor, temperatuur motor dus.
-
ReinO
- Donateur (2x)

dat wijzertje is niet erg betrouwbaar. de sensor zelf is toch de 1e verdachte of heeft de vorige eigenaar hem op continu gezet?
Ik had bij mijn vorige saab een knop in de dash gemaakt om hem aan te zetten. Die 100 graden grens vond ik te hoog.
Ik had bij mijn vorige saab een knop in de dash gemaakt om hem aan te zetten. Die 100 graden grens vond ik te hoog.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
bij mijn 900ng bleek het probleem te zijn dat de draadjes van de hoge snelheidsfan contact met elkaar maakte draadjes waren door geschuurd .ze hingen bij de bumper rechts. er zijn bij mij ooit eens 9.3 bumpers ondergezet met de ietwat franse slag,, en ook ik had al het andere al geprobeerd, contact aan fan aan, contact uit fan na 2 min uit
jack
jack
-
ST
- Donateur

Dank voor de adviezen. Ik heb een nieuwe sensor besteld. Laat weten of dit het euvel oplost.
@beekemm: bij mij is recent toevallig ook de bumper opnieuw gemonteerd bij de garage omdat ie scheef hing. Ik zal eens kijken of de bedrading in orde is, voor zover ik kan zien.
@beekemm: bij mij is recent toevallig ook de bumper opnieuw gemonteerd bij de garage omdat ie scheef hing. Ik zal eens kijken of de bedrading in orde is, voor zover ik kan zien.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
als je de linker koplamp er uit haalt kan je het beter zien, ook ik had alles al vervangen en gedaan. als je mistlampen hebt kijk dan even goed of de linker werkt en niet op de verkeerde draad is aangesloten.
-
ST
- Donateur

Temperatuur sensor vervangen, geen soelaas. Heb overigens alleen het connectortje aan een nieuwe sensor gehangen in de buitenlucht, zodat ik niet met koelvloeistof aan de gang hoef, maar neem aan dat dat niet uitmaakt. Overigens lijkt het alsof wanneer ik een dotje gas geef de fan voor een seconde uitvalt, dus lijkt inderdaad een contact/draadbreuk te zijn. Ik rapporteer hier weer!