Saab 9000 CS verlagen, hoe?

1984-1997
johnjaap
Geregistreerd lid

Saab 9000 CS verlagen, hoe?

Bericht door johnjaap » zo 06 feb, 2005 13:07

Ik wil mij 9000 CS gan verlagen, maar wie heeft hier ervaring mee? Ik heb voor reeds verlagingsveren gepaatst, om de auto zo horizintaal te krijgen i.v.m. het gewicht dat mijn geluidsinstallatie in de kofferbak met zich meebrengt.

Nu wil ik de auto verder verlagen, liefst met instelbare schokbrekers. Heeft iemand hier ervaring mee?

Oh ja, ik heb nog een setje verlagingsveren over voor de achterzijde, nieuw, iemand misschien interesse?

Erik
Lid van verdienste

Re: Saab 9000 CS verlagen, hoe?

Bericht door Erik » zo 06 feb, 2005 16:07

Als ik het goed begrijp heb je dus voor al de verlaagde veren, en achter nog het orginele setje? Rijdt dat lekker? Het lijkt me dat je de balans behoorlijk uit de auto haalt. Waarom monteer de verlagingsveren achter niet gewoon? Die geluidsinstallatie zal toch niet meer wegen dan een kleine volwassene die achterin zit?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 06 feb, 2005 16:08

Zou ik ook doen, mede omdat de achterste dempers al veel van hun karakteristieken verloren zijn na 10 jaar.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 06 feb, 2005 17:00

Ik heb van de week een Sportchassis besteld origineel saab. Veren en dempers.
Ik heb momenteel 4 rotte schokdempers dit was een goedkopere optie.

autopilot
Geregistreerd lid

Bericht door autopilot » zo 06 feb, 2005 19:53

Injectie,

Het originele Saab sportchassis, is dat gelijk aan dat van de Aero?

Of is het een sportchassis van Bilstein? Wat zijn de verschillen tussen de Bilstein set met de originele Aero set (Sachs als ik me niet vergis)

Groeten,

JP

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 06 feb, 2005 20:18

Volgens mijn collega is het bilstein. Dus ik ben benieuwd. Het staat in Back order dus is nog niet binnen.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » ma 07 feb, 2005 11:49

Erik,

Nadat ik mijn installatie gemeonteerd had, hing de auto aan de achterkant duidelijk lager dan aan de voorkant. Ik heb toen een set verlagingsveren aangeschaft en in eerste instantie alleen de voorste laten monteren. Aangezien de auto toen weer mooi in balans was, heb ik de achterste veren origineel gelaten, anders zou de auto weer "schuin" staan.

Qua wegligging heb ik niets te klagen, de auto laat zicht goed besturen. Maar omdat ik dit ook geen ideale oplossing vindt, overweeg instelbare schokdempers te monteren om zo de auto optimaal in balans te krijgen en hem nog zo'n 2 á 3 centimeter te laten zakken.

Via de automaterialen-afdeling van het bedrijf waar ik werk kan ik gele Koni schokdempers bestellen, maar zou dit voor mij de oplossing zijn?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 07 feb, 2005 12:38

Ehm Johnjaap, schokbrekers doen niks aan de hoogte van de auto.
En volgens mij moet jouw wagen achter nu meer in beweging zijn als voor daar de veerkarakteristiek van een origineele veer heel anders is als van een verlaagde veer.
Het zou mij verstandiger lijken om achter ook de verlaagde veer te gebruiken in kombinatie met gele koni's is succes dan verzekerd!
Het kan zijn dat de originele veer ook gewoon "moe" is net zoals je dat bij de 900 classic veel ziet.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 07 feb, 2005 13:18

De gele koni's zijn erg goed. Wat mij alleen verbaast is dat je voor en achter met een andere veer wilt rondrijden. De verlaagde voorveren hebben m.i. een heel ander karakter dan de achterveren. Met een set goede dempers los je dit misschien wel deels op maar ideaal lijkt het me niet.

Misschien kan je Koni eens een mail sturen en het ze voorleggen. Wellicht hebben ze er goede ideeen over. Succes

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » ma 07 feb, 2005 18:25

Dan ben ik bang dat ik het verkeerde systeem voor heb. Er zijn toch ook systemen waarbij je de auto via de schokdempers verlaagd?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » ma 07 feb, 2005 18:28

Dat is een zogenaamd schroefveren set.
Die hebben ze van verschillende merken maar dat moet je maar navragen.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » ma 07 feb, 2005 18:35

Kan ik 'm daarmee ook meer dan 4 cm verlagen?

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 07 feb, 2005 19:19

tot max 10 cm Johnjaap. En anders probeer een air ride systeem altijd horizontaal. In uiterste stand kun je zelfs 4 wielen los van de grond krijgen. :twisted: Hoe bedoel je laag... :wink:

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » ma 07 feb, 2005 19:57

Ik ben enigszins bekend met de airride systemen, en ook met de prijzen.... zoveel wil ik er niet aan uitgeven.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » wo 09 feb, 2005 19:24

Het "probleem" is opgelost; ik heb vandaag mijn nieuwe velgen gemonteerd, en ik kan niet verder meer omlaag. Mijn wielen raken de wielkasten op sommige punten op 0,5 cm na aan.

Plaats reactie