Montage middenarmsteun

1984-1997
Plaats reactie
PraamPiloot
Geregistreerd lid

Montage middenarmsteun

Bericht door PraamPiloot » vr 26 nov, 2010 16:24

Afbeelding
We don't need no stinkin' cage nuts.

De extraspeciale kooimoeren a 3 euro per stuk zijn onderweg uit Trollhattan maar zo lukt het ook best! :lol: :lol:

PraamPiloot
Geregistreerd lid

Re: Montage middenarmsteun

Bericht door PraamPiloot » vr 26 nov, 2010 16:40

Zeker wel! Ik volg jullie automaat-berichten op de voet. Maar toen ik achter die moeren aan zat (gisteren), deed je blog het [hier] niet en ik wist niet meer waar jij je moeren vandaan had.

Ach ja, nou krijgt van Leenen weer een beetje klandizie, wat maakt het uit...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 15 mei, 2026 20:41

Omdat ik geen nieuw topic wilde open en dit het enige topic is met een plaatje, deponeer ik mijn vraag maar hier.

Wij hebben een nieuwe middenarmsteun voor onze 9000 gescoord (NOS), die nog bekleed moet worden. Buiten de bekleding leek alles in de set te zitten, dus ook de montage beschrijving en de juiste kooimoeren en boutjes. Dat gezegd hebbende ... in de beschrijving lijkt het alsof er ook twee afdekkapjes bij zouden moeten zitten voor over het scharnier en die zitten er niet in.

Zie hieronder:

Afbeelding

Op navraag bij de verkoper werd me gezegd dat geen van zijn NOS sets die heeft en hij vele armsteunen in 9000s heeft ingebouwd, alle zonder afdekkapjes. Daarbij stuurde hij ook nog twee voorbeeld foto's mee:

Afbeelding

Afbeelding

Wat is correct en kunnen jullie hier wat foto's plaatsen hoe het bij jullie 9000's is? Bovenstaande oplossing vind ik wat slordig en op de foto van de openingspost lijkt het ook netter eerlijk gezegd.

Bij voorbaat dank, dan kan ik dat met de stoffeerder overleggen.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 15 mei, 2026 21:02

Frappant overigens dat je met een beetje googlen daadwerkelijk alle drie de oplossingen vindt ...

Met kapjes:

Afbeelding

Afbeelding

Met het leer er simpelweg overheen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

And last but also least:

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 16 mei, 2026 8:31

Bij het NOS exemplaar dat ik in 2022 kocht werden de kapjes meegeleverd in de doos:
Ewout schreef:
zo 26 jun, 2022 20:55
Afbeelding

Afbeelding
Linksboven zie je ze liggen, beetje wazig.

Ik heb nu een keer of drie zo'n armsteun gemonteerd (2x 9000 '91 en 1x '97) en altijd met deze kapjes.

De exemplaren op die bovenste twee foto's van jou heb ik nog nooit gezet, met zo'n dikke beugel en die andere kapjes. En ik wist ook niet dat er exemplaren zonder kapjes zouden zijn...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 16 mei, 2026 9:38

Hartelijk dank Ewout, ik kon me ook al niet voorstellen dat Saab wel kapjes in de installatieaanwijzing print, maar ze nooit geproduceerd zou hebben.

Heeft iemand toevallig wat kapjes over? :wink:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 16 mei, 2026 13:28

Ik heb ook al heel wat van die steunen ge(de-)monteerd en die kapjes zijn nieuw voor me! Maar je zou het aan Rademaker kunnen vragen. Hij heeft een imposante verzameling kleinmateriaal.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 16 mei, 2026 15:29

Hier ook geen kapjes op de (originele) armsteun, ook nergens voor nodig want het boutje zit netjes verborgen achter het leer. Dus deze variant:
Henk-Jan schreef:
vr 15 mei, 2026 20:41
Afbeelding
Ook bij mijn vorige 9000's nooit zo'n kapje gezien. Misschien iets wat een keertje is aangepast in de loop der jaren?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 17 mei, 2026 14:09

Allicht, al is het wel opvallend dat het pakketje dat ik gekocht heb in 1986 geproduceerd lijkt te zijn en de kapjes niet heeft. Tenzij ze natuurlijk door de verkoper eruit gehaald zijn en hij nu doet alsof zijn neus bloedt, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet.

Dus ja, als iemand zulke kapjes heeft en wil verkopen, zou ik ze graag overnemen. Anders geef ik over een weekje aan de stoffeerder door om de middenarmsteun zo te bekleden dat het er zonder kapjes mooi uitziet.

Overigens wordt de middenarmsteun (zeer waarschijnlijk) in donkerblauw leer uitgevoerd i.p.v. in blauw velours, tenzij iemand anders nog passend marine blauw velours voor MY92 (+/-) heeft liggen? Leer is qua reiniging wel prettig lijkt me en de middenconsole is sowieso in plastic en skai uitgevoerd.

gimli
Geregistreerd lid

Bericht door gimli » ma 18 mei, 2026 9:55

We hebben het onderwerp van de verschillende armleuningen onlangs ook op het Duitse forum besproken:
https://saab-cars.de/topic/38969-montag ... nt-1732202
Ik heb de vrijheid genomen om het berichtaangevuld met een foto uit dit thema.

Er zijn inderdaad drie verschillende varianten.
Dat komt blijkbaar doordat Saab in de loop der jaren het ontwerp van de houders heeft gewijzigd.
Het belangrijkste is: afhankelijk van de versie verschilt het type bekleding, deze zijn dus niet automatisch compatibel.
De bekledingen kunnen blijkbaar in 3D worden geprint, maar ik heb hiervoor nog geen leverancier gevonden.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 19 mei, 2026 22:30

De bekleding lijkt mij niet het grootste probleem, het is meer een kwestie van keuzes maken. Omdat ik graag de armsteun georganiseerd wil hebben voor de IntSaab 2026 Roadtrip, maar er niet van uit wil gaan dat ik ooit de kapjes vind, zal ik waarschijnlijk de bekleder volgende week vragen het netjes met leer te bekleden zoals in dit plaatje:

Afbeelding

Qua bekleding zijn er meerdere opties, maar het donkerblauwe leer naar Mercedes-Benz specificatie dat mijn bekleder had hangen komt goed in de buurt van het skai op de middenconsole, dat sowieso al een iets ander blauw lijkt dan het plastic van het dashboard of het skai op de deurpanelen...

Door de jaren heen is elk deel van het interieur natuurlijk iets anders door UV straling veranderd qua tint en als je echt goed kijkt kan je op onze 9000 waarschijnlijk tien iets verschillende tinten blauw herkennen, de buitenkant nog niet meegerekend (en dan is onze 9000 denk ik nog vrij netjes). Ik kan daarmee leven.

Plaats reactie