Parkeerlicht + interval probleempje

1984-1997
Plaats reactie
nvanthoff
Geregistreerd lid

Parkeerlicht + interval probleempje

Bericht door nvanthoff » zo 03 apr, 2005 19:32

Hallo,

ik zag in mijn zekeringenkstje dat ik een parkeerlicht moet hebben. Maar ik heb helaas geen boekje bij mijn Saab 9000 uit 1991 Hatchback. Kan iemand me uitleggen hoe je dat kunt laten werken. Heb al een hoop truken uitgeprobeerd namelijk.

Ten tweede wilt mijn interval het niet meer doen, dus dat lijkt mij een boze relais. Kan iemand mij vertellen waar ik die kan vinden, want hij ligt niet onder de motorkap, in die relaiskast rechts naast het motorblok! :?

Alvast bedankt!

9000 freak
Geregistreerd lid

Re: Parkeerlicht + interval probleempje

Bericht door 9000 freak » zo 03 apr, 2005 19:38

bij parkeerlicht, moet je dan niet gewoon de lichtschakelaar in de middelste stand zetten?

nvanthoff
Geregistreerd lid

Bericht door nvanthoff » zo 03 apr, 2005 19:42

Jah, dan gaan alle 2 de lampen aan, zowel links als rechts, maar ik heb een aparte zekering voor links en rechts, en een vriend van me heeft een Mercedes 300 CE uit hetzelfde jaar en die kan onafhankelijk zijn linkerkant als zijn rechterkant laten branden. Ik hoop toch dat mijn lieve Saabje hetzelfde kan... Heb al dagelijks vetes over wie de beste auto heeft met hem, dus dit moet hij kunnen vind ik! :P

9000 freak
Geregistreerd lid

Bericht door 9000 freak » zo 03 apr, 2005 20:00

weet toevallig dat dat bij audi kan door het knipperlicht naar rechts of links te doen, maar volgens mij kan dat bij saab niet, en branden ze gewoon allebei!

nvanthoff
Geregistreerd lid

Bericht door nvanthoff » zo 03 apr, 2005 20:03

Jah, dat had ik inderdaad ook al geprobeerd, mijn moeder heeft een audi 80, daar werkt het inderdaad do, had hem in de middelste stand gezet en mijn knipperlicht naar links aan gedaan, maar er gebeurde weinig! :(

9000 freak
Geregistreerd lid

Bericht door 9000 freak » zo 03 apr, 2005 20:11

tja..over stappen naar de duitsers of accepteren he :wink:

nvanthoff
Geregistreerd lid

Bericht door nvanthoff » zo 03 apr, 2005 20:42

Jah, dan maar accepteren, want een Duitser onder mijn billen zal niet zo snel gebeuren. Als ik dan echt anders moet blijf ik wel bij de Zweden met een Volvo! :P Maar hou de 9000 maar.

Maar nu heb ik sowieso nog mijn interval probleem... :?

garagetest
Geregistreerd lid

Bericht door garagetest » ma 04 apr, 2005 9:02

je interval relais zit onder het dashboard, in het verlengde van het zekeringkastje (die uit je glovecompartment)
daar vind je ook die van je ruitenwisser.

zijn volgens mij ebst wel dure relais helaas :(
ik weet dat er ook relais zijn die je ten alle tijden zelf kunt programmeren, dor de lengte van de interval zelf aan te geven met de ruitenwisser hendel.

aan.... uit.... 2 seconden wachten.... aan en uit... en dan staat de interval op 2 seconden.
dat kun je iedere keer zo doen...

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » ma 04 apr, 2005 14:37

garagetest schreef:ik weet dat er ook relais zijn die je ten alle tijden zelf kunt programmeren, dor de lengte van de interval zelf aan te geven met de ruitenwisser hendel.

aan.... uit.... 2 seconden wachten.... aan en uit... en dan staat de interval op 2 seconden.
dat kun je iedere keer zo doen...
Dat heeft VW volgens mij. Tenminste in in mijn oude T4 was dat wel zo. Als het relais hetzelfde is als in een 900, dan heb ik er nog wel een liggen. Pas mijn 900 helemaal gestript en gaat er nu in onderdelen uit.
Het gaat dus om een normaal interval relais van een 900.

Groeten, Ben

Doezn
Geregistreerd lid

Bericht door Doezn » ma 11 apr, 2005 23:02

Het is in alle Duitse wagens verplicht om je standlichten rechts en links apart te kunnen laten branden, daar er in Duitsland veel donkere banen zijn(en als je panne hebt is dat wel handig). In Zweedse wagens is dat zo niet(weet ik niet van de nieuwe maar van de oudere wagens gaat dat niet).
Van Japanse gaat dat ook niet.
Koreaans ook niet.
Rest weet ik niet.
Wat je allemaal niet leert in school als je een keer oplet.
:lol:

Plaats reactie