Cabrio kap sluit niet af

1993-2002
Plaats reactie
daanwvz
Geregistreerd lid

Cabrio kap sluit niet af

Bericht door daanwvz » di 01 jan, 2013 16:35

goedemiddag en de beste wensen!!

Ik heb vanmiddag in het zonnetje lekker m'n Saab 900NG cabrio gepoetst met de kap open :D kan je overal lekker bij... maar het noodlot slaat toe (wel heel gewichtig..), Ik doe de kap weer dicht na een rondje rijden en ik hoor bij de achter me toen de afdekkap dicht viel een naar krakend geluid. er brak een klepje af. Afbeelding

Geen idee hoe het ontstond en erg naar want nu sloot mijn kap niet meer af. hij stagneerde bij de vergrendeling van de afdekkap en de kap zelf vervolgens ook. Uiteindelijk heb ik de rode hendel overgehaald om de kap handmatig te sluiten. Dit lukte ook niet, hij vergrendelde nog niet. Dus ik heb even de de zwarte kap onder de afdekkap losgehaald.
Afbeelding
De stangetjes die de kap vergrendelen handmatig met m'n handen vast gezet nadat ik de kap dicht heb laten duwen.
Afbeelding
Nu staat hij in ieder geval weer veilig aan de weg.

Maar nu mijn vraag! Is de motor die zichtbaar is op bovenstaande foto stuk? Of heeft iemand een andere conclusie? Ik hoop dat ik het uitgebreid genoeg heb beschreven..

groet,
Daan

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Cabrio kap sluit niet af

Bericht door blue city » di 01 jan, 2013 16:54

:D

Ik denk eerder aan een getordeerde stang. Binnenbekleding even los maken en je ziet een stang van links naar rechts lopen. Rechts zit een kortere stang die met een kruiskoppeling. Goed kans dat die getordeerd of krom is.
Je zegt dat je de handbediening gebruikt hebt. Goed controleren of de motor rechts in de kofferbak weer goed vergrendeld wordt.
Ik begrijp uit je verhaal dat je de handbediening wel gebruiken moest, maar da's nooit Raadzaam. In jouw geval kon het wss niet anders.
Succes

:O:

daanwvz
Geregistreerd lid

Bericht door daanwvz » di 01 jan, 2013 17:08

Ok! dat klinkt in ieder geval beter dan een stukke motor. Ik had al vaker gelezen dat dat handmatige gebeuren niet heel handig is :?
Binnenbekleding even los maken
Hier bedoel je de bekleding achter de bank mee?

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » di 01 jan, 2013 17:36

Ja, Die bekleding heb je er zo af. Makkie. Ik heb hezelfde met die van mij gehad. Alleen wou hij bij mij niet meer in de vergrendeling. Reden bij mij was dat de kap zelf wss tussen de bogen is gekomen. Dan worden er krachten op die stang gzet, doordoor kan ie krom worden of torderen.
Ik zou niet snel aan de motoren denken als ik jou was. Zeker niet die jij op de foto laat zien. Probleemkindje kan hooguit de motor van de tonneau zijn die niet goed in zijn vergrendeling terug wil. Die heb je er zo uit, en kun je dan met een bout/ moer verbinding weer vast zetten. Dit ivm een kromme grondplaat. Overigens zijn daar ook setjes voor verkrijgbaar bij een dealert. Bout/moer is stukken goedkoper, en met beide methodes kun je je kap nooit meer handmatig bedienen. Wil wel, maar je hebt veel meer kracht nodig, omdat je de motoren mee moet laten draaien.

Sporthatch
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Sporthatch » di 01 jan, 2013 17:46

in het zonnetje
hier was het:
Afbeelding
En voor de rest: ook een gelukkig nieuwjaar.
Groetjes,
Jan

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 01 jan, 2013 18:19

Het gebeurde mij de afgelopen zomer ook een paar keer dat de kap niet helemaal dicht wilde omdat de stangen van de vergrendeling in de tonneau deksel al/nog steeds in de vergrendelde stand stonden (als je door de gleuven in het deksel kijkt, zie je die stangen). Ik heb toen de kap gedeeltelijk weer open gezet met het deksel omhoog, en daarna de plastic kap er af gehaald totdat je dit ziet

Afbeelding
en vervolgens de stekker op het motortje losgemaakt en met twee losse draden vanaf de accu het motortje op spanning gezet zodat hij weer ontgrendelde - even uitproberen met +/- en -/+ om de motor de goede kant op te laten draaien.

Afbeelding

Daarna ging de hele kap weer goed dicht en vergrendeld, maar ik heb geen idee waarom dit zomaar ontstond.

daanwvz
Geregistreerd lid

Bericht door daanwvz » di 01 jan, 2013 18:24

@ Blue city, Ik heb even gekeken in de schemering maar ik denk dat het beter is om het eens op m'n gemak met daglicht te doen. Het zag er in ieder geval makkelijk uit allemaal, klitteband etc. bedankt voor de snelle reactie! :D en ik zal wel met nog wat meer vragen komen :oops:

@ Sporthatch, alleen maar zon hier :O:

daanwvz
Geregistreerd lid

Bericht door daanwvz » di 01 jan, 2013 18:29

@ 72sonnett3, Nou in weze is dat wat er bij mij ook gebeurde.... Had ik wellicht ook beter kunnen doen! Maar dat heb ik niet :( . Dus ik ga eens goed op onderzoek uit. Iemand enig idee hoe ik de handmatige stand weer terug draai? Er staat in m'n handleiding dat ik langs mijn dealer moet :D :D

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » di 01 jan, 2013 18:44

De enigste motor die lastig wil zijn om terug in de vergrendeling te komen is die Tonneau motor rechts in je kofferbak. Die zorgt voor het openen en sluiten van je tonneau.. Je kunt langs de dealert gaan, maar reken den wel op een forse rekening. De motor er zelf uit halen is een kwestie van een paar boutjes en de korte stang loshalen. Die heb je al wel gezien denk ik.. De vergrendeling op de motor is een beetje koper kleurig. De motor moet precies vlak tegen de grondplaat worden gedrukt, in de tandwieltjes, en dan weer vergrendeld. Bij mij was het zo dat door het geweld de grondplaat krom was. Resultaat? Wou niet meer in de vergrendeling. Dus boutje/moertje door grondplaat en motor en voila.
Terugzetten van de handel? Stevige portie kracht in zijn oude positie drukken..

Plaats reactie