Multi V riem

1984-1997
Plaats reactie
René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Multi V riem

Bericht door René Stoop » wo 27 jul, 2005 23:38

Toen ik in het voorjaar op vakantie ging begaf de multi V riem het, niet dat deze was gebroken maar een gedeelte was in de lenge er afgescheurd (zeg maar een groef). Die zaterdag met veel moeite nog een nieuwe kunnen bemachtigd en er omheen geplaatst en op vakantie gegaan. Het was een riem die er al zo'n 60000km omzat. Alla kan gebeuren. :o

Nu gedurende de afgelopen week op vakantie in Frankrijk overkwam mij het weer hetzelfde :evil: , echter deze riem zit er pas een 15000km op. :shock: Nu had ik wat meer tijd om het een en ander even wat nauwkeuriger te bekijken en heb ik gecontroleerd of er soms dingen wat speling hadden waardoor deze misschien scheef gingen staan waardoor de riem er van af kon lopen, niets kunnen vinden. :cry: De riem was een V verschoven naar het motorblok op mijn airco pulley.

Nieuwe riem er opgezet (had na de vorige ervaring al een reserve bij mij). Wat mij toen opviel is dat de automatische riemspannerrol niet beplaald rustig staat maar nog al wat heen en weer gaat terwijl er niet te zien is dat een van de andere rollen en pulleys waarover de riem gaat uit het lood staan en deze onrust op de spanner veroorzaakt.

Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring rond dit probleem en weet misschiien wat de oorzaak is dat de riem er naast schiet. Riemspanner niet goed?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 27 jul, 2005 23:42

Idd Riemspanner niet goed.

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » do 28 jul, 2005 9:02

Saab beveelt aan tegelijk met het vernieuwen van de multiriem ook altijd de 2 rollen door nieuwe te vervangen. Om zeker te gaan zou ik ook de spanner vernieuwen.

MarkKh
Geregistreerd lid

Bericht door MarkKh » do 28 jul, 2005 10:36

Het lijkt me ook dat de spanner niet helemaal goed is, normaal gaat hij alleen maar een beetje in bij het starten van de motor en dat was het dan qua beweging van de spanner.... Bij mij is de spanner toen compleet "in" gebleven waardoor de riem eraf liep, andere spanner erop en hij loopt weer als een zonnetje....

De rollen kan je overigens ook checken met de riem eraf, als je er een slinger aan geeft kan je checken of de lagers van de rollen nog wel goed zijn....

succes ermee, ik ben benieuwd hoe het afloopt....

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » do 28 jul, 2005 23:15

Ik zal, zoals ik al half verwacht had, de spanner gaan vervangen evenals de spanrollen gaan vervangen. Dan zou het de spanner niet zoveel moeten bewegen.

Morgen zal ik opzoek gaan naar alles wat ik nodig heb.

FlyingDutchman
Geregistreerd lid

Bericht door FlyingDutchman » vr 29 jul, 2005 9:22

René Stoop schreef:... Dan zou het de spanner niet zoveel moeten bewegen. ...
een beetje mag hij wel bewegen, bij mij trillt hij ook een beetje, ook nadat ik spanner en rollen vervangen heb. dus...

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » zo 31 jul, 2005 13:49

Nieuwe Spanrollen geplaatst en demper/spanner vervangen door een die ik nog had. Een wereld van verschil, de demper staat nu nog maar een klien beetje te trillen tov van wat het voorheen was.

Ik denk dat het probleem wat ik had met het stuk gaan van de riem nu voorbij zou moeten zijn en deze riem het toch 100000km zou moeten kunnen uithouden.

Plaats reactie